Cilvēks pie datora: elles mokas vai paradīze?

    Lai gan dators mūsdienās kļuvis par ierastu lietu birojā un arvien biežāk "pārvācas" arī uz mājām, nereti cilvēki jūt alerģiju pret datoru, uzskata to par briesmīgu rīku, kas tikai sarežģī viņu dzīvi. Darbs ar datoru patiesi kļūst par mocībām, ja, kūkumu uzmetot, nākas sēdēt neērtā krēslā, nogurst rokas, strādājot ar nepareizā augstumā un leņķī novietotu tastatūru, bet acis žilbst, raugoties monitorā bez filtra. Kā pareizi iekārtot darba vietu pie datora un kā datorlietotāji izprot dažādu ergonomisko aksesuāru nozīmi, spriež datoru un to aksesuāru, programmatūras, kā arī biroja mēbeļu tirgotāji: Uģis Bušmanis (Fortech); Dzintars Kolosovskis (Elko-Vecrīga); Jana Ķikāne (Tilde); Valdis Ošiņš, (Balta); Ansis Spridzāns (Elva); Oskars Tutiņš (mēbeļu firma Kate). Sarunu pa ergonomikas taciņu virzīja Andris Melnūdris (žurnāls «DatorPasaule»).

    Vai datorlietotāji apzinās savas darba vietas iekārtojuma svarīgumu, tās iespaidu uz darba efektivitāti?
    O.T. Datorlietotāji, it īpaši profesionāļi, sava darba efektivitāti gandrīz vienmēr saista tikai un vienīgi ar datora tehniskajiem parametriem. Reizēm kā svarīgs elements tiek nosaukts krēsls un apgaismojums, bet ar to tad ergonomikas izpratne arī beidzas.
    J.Ķ. Latvijā ergonomikas apziņa ir visai zemā līmenī. Daudzi cilvēki par to nezina vispār neko. Paldies žurnālam «DatorPasaule», kur sabiedrības izglītošanas nolūkā daudz rakstīts par šīm lietām. Ja darba devējiem ir ergonomiskā izpratne, šīs lietas tiek pārrunātas ar kolektīvu, viss ir kārtībā. Tad pērk labu tehniku un iekārto labas darba vietas.
    V.O. Cilvēku zināšanu līmenis par šo jautājumu ir ļoti atšķirīgs. Vairumā gadījumu cilvēki nav informēti. Pie mums tā vairāk ir intuitīvā apzināšanās, proti, cilvēks, kurš spiests ilgstoši strādāt pie datora vai sēž pie nepareizi iekārtota rakstāmgalda, nogurst, sākas veselības traucējumi. Nepatīkamās izjūtas nereti uzskata par darba specifikas sekām un nesaista ar ergonomiskajām problēmām. Ir ļoti maz tādu cilvēku, kas būtu precīzi informēti par ergonomiku darba vietā un tās tiešo ietekmi uz darba efektivitāti. Turklāt bieži vien problēmu izprotošie cilvēki nav tie paši, kas "tur naudas maku", iekārtojot darba vietas uzņēmumā.
    D.K. Ir divas problēmas – ergonomikas svarīguma apzināšanās un naudas trūkums. Kad ir nauda, un var atļauties pirkt nevis lētāko, bet labāko, klienti izvēlas gluži citas lietas.
    A.S. Daudzi cilvēki problēmu apzinās. Tie ir tie, kuriem nākas pie datora pavadīt gandrīz visu dienu, piemēram, datorgrafiķi. Būs grūti ilgi nosēdēt cietā krēslā pie standarta galda. Nelielās firmās parasti cenšas iekārtot patiešām ergonomisku darba vietu, bet lielos uzņēmumos pirkumu tenderu sastādītāji nereti ir attālināti no datoru lietotājiem un neapzinās problēmas būtību. Tie, kas reiz pamēģinājuši labas mēbeles, jūt un saprot atšķirību.
    V.O. Arhitekti var uzprojektēt estētiski skaistu nestandarta darba vietu, bet, ja tā nav pareizi organizēta un piemērota konkrētā lietotāja darba specifikai, tajā ir nepatīkami strādāt. Svarīgs ir arī apgaismojums un ventilācija.
   A.S. Diemžēl reti darba vietas radīšana tiek risināta kompleksi, ņemot vērā visus faktorus.
    D.K. Patiesībā tas būtu viens no galvenajiem arodbiedrību uzdevumiem – izglītot strādājošos par ergonomikas prasībām un uzraudzīt, lai darba devēji patiešām ievērotu šīs prasības. Citur pasaulē, piemēram, Skandināvijā, patiecoties arodbiedrībām, ir panākta gan stingras likumdošanas izstrādāšana, gan tās ievērošana.
    U.B. Manuprāt patreiz datorlietotāji visai maz apzinās kā viņi ir ierīkojuši savu darba vietu, vai tā ir ergonomiska, ērta. Vairums gadījumu ar ergonomiku datorlietotāji saprot monitora ergnomikas radītājus, standartus, peļu un tastatūru ergonomiku. Otrs aspekts ir naudas trūkums, jo visi sīs ergonomiskas lietas maksā diezgan lielas naudas, un pircēji ir ieinteresēti nopirkt vairāk, labāku tehniku, nekā piepirkt šīs ergonomikas lietas. Kaut protams ir arī klienti, kuri piegriež diezgan lielu verību savai un kolēģu darba vietai.

    Kādas iekārtas, aprīkojumu un aksesuārus datorlietotāji prasa? Vai ir interese par ergonomiskām tastatūrām, roku paliktņiem u. tml.?
    V.O.
Runājot par pieprasījumu, tas ir visai dažāds. Cilvēki, kas novērtē ergonomikas nozīmi, pieprasa ērtas darba vietas, kas aprīkotas ar iespējām ērti lietot darbam nepieciešamos tehniskos līdzekļus, tas nozīmē, ka tās parasti ir paplašinātās darba vietas ar papildu vietu datoram. Ļoti bieži tiek iegādāti monitoru paliktņi un filtri, telefonu paliktņi un dokumentu turētāji, galdiem tiek pasūtīti izbīdāmie tastatūru paliktņi, mazāk tiek pieprasīti ergonomiskie paliktņi tastatūrām.
    No datoru piederumiem arvien vairāk pieprasa dažādus tehnikas kopšanas līdzekļus (tīrīšanas šķidrumus, mitrās un sausās salvetes, aerosolus ar saspiestu gaisu u. c.). Izplatoties kompaktdiskiem, daudz vairāk pieprasa CD sakārtošanas piederumus, tradicionāli pieprasītas ir disketes un dažādi diskešu uzglabāšanas, transportēšanas un kopšanas līdzekļi.
   O.T. Prasa ērtus krēslus. Grib izvelkamus paliktņus tastatūrai, kas reāli var noderēt vienīgi profesionālam tekstu ievadītājam vai cilvēkam, kurš ideāli pārzina tastatūru.
    U.B. Ja runa ir par Fortech piedāvātajiem aksesuāriem, visvairāk tiek pieprasīti papīru turētāji (copy holder), peļu paliktņi, tastatūras. Mums ir arī roku paliktņi, bet lielākā daļa cilvēku nemaz nezina, kam tas vajadzīgs, un tādēļ nepērk.
    J.Ķ. Mēs neesam no bērna kājas pieraduši strādāt ar datoru un arī mūsu ergonomiskā izglītība ir minimāla. Cilvēki neprot pareizi strādāt pie datora, tādēļ bieži vien neizprot palīgaprīkojuma nozīmi, labumu, ko tas dod. Ergonomiskās lietas lauž mūsu nepareizos ieradumus, un tas sākumā nemaz nešķiet patīkami. Ieradumu mainīšana liekas apgrūtinoša, kaitina. Tāpēc ir visai kareivīga attieksme pret jauninājumiem. Cilvēkam jābūt atvērtam, lai viņš vispār mēģinātu strādāt ar ergonomiskajām lietām. Parasti novērojumi liecina, ka pirmo nedēļu cilvēkam ir neērti strādāt, bet pēc tam viņš pierod un "pieņem" ergonomiku. Diemžēl nav lielāku pētījumu par to, kā cilvēki pieņem jauninājumus, vai vispār ar tiem strādā.
    D.K. Ergonomisko tastatūru pieprasa maz. Pirmkārt, ar to nav iespējams strādāt, ja cilvēks drukā ar vienu pirkstu. Otrkārt, tā nav piemērota tiem, kuri pieraduši funkciju izsaukšanai izmantot taustiņu kombinācijas (shortcut). Uz ergonomiskās tastatūras to fiziski nav iespējams izdarīt, nevar ar vienu roku aizsniegt vajadzīgos taustiņus.
    A.S. Neskatoties uz ergonomiskajiem labumiem, ir viens "bet", kas aptur veselīga darba cienītājus. Šie produkti ir dārgi, un, neizprotot to noderīgumu, cilvēks pērk lētākus.
    V.O. Šiem produktiem tagad ir atlaides, ja pērk komplektu.
    D.K. Visi cilvēki skaita naudu, un katram pašam jāizlemj, vai lielāka cena dod pietiekošu labumu, lai maksātu vairāk.
   J.Ķ. Vislabākais brīdis, lai pastāstītu cilvēkam par ergonomiskajām palīgierīcēm ir tad, kad viņš pērk jaunu datoru. Tad nevajadzētu skopoties, bet pirkt vislabāko. Manuprāt, Tildes Gramatiķis arī uzskatāms par ergonomisku aksesuāru, jo tas atvieglo tekstu rediģēšanu, samazina laiku, kad jāraugās ekrānā, labojot kļūdas.

    Vai prasītais tiek piedāvāts?
    D.K. To, ko prasa, to arī pārdodam. Tādas mantas, kas ir dārgas un par kurām neviens neinteresējas, nav rentabli iepirkt. Mēs varam piegādāt visas ergonomiskās mantas, vienkārši to piegādes laiks būs ilgāks nekā parasti.
    O.T. Biroja mēbeļu salonos ir nopērkams viss prasītais.
    A.S. Elvas darbinieki izjūt, ka piedāvājums ir pat nedaudz priekšā pieprasījumam. Tikko cilvēki labāk iepazīst kādu ergonomisko jaunumu un sāk to pirkt, jau parādās kāds cits neredzēts un pagaidām Latvijā vēl mazpieprasīts jaunums.
    U.B. Vairums no prasītā tiek mūsu veikalā piedāvāts. Protams ir lietas pēc kurām ir ļoti mazs pieprasījums, un attiecīgi viņas nav uz vietas, bet ja ir interese mēs varam viņas pasūtīt un piegādāt.

    Kādi pieejami produkti un tehnoloģijas vēl netiek pienācīgi novērtēti un pēc kā nav pieprasījuma? Kādēļ?
    V.O. Nepietiekami tiek novērtēti monitoru paliktņi, kas domāti ne tikai papildu vietas atbrīvošanai uz galda, bet dod arī iespēju pareizi noregulēt monitora novietojuma augstumu, lai nenoslogotu muguras un kakla muskuļus un pasargātu no ātras noguršanas un saslimšanas ar mugurkaula slimībām.
    Sevišķi "grēko", taupot naudu, kad izvēlas krēslus darba vietām. Krēsli vistiešāk ietekmē veselību, ilgstoši sēžot pie galda. Diemžēl lielākā daļu no krēslu piedāvājuma tirgū sastāda uz zemu cenu orientēti produkti, kas tiek ražoti no lētiem materiāliem un neņemot vērā ergonomiku.
   O.T. Nepietiekami tiek novērtēti īpaši konstruēti datorgaldi ar individuāli regulējamiem monitora, pamatgalda un peles paliktņa augstumiem, kā arī speciālie datorgaldi ar īpašu dizainu. Šādā galdā cilvēks burtiski "sēž iekšā", un visi nepieciešamie dokumenti un materiāli atrodas rokas stiepiena attālumā.
    D.K. Nereti cilvēki izlasa žurnālā «DatorPasaule» vai kādā citā speciālā izdevumā par lietiņām, kuras tirgū parādīsies tikai pēc 2 – 3 mēnešiem, bet viņi tūlīt jau nāk uz datorsalonu un grib tās pirkt.
    A.S. Maz pieprasa ergonomisko tastatūru. Bet par daudziem aksesuāriem, piemēram, kāju paliktņiem, grūti spriest, jo tos pieprasa mēbeļu veikalos, nevis datorsalonos. Iespējams, ka nākotnē kaut kas mainīsies un viss būs vienuviet: plašā izvēlē gan datori, gan atbilstošas mēbeles un aksesuāri.
    D.K. Manuprāt, tā būtu varena lieta, ja mēbeļu un datoru firmas taisītu kopīgus salonus. Tas viennozīmīgi būtu izdevīgi visām pusēm. Pagaidām gan ir pārāk mazs pieprasījums pēc patiesi kvalitatīvām un ergonomiskām biroja mēbelēm. Patlaban šis bizness vēl nav pietiekoši rentabls.
    J.Ķ. Mūsu misija – lai cilvēkam būtu labi un ērti strādāt. Tai pat laikā atsevišķi pastāv lieliskas mēbeles, lieliski datori un lieliska programmatūra. Diemžēl bieži vien, saliekot to visu kopā, gala rezultāts sanāk nebaudāms.

    Kādā veidā jūs veicināt klientu izglītošanu, lai radītu pieprasījumu? Vai to dara sabiedrība?
   V.O. Tā kā mūsu galvenie klienti ir uzņēmumi, tad viņiem mēs veltām lielāko darbu un laiku, konsultējot par iespējām un priekšrocībām, lietojot ergonomiskus produktus. Mēs piedalāmies arī izstādēs, demonstrējot jaunos produktus un izskaidrojot to pielietojumu.
    Sabiedrība izglītošanas jomā šobrīd nedara tikpat kā neko. Trūkst konceptuāla izdevuma, kas būtu virzīts uz klientu izglītošanu un runātu par šīm problēmām visiem saprotamā veidā un valodā. Datorlietotājiem gan ir daži izdevumi ar salīdzinoši nelielām tirāžām, bet apskatāmo tēmu specifika ierobežo lasītāju loku.
    O.T. Mēs piedalāmies izstādēs, rakstām publikācijas speciālajā presē, strādājam ar klientu individuāli.
    D.K. Izglītošanas veidi ir dažādi –gan tiešie pasta sūtījumi, gan centrālie preses izdevumi, kurus lasa visur. Elko – Vecrīga lielākajiem klientiem tiek rīkoti semināri par jauninājumiem, tiek pieaicināti arī lielāko piegādātājfirmu pārstāvji.
    A.S. Arī Elvā tiek rīkoti semināri. Mums ir savs izdevums «PC Monopols». Tajā publicējam informāciju par jaunajiem produktiem. Tātad kāda sabiedrības daļa šādā veidā tiek izglītota. Var diskutēt par to, kas tā ir par sabiedrības daļu un vai tā ir pareizā daļa. Galvenais mērķis ir vispār izglītot. Līdz ar to kāda noteikta informācija sabiedrībā "izšķīst". Varbūt tā "izšķīst" bez pēdām, bet, ja jau mūsu datorsalons dzīvo, tad arī mūsu izglītošanas pasākumiem ir rezultāti.
    V.O. Cilvēku neinformētības problēma būtu apskatāma kontekstā ar kopējo ekonomisko situāciju valstī, kā arī ar valsts struktūru nostādni šo problēmu risināšanā. Valstīs ar sakārtotu ekonomiku šis jautājums tiek risināts un regulēts ar valsts struktūru aktīvu atbalstu, un tiek tērēti lieli līdzekļi, veicot pētījumus par pareizi iekārtotas darba vietas ietekmi uz strādājošo veselību un darba efektivitāti (piemēram, Eiropas Savienības valstīs ir precīzi definētas prasības darba vietu iekārtošanai). Pie mums šāda veida darbība ir primitīva, jo ierēdņi, kas strādā valsts struktūrās, kurām būtu jānodarbojas ar šo problēmu risināšanu, īsti nesaprot, kas ir ergonomika.
    U.B. Klientu izglītošanu mēs veicam gan uz vietas mūsu veikalā, parādot un pastāstot par dažādām interesantām un vajadzīgām lietām, gan piedaloties izstādēs. Vēl viens veids kā mēs veicam šo izglītošanu ir mūsu "Datorziņu" izdevums, kurā bez cenu atspoguļojuma mēs rakstām arī par jauniem un progresīviem produktiem, kurus daudzi cilvēki vēl nezin.
Bieži vien mēs izmantojam tādu veidu, ka DirectMeil, kad sūtam pa tiešo mūsu klientiem produktu aprakstus, cenas, organizējot loterijas.

    Kāda, pēc jūsu domām, būs darba vieta nākotnē?
    A.S. Latvija virzās uz Eiropas Savienību, pārņem tās standartus. Tātad arī Latvijā drīz vien būs normatīvie dokumenti, kas regulēs biroja darba vietu iekārtošanu, arī ergonomisko produktu pielietošanu darbā. Visam jāiet uz labo pusi – gan sabiedrības izglītotībai, gan atsevišķu indivīdu izpratnei.
    D.K. Es nākotnes ainu iedomājos tādu – cilvēks sēž Havaju salu pludmalē un sūta no turienes ziņas ar datoru. Dienvidāfrikā tā ir izplatīta parādība – tā kā tur ir lēta dzīvošana un nav smagas nodokļu nastas, daudzi strādā dienvidu puslodē, bet savus darbus elektroniski pārsūta uz citu pasaules malu. Bet ko nu par tālām zemēm: jau tagad Latvijā daudzi cilvēki, piemēram, spēlīšu animatori, rīkojas līdzīgi. Savus darbus viņi sūta uz ārzemēm pa elektronisko pastu, nauda par paveikto arī tiek pārskaitīta elektroniski.
    O.T. Vērojama tendence, ka arvien vairāk cilvēku strādā mājās. Rodas pieprasījums pēc mājas vai pārvietojamā biroja.
    D.K. Ja tā godīgi runājam, piezīmjdators ir ļoti neergonomisks…
    J.Ķ. Lai kāda būtu šī nākotnes darba vieta, lai kur tā atrastos – galvenais, lai tā būtu domāta cilvēka ērtībām. Lai dators kalpotu cilvēkam, nevis otrādi.

    Daži secinājumi:
   · Strādājot neergonomiskā darba vietā, cilvēks biežāk slimo, viņa darbam ir zemāka efektivitāte. Ja ne cilvēkmīlestība, tad vismaz šie faktori jāņem vērā darba devējiem, domājot par naudas taupīšanu darba vietu iekārtošanai.
    · Latvijā jāsakārto likumdošana, kas nosaka ergonomikas prasības, un jāpanāk noteikumu ievērošana.
    · Arodbiedrībām būtu jāuzņemas darbinieku izglītotāja un darba devēju "tramdītāja" loma.
    · Ergonomiskie aksesuāri spiež mūs mainīt darba metodes, lauzt nepareizos ieradumus, sākumā tas šķiet kaitinoši, rada stresu.
    · Arvien vairāk cilvēku ar datoru strādā mājās, tādēļ vajadzīgas ergonomiskas darba vietas mājas apstākļos.