Pele (Mouse)

Iz peles vēstures

Peles darbības principi

Peles izšķirtspēja un ballistiskais efekts

Peles pieslēgšana un draiveri

Peles uzbūve

Optiskā pele
Bezvadu pele

Peles kopšana

Peles paliktnis

mouse_mac42.gif (15787 bytes)

Iz peles vēstures

Pirmo reizi peli demonstrēja Stanfordas pētniecības institūta laboratorijas vadītājs Duglass Engelbarts. Tas bija 1968. gada 9. decembrī.

Pirmā firma, kas PC tirgū piedāvāja peli, bija Mouse Systems. 1983. gadā firma Microsoft izlaida pirmo savas peles variantu. Noteicošais apstāklis tirgus iekarošanai bija peles interfeisa standartu izstrāde. Pirmās to veica Microsoft un Logitech.

Lētākās peles ir firmai Mitsumi. Mazliet dārgākas, bet arī kvalitatīvāki ir firmas Genius produkti. Ne pārāk dārgas, bet ērtas ir Microsoft peles.

Peles darbības principi

Pelei liela nozīme ir grafiskajās sistēmās. Tā ir ar roku vadāma ievadierīce ar kuras palīdzību, pozicionējot to vajadzīgajā vietā, var paziņot savu izvēli vai vēlamo vietu uz ekrāna. Peli izmanto, lai veidotu dialogu ar lietotāju, zīmētu.

Peles ievades funkcijas realizējas ar tās pogu palīdzību. Parasti pelei ir divas pogas, taču speciālām pelēm pogas var būt arī vairāk par trim. Peles ar vienu pogu izmanto Apple tipa datoros.

mouse1.jpg (18618 bytes)

Pogu funkcionālā nozīme ir atkarīga no programas, kurā strādā. Parasti pozicionējot peles kursoru uz kādu objektu, tas kļūst vadāms - ar kreiso pogu to var atzīmēt. Ja tagad neatlaižot pogu, peli pārvieto, tai līdzi ekrānā pārvietojas arī objekts. Divreiz noklikšķinot objekts tiek aktivizēts.

Programmiski var fiksēt peles taustiņa nospiešanu, atlaišanu, peles pārvietošanu. Izšķir vairākus peles darbības veidus:

Ja pelei ir rullītis, to var izmantot dokumentu pārtīšanai, to vienkārši rullējot. Bez tam rullīti var izmantot kā parastu  peles pogu klikšķinot (nospiežot).

mouse_r1.bmp (27278 bytes)     mouse_r2.bmp (43198 bytes)

Daudzos programmu produktos, piemēram, Windows ir iespēja mainīt pogu funkcijas vietām, tādā veidā atvieglojot darbu kreiļiem.

Peles izšķirtspēja un ballistiskais efekts

Peles kvalitāte ļoti lielā mērā ir atkarīga no tās konstrukcijas, jo tā tāpat kā visas mehāniskas ierīces, nolietojas. Bez tam peles kvalitāte ir atkarīga arī no izšķirtspējas, kuras mērvienība ir dpi (dot per inch - punkti collā). Ja peles izšķirtspēja ir 1500 dpi, tad pārvietojot peli par vienu collu pa labi, tiek fiksēts, ka tā pārvietota par 1500 vienībām pa labi. Peles draiveris šo informāciju, pozicionējot peli, pārveido atbilstoši grafiskajai monitora izvērsei. Šeit nav nozīmes tam, vai peli pārvieto lēni vai ātri.

Peles pozicionēšanas precizitātes atkarību no pārvietošanas ātruma nosaka ballistiskais efekts. Pārvietojoties pa nelieliem attālumiem, ballistiskais ātruma efekts samazinās un palielinās precizitāte. Tas ir īpaši svarīgi, apstrādājot sīkus grafiskus objektus. Normāla peles izšķirtspēja ir 200 - 900 dpi.

Peles pieslēgšana un draiveri

Pelei, kuru sauc par Serial Mouse, informācija par peles pārvietošanos un taustiņu stāvokli uz PC tiek nodota caur virknes (serial) portu. Šādai pelei nepieciešams COM ports un attiecīgie pārtraukumi (IRQ). Parasti tas ir COM1 un IRQ4 vai COM2 un IRQ3. Lai sasaistītu šo peli ar datora operacionālo sistēmu, pelei ir nepieciešams draiveris.

Bus Mouse ir pele, kura izmanto sistēmas šinu. Šāda tipa peles ir laptop un notebook datoriem, kā arī jaunākajos PC modeļos. To pieslēdz  tai īpaši paredzētajam PS/2 portam. Ja pele tiek pieslēgta sistēmas šinai, tad tā neaizņem COM portu un portam var pieslēgt citas iekārtas kā arī nevajag konfigurēt porta un pārtraukuma adreses. PS/2 ports var atrasties uz atsevišķas plates vai arī būt iebūvēts sistēmas platē. Šai pelei draiveris nav nepieciešams.

mouse_conn.gif (22853 bytes)

Kā standarts pelēm eksistē savietojamība ar Microsoft peli (MS-mouse). Visām ar MS-mouse savietojamās pelēm var izmantot MS peles draiveri. Vēl populāri ir   PC-mouse standarts (trīstautiņu firmas Genius pelēm) un PS/2 standarts.

Peles uzbūve

Peles vidū ir bumbiņa, kas var pārvietoties jebkurā virzienā, nosakot kursora kustību datora ekrānā. Velkot peli pa gludu virsmu, bumbiņa griežas. Vairumā peļu bumbiņa balstās uz trim mazām asīm. Viena ass atbalsta bumbiņu, bet abas pārējās pārvērš bumbiņas rotāciju horizontālā un vertikālā virziena informācijā. Katrai no abām asīm piestiprināts mazs disks ar izgrieztiem caurumiņiem. Disks atrodas starp gaismu emitējošu diodi un diviem gaismas jūtīgiem tranzistoriem.

mouse_s.gif (33354 bytes)
  1. Taustiņi ir mazi slēdzīši. Taustiņa piespiešana noslēdz ķēdi, ko dators saprot kā komandu. Pelēm ir no viena (Macintosh) līdz trim (PC) tustiņiem.
  2. Bumbiņa balstās uz trim asīm no kurām viena ir domāta atbalstam (6), bet divas pārējās - virziena informācijas vākšanai (5, 7.). Kad bumbiņa kustas, viena ass griežas atbilstoši vertikālajai kustībai, bet otra - horizontālajai. Labākas kvalitātes peļu bumbiņām ir metāla serde, kas padara to smagāku un stabilāku.
  3. Interfeisa mikroshēma. Mikroshēma saņem no fototranzistoriem informāciju par kustību un to, vai slēdzis ir aktivizēts, un savieno to vienotā datu plūsmā, nosūtot uz datoru, kur tā tiek apstrādāta. Signāls no aktivizēta slēdža tiek iztulkots kā komanda, bet kustība pārvērsta par kursora pārvietošanos.

4. Sekošana kustībai. Rotējot robotajam diskam, gaisma iespīd pa atverēm un katrs diska zobs to bloķē. Šo mirgojošo gaismas un tumsas rakstu fototranzistori pārvērš par pulsu sēriju, nosūtot uz interfeisa integrēto mikroshēmu.

Optiskā pele

mouse_op2.bmp (99342 bytes) Optiskajai pelei nav kustīgu daļu, tādēļ tā nav speciāli jātīra. Kustība tiek uztverta attiecībā pret speciālu planšeti ar smalku rūtojumu, pa kuru pārbīdot peli, atstarotā gaismas plūsma tiek pārtraukta katru reizi, kad tiek šķērsots planšetes rūtojums. Tos atšifrē ar foto diodes palīdzību. Strādājot ar optiskajām pelēm, var gadīties, ka pele slikti strādā neveiksmīgi novietotas galda lampas apgaismojumā.

Firmas Microsoft optiskās peles IntelliEye optiskā sistēma sastāv no digitālās kameras un gaismas avota, kura izstarotā gaisma tiek fokusēta uz galda virsmu. Ar kameru ik sekundi fiksē 1 500 uzņēmumu, kas tiek analizēti, lai konstatētu peles pārvietojumu. Salīdzinot attēlus ir iespējams precīzi noteikt, kādā virzienā pele tiek virzīta un cik ātri tas notiek.

Bezvadu pele

Bezvadu pelēs izgatavošanas mērķis ir atbrīvot peli no pieslēgšanas vada ierobežojumiem un neērtībām. Bez tam vads, strādājot ar peli, tiek nepārtraukti kustināts un var pārlūzt. Izmanto divu veidu tehnoloģijas:

  • Infrasarkanās peles, kuram ideja smelta no TV un video pultīm. Blakus vai datorā tiek uzstādīts infrasarkano staru uztvērējs, kurš ar kabeli ir pievienots datoram. Peles pārvietošanās mehānisms ir līdzīgs parastajām pelēm, taču elektriskie signālu vietā tiek radīti infrasarkanie. Trūkums ir tas, ka vienmēr jābūt tiešai redzamībai starp peli un uztvērēju. Infrasarkanajām pelēm ir akumulatori vai baterijas. Akumulatorus uzlādēt nevar, tāpēc labāk izmantot litija baterijas.
  • Radiopelē izmantota datu pārraide ar radio signāla palīdzību. Tāda tehnika tiek izmantota Logitech pelēs. Šeit nav nepieciešama peles un uztvērēja tiešā redzamība.
mouse_radio.bmp (96402 bytes)

Peles kopšana

Peles regulāra tīrīšana var krietni pagarināt tās mūžu un pasargāt no problēmām, kas rodas, ja tā ir netīra. Pele pēc būtības strādā līdzīgi putekļu sūcējam, jo tā tāpat ir cieši piespiesta pie galda vai paliktņa. To ka pele ir netīra, var secināt pēc tā, ka tās kursors pa ekrānu pārvietojas lēcienveidīgi, vai vienā no virzieniem daudz sliktāk nekā otrā.

Pirms tīrīšanas pele ir jāatvieno no datora un jāatver vāciņš tās apakšā, jāizņem gumijas bumbiņa un jānomazgā ar ziepēm un ūdeni, jo ķīmiskie līdzekļi var sabojāt peles plastmasu.

Iemesls, kāpēc pele nepārvietojas vispār vai dara to lēcienveidīgi ir tas, ka ir netīrs kāds no trim peles rullīšiem. Pieķepušos rullīšus var notīrīt ar šim nolūkam paredzētu tīrāmo komplektu, kuru var iegādāties datorsalonos. Labi tas tīra ne visas peles, tāpēc dažkārt ērtāk to ir izdarīt ar nagu. Netīriet rullīšus ar asu priekšmetu palīdzību, piemēram, šķērēm vai nazi, jo tādējādi var sabojāt rullīšu plastmasas vai gumijas virsmu. Noņemtie netīrumi nedrīkst palikt peles korpusā.

Pēc detaļu notīrīšanas jāpagaida, kamēr nožūst peles sastāvdaļas un un jāsaliek tās atpakaļ.

Optiskajai pelei tīrīšana notiek savādāk - tīrot optisko peles paliktni un peles apakšā esošo linzu.

Atstājot darba vietu, peli iespējams palutināt, aizsargāt pret putekļiem, sitieniem un citas sliktas iedarbības.

mouse_b1.bmp (81654 bytes)  mouse_b2.bmp (85710 bytes)

mouse_b3.jpg (2572 bytes)  mouse_b4.bmp (96654 bytes)

 

mouse_w.bmp (99510 bytes)

Peles paliktnis

Lai pele strādātu labi, ir vajadzīga ne tikai pati pele, bet arī līdzena virsma, pa kuru to pārvietot. Šim mērķim izmanto speciālus paklājiņus - peles paliktņus (mouse pad).

Labam peles paliktnim jāatbilst vairākām prasībām un tam jābūt:

mouse_c.jpg (45163 bytes)