© 2001. Gatis Puriņs, Uģis Šulcs
VAI
2001. GADA RĪGAS DOMES VĒLĒŠANU
REZULTĀTI BIJA PĀRSTEIGUMS
Daudziem
politiķiem un vēlētājiem 2001. gada 12.marta rīts nesa negaidītu pārsteigumu
- Rīgas Domes vēlēšanās neprognozētus panākumus bija guvusi politisko
organizāciju apvienība "Par cilvēka tiesībām vienotā Latvijā"
(turpmāk PCTVL) (21,4% no nodoto balsu skaita, jeb 45.551 vēlētāja balss[1]).
Gan priekšvēlēšanu, gan exit pool
aptaujas šim politiskajam spēkam labākajā gadījumā solīja vismaz divreiz
mazāku atbalstu. Pēc vēlēšanām, lai izskaidrotu PCTVL fenomenu, politologi
sāka runāt par, tā saucamo, etnisko balsojumu, piedēvējot lielu daļu par
PCTVL nodoto balsu "jaunpilsoņiem". Bet, vai tas tiešām varēja būt
pārsteigums, vai etniskie balsojumi Latvijā ir kas jauns?..
Lai atbildētu uz izvirzīto jautājumu, lietderīgi būtu papētīt 1991. gada 3. marta aptaujas rezultātus, jo:
1) tas bija pēdējais balsojums, kurā bija tiesības piedalīties visiem Latvijas pastāvīgajiem iedzīvotājiem, tajā skaitā, arī šodienas "jaunpilsoņiem" un nepilsoņiem. Šīs aptaujas rezultāti varētu sniegt vērtīgu informāciju par iespējamajām korelācijām starp vēlētāju izdarīto politisko izvēli un viņu etnisko piederību;
2)
aptaujas jautājums ietvēra tikai izvēli starp divām alternatīvām. Tas šo
aptauju būtiski atšķir no visiem citiem vēlāk Latvijā notikušajiem
balsojumiem, kas sevī ietvēra plašāku izvēli (partiju saraksti, personālijas,
politiskās programmas utt.), kas savukārt apgrūtina vēlētāju izvēles
motivācijas identificēšanu.
Kā šī pētījuma
hipotēzi mēs izvirzām pieņēmumu, ka arī 1991. gada 3. martā vēlētāju
izvēle lielā mērā bija viņu etniskās piederības determinēta. Tādējādi
mēs centīsimies apšaubīt līdz šim proponēto un tiražēto stereotipu
(kura kvantitatīvos datos balstītu apstiprinājumu mums diemžēl nav izdevies
atrast), ka par Latvijas neatkarību balsoja arī lielākā daļa Latvijā dzīvojošo
cittautiešu. Mūsuprāt etniskā balsojuma tendence turpinās saglabāties un
pat palielināsies atkarībā no cittautiešu pilsoņu proporcionālā pieauguma
nākotnē.
Mēs, protams, apzināmies, ka jebkura vēlēšanu analīze lielā mērā ir spekulatīva, jo:
1) elektorāts ir anonīms (nav elektorāta ir tikai elektori[2]);
2) ir neiespējami identificēt konkrētā vēlētāja izvēles motivāciju;
3)
mēs nevaram precīzi zināt (mūsu iespējas zināt ierobežo likums), kuri vēlētāji
ir balsojuši, bet kuri palikuši mājās.
Tai pat laikā,
nepretendējot uz absolūtas patiesības noskaidrošanu, mēs uzskatām, ka
1991. gada īpašie vēsturiski politiskie apstākļi Latvijā dod iespēju ar
zināmu ticamības pakāpi 3. marta aptaujas rezultātu interpretācijām piešķirt
ģeneralizācijas elementus.
Veicot
darba radīšanai nepieciešamās literatūras atlasi, mums ar patiesu pārsteigumu
ir jāatzīst, ka līdz šim plašākai publikai adresētajā akadēmiskajā
literatūrā[3]
par Latvijas neatkarības atjaunošanas periodu minētā 3.marta aptauja ir
apieta. Vienīgās plašākās norādes uz 3. marta aptauju mums izdevās atrast
tikai šauram speciālistu lokam paredzētajā izdevumā Latvijas Zinātņu
Akadēmijas Vēstis.[4]
Tas rada pamatu aizdomām, ka šie dati varētu saturēt informāciju, kuras dēļ
tie būtu slēpjami. Šī neizprotamā noslēpumainība kalpoja mums par
papildus stimulu 3.marta aptaujas rezultātu pētīšanai
Sākotnēji, lai varētu
veikt 3. marta aptaujas rezultātu analīzi, būtu jānoskaidro, kas bija minētais
notikums no teorijas viedokļa. Tā kā aptaujas rezultāti liecināja par visu
Latvijas pastāvīgo iedzīvotāju politisko izvēli, atbildot uz jautājumu:
"Vai Jūs esat par demokrātisku un valstiski neatkarīgu Latvijas
Republiku?"[5], tad visticamāk, ka pasākumam
bija kāds sakars ar vēlēšanām.
Dažādi autori, dažādos
laikos, dažādās valstīs, dažādi traktē vēlēšanas un procesus, kas ar tām
ir saistīti. Tā, piemēram, vācu tiesībnieks Dr. R. Cipēliuss (Reinhold Zippelius) par vēlēšanām uzskata tikai tādu procesu,
kur reāli plebiscitārais komponents ir apvienots ar personāli plebiscitāro
komponentu, tas ir, vēlētājs vienlaicīgi izvēlas noteiktas politiskas
programmas un noteiktus ievēlamos deputātus vai noteiktas valdības komandas.[6]
Taču mūsuprāt šāds vēlēšanu skaidrojums ir, ja arī teorētiski
nevainojams, tad realitāti pārāk ierobežojošs (jo praksē vēlētājs var
balsot par konkrētu programmu, nebalsojot par konkrētu personu, un otrādi).
Turklāt, abos gadījumos vēlētāja formālā darbības procedūra nemainās.
Savukārt Latvijas
valststiesību klasiķis K. Dišlers krīt otrā galējībā - visus būtiskākos
balsojumus valstī saucot (plašā nozīmē) par referendumiem. Viņš izdala trīs
referendumu veidus:
1) konstitutīvais referendums (balsojumi, kas attiecas uz satversmi vai uz
tiesisko iekārtojumu plašākā nozīmē);
2) leģislatīvais referendums (tautas nobalsošana par atsevišķiem tiesību
aktiem);
3) kreatīvais referendums (parlamenta vēlēšanas).[7]
Turpretī, britu
politikas zinātnieki M. Herops (Martin
Harrop) un V. Millers (William L.
Miller) uzskata, ka vēlēšanas leģitimizē nodibināto vadību, šaurākajā
nozīmē tā varētu būt esošā valdība, bet tas varētu būt arī režīms,
tas ir, iedibinātā pārvaldes sistēma. Vēl plašākā nozīmē vēlēšanas
var palīdzēt iedibināt [nodibināt] politisko kopienu - nacionālās valsts
robežas.[8]
Mūsuprāt visoptimālāko
vēlēšanu tipoloģiju piedāvā enciklopēdija Britannica.
Saskaņā ar tās sniegto definīciju, vēlēšanas ir formāls izvēles
process, kurā, izmantojot balsošanu, vai nu izvēlas personu publiskam amatam,
vai arī pieņem vai noraida politisku priekšlikumu. Tādējādi vēlēšanas
sniedz līdzekļus politiskās izvēles izdarīšanai. Atkarībā no priekšmeta
vēlēšanas iedala:
1) amatpersonu vēlēšanas;
2) amatpersonu atsaukšana;
3) referendums;
4) plebiscīts.[9]
Pēc šī iedalījuma
ir acīmredzami, ka 3. marta aptauja būtu klasificējama vai nu kā
referendums, vai plebiscīts.
Saskaņā ar Britannica referendums ir vēlēšanas, kas ir sarīkotas vai nu pēc
pārvaldītāju, vai pārvaldāmo iniciatīvas, lai novērtētu kopienas izvēles
prioritātes attiecībā uz kādu atsevišķu jautājumu[10]
(saskaņā ar Dišlera klasifikāciju - leģislatīvais referendums). Bet, savukārt,
plebiscīts ir vēlēšanas, kuras ir sarīkotas lai izlemtu divu veidu sevišķi
svarīgus jautājumus - valsts pārvaldes formu vai tās nacionālās robežas[11]
(saskaņā ar Dišleru - konstitutīvais referendums).
3. marta
aptaujas jautājums ietvēra izvēli gan par valsts robežām (Latvijas neatkarība
no PSRS), gan par pārvaldes formu (demokrātija). Vienlaikus aptaujas jautājums
neietvēra personāli plebiscitāro komponentu, kā arī nesaturēja konkrēta
tiesiskā akta formulējumu. Tādējādi, mūsuprāt 3. marta aptauja ir uzskatāma
par plebiscītu.
1991.
gada 3. marta aptauja tika ierosināta, kā apsteidzoša atbilde uz PSRS 1991.
gada janvāra lēmumu 17. martā rīkot referendumu par Savienības saglabāšanu.
Referenduma rezultātiem katrā atsevišķajā republikā nebūtu nekādas
tiesiski politiskas sekas. Konsultējošu nozīmi varēja iegūt tikai
visas impērijas sabiedrības viedoklis sniegt vai nē brīvlaišanu
Baltijas valstīm. Sākotnēji ideja par aptaujas rīkošanu izraisīja asas
diskusijas dažādu Latvijas politisko spēku starpā. Latvijas Pilsoņu
Kongresa izveidotā Latvijas Komiteja iestājās pret aptaujas (referenduma) rīkošanu
okupācijas apstākļos, uzskatot, ka jebkāda nobalsošana okupācijas karaspēka
klātbūtnē ir nelikumīga un tās rezultātu interpretācija varētu radīt
nelabvēlīgas tiesiskās sekas. Pēc 1991. gada 12. februāra, kad LR Augstākā
Padome pieņēma lēmumu par Latvijas iedzīvotāju aptauju ar jautājumu
"Vai Jūs esat par demokrātisku un valstiski neatkarīgu Latvijas
Republiku?" sarīkošanu 3. martā (par šādu soli jau iepriekš bija izšķīrušās
Lietuva un Igaunija), Latvijas Komiteja iestājās par 3. marta aptaujas
boikotu.
Tanī
pat laikā virkne Apriņķu un citu administratīvi teritoriālo vienību pilsoņu
komitejas, kā arī citas politiskās organizācijas (piemēram, LNNK), kuras sākotnēji
atbalstīja aptaujas boikotu, izplatīja paziņojumus, ka, saglabājot tiesisko
attieksmi pret iecerēto aptauju, kā nelikumīgu balsojumu, kurš notiks okupācijas
apstākļos un kurā būs atļauts piedalīties arī Latvijā nelikumīgi esošajiem
okupētājvalsts PSRS pilsoņiem, viņi tomēr atsakās no aptaujas boikota, lai
nedotu iespēju PSRS interpretēt tās rezultātus tai labvēlīgā gaismā.
1991.
gada 28. februārī atsevišķi Latvijas Republikas Pilsoņu Kongresa delegāti
un Latvijas Komitejas locekļi Latvijas Universitātes aulā paraksta aicinājumu
Latvijas pilsoņiem piedalīties aptaujā un izteikt vienotu atbalstu Latvijas
valstiskajai neatkarībai.
Līdz
3. martam boikota ideju uzturēja vairs tikai Latvijas Republikāņu partija un
atsevišķi Latvijas Komitejas locekļi.
3.
marta aptaujā nobalsoja 1.666.128 vēlētāji, jeb 87,56% no reģistrēto vēlētāju
skaita (1.902.802 reģistrētajiem vēlētājiem). No tiem par Latvijas neatkarību
balsoja 1.227.562. jeb 73,68% no balsojušo skaita.[12]
Balstoties
uz priekšstatu par īpašo vēsturiski-politisko situāciju Latvijā 1991. gada
pirmajā pusē, mēs izvirzām šādus aksiomātiskus sākotnējos pieņēmumus:
1) latviešu līdzdalības tendence aptaujā tiecas uz
100% (šajos 100% neietilpst Latvijas republikāņu partijas aptuveni 7 biedri
un Latvijas Komitejas radikālākie pārstāvji, kas kopumā neveido statistiski
nozīmīgu lielumu);
2) no latviešiem, kuri piedalījās aptaujā par neatkarību
nobalsoja 100%[13];
3) par ko nobalsoja nelatvieši nav a priori zināms (viens no pētījuma galvenajiem uzdevumiem ir
sniegt atbildi uz šo jautājumu)
Pētījumā
pamatā tiks izmantota salīdzinošā metode, salīdzinot datus par reģistrētajiem
vēlētājiem, aptaujas dalībniekiem, Latvijas iedzīvotāju kopskaitu un
Latvijas iedzīvotāju etnisko sastāvu, izmantojot gan vispārnacionālos, gan
reģionālos datus. Salīdzinājuma rezultātā mēs ceram iegūt kvantitatīvos
rādītājus, kuri atklātu iespējamās korelācijas starp iepriekš norādītajiem
indikatoriem, kas ļautu izdarīt jēgpilnus secinājumus.
Ja
no 1.902.802 reģistrētajiem vēlētājiem par Latvijas neatkarību 1991. gada
3. martā ir nobalsojuši 1.227.562, tad par Latvijas neatkarību ir nobalsojuši
tikai 64,51% no reģistrēto vēlētāju skaita (skatīt 1. grafiku pielikumā).
Ja pieņem, ka latviešu īpatsvars starp reģistrētajiem vēlētājiem 1991.
gada 3. martā bija tāds pats kā starp visiem Latvijas pastāvīgajiem iedzīvotājiem,
t.i. 52% (skatīt 2. grafiku pielikumā), kā arī ja ņem vērā mūsu 1. un 2.
sākotnējo pieņēmumu, tad var apgalvot, ka par Latvijas neatkarību ir
nobalsojuši tikai 238.040 no reģistrētajiem vēlētājiem - cittautiešiem,
kas ir 12,51% no visiem reģistrētajiem vēlētājiem, jeb 26,06% no visiem
cittautiešiem, kas reģistrēti kā vēlētāji.
Pret
Latvijas neatkarību ir nobalsojuši 411.374 no reģistrētajiem vēlētājiem
jeb 24,69% no balsojušajiem, kas veido 21,62% no kopējā reģistrēto vēlētāju
skaita, vai 45.04% no reģistrēto vēlētāju - cittautiešu skaita. Ievērojot
2. sākotnējo pieņēmumu varam apgalvot, ka pret Latvijas neatkarību
nobalsojuši 1,73 reizes vairāk cittautiešu nekā par Latvijas neatkarību.
Savukārt,
aptaujā nepiedalījās 236.674 (jeb 12,44%) no reģistrētajiem vēlētājiem,
kas, ievērojot 1. sākotnējo pieņēmumu, veido 25,92% no visiem reģistrētajiem
vēlētājiem - cittautiešiem.
Minētais
ļauj apgalvot, ka par Latvijas neatkarību 1991. gada 3. martā aktīvi nav
izteikušies 71% no reģistrētajiem vēlētājiem - cittautiešiem.
Tanī
pat laikā 1991. gada martā veiktās socioloģiskās aptaujas uzrādīja, ka
Latvijas neatkarību it kā atbalsta 38% cittautiešu[14]
(skatīt arī sekojošo tabulu tekstā).
Latvijai jākļūst neatkarīgai valstij ārpus PSRS |
Latvieši |
Citām tautībām piederīgie |
1989. gada maijs |
55 |
9 |
1989. gada jūnijs |
85 |
26 |
1990. gada oktobris |
87 |
26 |
1991. gada marts |
94 |
38 |
Tabula:
Latvieši un nelatvieši par vēlamo Latvijas valstisko statusu (%)
1991.
gadā izdarīto aptauju rezultāti liek mūsu apgalvojumu falsifikācijai
censties noskaidrot, vai sākotnēji pieņemtā sakarība starp latviešu īpatsvaru
no iedzīvotāju (reģistrēto vēlētāju) skaita un par Latvijas neatkarību
balsojušo skaitu saglabājas kā stabila sakarība, salīdzinot aptaujas rezultātus
arī reģionālā līmenī (skatīt 3.,
4. un 5. grafiku pielikumā). Šajā nolūkā
tika izveidotas vairākas dilstošā secībā ranžētas Latvijas rajonu un
republikānisko pilsētu rindas[15]:
1) Latvijas rajoni un pilsētas pēc latviešu īpatsvara
no to iedzīvotāju (reģistrēto vēlētāju) skaita (skatīt pielikumā 1.
tabulu);
2). Latvijas rajoni un pilsētas pēc vēlētāju skaita,
kas balsojuši par Latvijas neatkarību (skatīt pielikumā 2.
tabulu);
3) Latvijas rajoni un pilsētas pēc krievu īpatsvara no
to iedzīvotāju (reģistrēto vēlētāju) skaita (skatīt pielikumā 3.
tabulu)[16];
4) Latvijas rajoni un pilsētas pēc vēlētāju skaita,
kas balsojuši pret Latvijas neatkarību (skatīt pielikumā 4.
tabulu);
5) Latvijas rajoni un pilsētas pēc citu minoritāšu (izņemot
krievu) īpatsvara no to iedzīvotāju (reģistrēto vēlētāju) skaita (skatīt
pielikumā 5. tabulu);
6) Latvijas rajoni un pilsētas pēc vēlētāju līdzdalības
(skatīt pielikumā 6. tabulu);
Kā
redzams no 1. tabulas (latviešu īpatsvars) un 2. tabulas (balsojuši par) salīdzinājuma
(skatīt 6. pielikumu),
pastāv visai stabila sakarība starp latviešu īpatsvaru no attiecīgās
administratīvās teritorijas iedzīvotāju skaita un par Latvijas neatkarību
nodoto balsu skaitu. Abu tabulu salīdzinājumā 9 pozīcijās (no 33 pozīcijām)
nav nobīdes, nobīde par vienu pozīciju novērojama 8 gadījumos, attiecīgi,
par 2 pozīcijām - 6, par 3 - 7, par 4 - 2, par 7 - vienā gadījumā. Vidējā
nobīde abu tabulu salīdzinājumā ir 1,7.
Savukārt,
salīdzinot 3. (krievu īpatsvars) un 4. tabulu (balsojuši pret) (skatīt 7.
pielikumu), var novērot,
ka arī pastāv stabila sakarība starp krievu īpatsvaru no attiecīgās
administratīvās teritorijas iedzīvotāju skaita un pret Latvijas neatkarību
nodoto balsu skaitu. Abu tabulu salīdzinājumā 9 pozīcijās (no 33 pozīcijām)
nav nobīdes, nobīde par vienu pozīciju novērojama 9 gadījumos, attiecīgi,
par 2 pozīcijām - 7, par 3 - 4, par 4 - 1, par 5 - 1 un par astoņām divos
gadījumos. Vidējā nobīde abu tabulu salīdzinājumā ir 1,61.
Turpretī,
salīdzinot 5. tabulas (citu minoritāšu, izņemot krievus, īpatsvars) datus
ar 4. tabulu (balsojuši pret) (skatīt 8. pielikumu), iepriekšējos gadījumos novērotā korelācija
nav vairs tik skaidri izteikta. Abu tabulu salīdzinājumā 2 pozīcijās (no 33
pozīcijām) nav nobīdes, nobīde par vienu pozīciju novērojama 6 gadījumos,
attiecīgi, par 2 pozīcijām - 2, par 3 - 2, par 4 - 3, par 5 - 2, par 6 - 1,
par 7 -1, par 8 - 2, par 9 - 1, par 10 - 3, par 11 - 2, par 15 - 1, 16 - 2, par
17 - 1, par 19 - 1 un par 25 pozīcijām vienā gadījumā. . Vidējā nobīde
abu tabulu salīdzinājumā ir 6,82.
6.
un 1. tabulas salīdzināšana (skatīt 9. pielikumu)
(vēlētāju līdzdalība un latviešu īpatsvars)
joprojām dod iespēju novērot stabilu sakarību starp vēlētāju etnisko
piederību un līdzdalības aktivitāti, kas gan vairs nav tik izteikta, kā salīdzinot
etnisko grupu īpatsvaru un balsojuma rezultātus. Abu tabulu salīdzinājumā 5
pozīcijās (no 33 pozīcijām) nav nobīdes, nobīde par vienu pozīciju novērojama
9 gadījumos, attiecīgi, par 2 pozīcijām - 6, par 3 - 7, par 4 - 2, par 5 - 2
un par sešām pozīcijām divos gadījumos. Vidējā nobīde abu tabulu salīdzinājumā
ir 2,18.
No
minētā var izdarīt sekojošus starpsecinājumus:
1) var konstatēt tendenci, ka latvieši ir piedalījušies
aptaujā un balsojuši par Latvijas neatkarību;
2) var konstatēt tendenci, ka krievi vai nu ir piedalījušies
aptaujā un balsojuši pret Latvijas neatkarību vai arī nav piedalījušies
balsojumā;
3) citu minoritāšu, izņemot krievus, līdzdalība un
izdarītā izvēle nav viennozīmīgi konstatējama.
Domājams, ka divi svarīgākie faktori, kas ietekmējuši minoritāšu, izņemot krievus, politisko izvēli ir:
1) viņu piederība kādai lingvistiskai grupai, t.i., viņu
identificēšanās ar attiecīgajai grupai raksturīgo attieksmi pret Latvijas
neatkarību;
2) minoritāšu īpatsvars konkrētajā teritoriāli
administratīvajā vienībā.
Latvijas
statistikas komitejas sniegtie 1989. gada tautas skaitīšanas dati[17]
liecina par valodām, kuras cittautieši atzīst par savu dzimto valodu (skatīt
tabulu tekstā).
Vidēji
2,69% no cittautiešiem par savu dzimto atzīst latviešu valodu. Tanī pat laikā
51,45% no viņiem (neskaitot krievus) par dzimto atzīst krievu valodu. Savukārt
tikai 2,57% (35.732) latviešu par
savu dzimto valodu uzskata krievu valodu. Interesenti, ka cittautiešu kopējais
skaits, kas latviešu valodu uzskata par dzimto ir 34.429. Tādējādi varētu
pieņemt, ka par Latvijas neatkarību nebalsojušo latviešu skaitu varētu
kompensēt minoritāšu pārstāvji, kuri sevi uzskata (identificējas) par
latviešiem.
Tautība |
Skaits |
Latviešu valoda kā dzimtā (skaits) |
Latviešu valoda kā dzimtā (%) |
Krievu valoda kā dzimtā (skaits) |
Krievu valoda kā dzimtā (%) |
Krievi
|
905.515 |
10.397 |
1,15 |
894.293 |
98,76 |
Baltkrievi
|
119.702 |
3.011 |
2,52 |
77.516 |
64,76 |
Ukraiņi
|
92.101 |
832 |
0,90 |
45.478 |
49,38 |
Poļi
|
60.416 |
8.895 |
14,72 |
32.734 |
54,18 |
Lietuvieši
|
34.630 |
8.232 |
23,77 |
4.114 |
11,88 |
Ebreji
|
22.897 |
455 |
1,99 |
17.153 |
74,91 |
Igauņi
|
3.312 |
832 |
25,12 |
803 |
24,25 |
Citi
|
40.237 |
1.775 |
4,41 |
14.253 |
35,42 |
Tabula[18]: Minoritāšu dzimtā valoda.
157.212
(42,11%) minoritāšu pārstāvji (neskaitot krievus) runā savā dzimtajā
valodā. Minoritāšu piederība kādai konkrētai lingvistiskai grupai mums
atklāj interesantas likumsakarības. Piemēram, Liepājas rajonā, kur bija novērojama
vislielākā nobīde salīdzinot 1. un 2. tabulu (7 pozīcijas), kas liecināja,
ka ievērojams skaits cittautiešu varētu būt balsojuši par Latvijas neatkarību,
ir liela lietuviešu diaspora. Tā veido 6% (vidēji Latvijā 1,3%) no visiem
rajona iedzīvotājiem, kurā 20,5% no iedzīvotāju kopskaita ir minoritātes.
Savukārt, kā liecina tabula tekstā par minoritāšu dzimtajām valodām,
64,35% no lietuviešiem runā savā dzimtajā valodā, bet 23,77% par dzimto
uzskata latviešu valodu. Tas mums dod iespēju pieņemt, ka minoritātes, kas
runā savā dzimtajā valodā piedalījās aptaujā un balsoja par Latvijas
neatkarību.[19]
Turpretī, kā liecina nobīde 3. un 4. tabulas salīdzinājumā Krāslavas
rajonā (par 8 pozīcijām), gadījumos, kad teritorijā dominē minoritātes,
kas zaudējušas savu nacionālo identitāti pārkrievojoties, vairums no mazākumtautību
vēlētājiem balsojuši pret Latvijas neatkarību.[20]
Tādējādi, mēs iegūstam apgalvojumu, ka par Latvijas neatkarību ir balsojuši
latvieši (52% no reģistrētajiem vēlētājiem), neasimilētie cittautieši
(5,9% no reģistrētajiem vēlētājiem) un 125.775 krievvalodīgie[21]
(6,61% no reģistrētajiem vēlētājiem), jeb 15,7% no viesiem krievvalodīgajiem.[22]
Īpašs
gadījums ir Daugavpils, kur salīdzinot 3.un 4. tabulu arī bija novērojama
nobīde par 8 pozīcijām. Taču atšķirībā no Krāslavas rajona šī nobīde
liecina par ievērojamas daļas mazākumtautību vēlētāju lojalitāti
Latvijas Republikai. Mūsuprāt šis fenomens būtu izskaidrojams ar to, ka
Daugavpilī dzīvo daudz vecticībnieku un viņu pēcnācēju, kuri savas reliģiskās
pārliecības dēļ, vai arī ģimenes tradīciju iespaidoti, demonstrē
tradicionālu lojalitāti pret valsti (Latvijas vecticībnieki praktiski visi ir
Latvijas pilsoņi).
Kā
parāda 7. tabula (skatīt 10. pielikumu), pastāv stabila apgriezti proporcionāla
sakarība starp cittautiešu īpatsvaru attiecīgajā teritoriāli administratīvajā
vienībā un par Latvijas neatkarību balsojošo skaitu - jo mazāks cittautiešu
īpatsvars, jo vairāk no reģistrētajiem vēlētājiem balsojuši par Latvijas
neatkarību un otrādi. Tas liecina, ka mūsu 1. sākotnējais pieņēmums ir
patiess.
Ja
mēs Latvijas 3. marta aptaujas datus salīdzinām ar 1991. gada 9. februārī
Lietuvā un 3. martā Igaunijā notikušajām aptaujām (referendumiem) par
valstisko neatkarību, tad varam secināt, ka līdzdalības procents un
"par" balsojušo skaits papildus apstiprina mūsu pieņēmumus:
1) Lietuvā aptaujā (referendumā) piedalījās 84,74% no
reģistrētajiem vēlētājiem, no tiem par neatkarību balsoja 90,47%, bet pret
- 6,56%;
2) Igaunijā līdzdalība bija 82,86%, par balsoja 77,83%
un pret - 21,43%.[23]
Ievērojot salīdzinošo
etnisko sastāvu, kurš no pamattautības viedokļa Latvijā ir (1991. gada janvārī
bija) visnelabvēlīgākais var izskaidrot lielāko līdzdalības procentu
(87,56%). Savukārt, kā liecina "par" un "pret" balsojušo
īpatsvars (Latvijā attiecīgi 73,68% un 24,69%), iedzīvotāju etniskais sastāvs
ir tieši ietekmējis aptaujas (-u) rezultātus.
Papildus
liecību, kas apstiprina mūsu pieņēmumus, sniedz 1991. gada 17. marta PSRS
referenduma rezultāti Latvijas teritorijā - tajā piedalījās 501.280 vēlētāji
no tiem 95% nobalsoja par PSRS saglabāšanu.[24]
Ievērojot to, ka mums nav pamata uzskatīt, ka latvieši aktīvi būtu piedalījušies
šajā referendumā var uzskatīt, ka tajā piedalījās krievvalodīgie vēlētāji.
Veicot aprēķinus pēc 3. marta aptaujai sagatavotajiem vēlētāju sarakstiem,
mēs esam ieguvuši krievvalodīgo reģistrēto vēlētāju skaitu - 801.080. Tātad
501.280 veido 62,58% no visiem reģistrētajiem krievvalodīgajiem vēlētājiem.
No tiem 476.216 (95% no referenduma dalībniekiem), jeb 59,45% no reģistrētajiem
krievvalodīgajiem vēlētājiem balsoja par PSRS saglabāšanu.[25]
No
iegūtajiem datu apstrādes rezultātiem mēs varam secināt:
1) 1991. gada 3. marta balsojumā ir pastāvējusi tieša
sakarība starp vēlētāju etnisko piederību un viņu izdarīto politisko izvēli;
2) Starp latviešu vēlētājiem ir bijusi tendence balsot
par Latvijas neatkarību;
3) Starp vēlētājiem (cittautiešiem) pastāvēja
tendence balsot pret Latvijas neatkarību vai nepiedalīties aptaujā;
4) Starp cittautiešiem to, kas balsoja "pret"
bija vairāk nekā to kas balsoja "par";
5) Starp krieviem tendence balsot "pret" vai
nepiedalīties bija izteiktāka nekā starp citām minoritātēm;
6) Politisko izvēli lielā mērā determinēja minoritāšu
piederība tai vai citai lingvistiskai grupai, kā arī minoritātes īpatsvars
konkrētajā teritoriāli administratīvajā vienībā;
7) Jau 1991. gada martā veiktās socioloģiskās aptaujas
demonstrēja, ka jautājums par Latvijas neatkarību nelatviešu vidē tiek
uztverts kā reaktīvs, t.i., par Latvijas neatkarību izteicās vairāk
cittautiešu nekā realitātē nobalsoja.[26]
Šī pati tendence bija novērojama 2001. gada martā, kad par PCTVL nobalsoja
ievērojami vairāk vēlētāju, nekā pirms tam to uzrādīja socioloģiskās
aptaujas.
8) Šī pētījuma ietvaros mēs varam uzskatīt izvirzīto hipotēzi par pierādītu. Mēs varam apgalvot, ka 1991. gada 3. martā vēlētāju izvēle bija viņu etniskās piederības determinēta. Tādējādi, mēs varam arī apgalvot, ka 2001. gada 11. marta pašvaldību vēlēšanu rezultāts Rīgā nav politoloģisks pārsteigums - etniskais balsojums Latvijas sabiedrībā nav nekas jauns! PCTVL gūtie panākumi Rīgas Domes vēlēšanās ir 3. marta aptaujas rezultātos novērojamās tendences kārtējais apstiprinājums. 2001. gada 11. marta etniskais balsojums tāpat kā 3. marta balsojums sevī ietver attieksmi pret Latvijas valsti un tās politisko režīmu.
Uzskatām,
ka mūsu veiktais pētījums nav bijis veltīgs, bet tai pat laikā šis darbs
ir tikai pirmais solis uz patiesības par 1991. gada 3. marta aptauju galīgu
izzināšanu. Lai arī līdz šim plaši tiražētais mīts par cittautiešu
demonstrēto lojalitāti 3. marta aptaujā atjaunojamajai Latvijas Republikai
(ko atražo pat atsevišķas akadēmiskas publikācijas[27]),
mūsuprāt, šī pētījuma rezultātā ir atspēkots, tomēr ir jāatzīst, ka
pastāv teorētiska iespēja, ka cittautieši ir bijuši lojāli[28].
Šo pieņēmumu visticamāk spētu pierādīt jauni papildus pētījumi, kas ļautu
iegūt apstiprinājumu tam, ka latvieši 3. marta aptaujā savā nospiedošajā
vairākumā ir vai nu boikotējuši aptauju vai balsojuši pret Latvijas neatkarību.
Mēs, protams, esam pārliecināti, ka kāds matemātiķis vai sociologs spētu
vēl veiksmīgāk nekā mēs manipulēt ar datiem, lai apstiprinātu, mūsuprāt,
mazticamo latviešu lojalitāti PSRS. Par šo lojalitāti varētu liecināt to
hipotētisko latviešu pārliecinošā pozitīvā līdzdalība PSRS 17. martā rīkotajā
referendumā.
Drošākai mūsu hipotēzes verifikācijai būtu nepieciešams veikt citu demogrāfisko un sociālo datu salīdzinošo analīzi. Piemēram, šajā pētījumā mēs neņēmām vērā iespējamās atšķirības starp etnisko grupu īpatsvaru dažādās vecuma grupās, kas tieši ir saistīts ar vēlēšanu tiesībām. Tāpat mēs neesam izmantojuši datus par jauktajām laulībām un vēlētāju izglītības līmeni, kā arī neesam ņēmuši vērā iedzīvotāju skaita atšķirības starp rajoniem. Visu minēto faktoru analīze mūsu pētījuma rezultātus padarītu vēl interesantākus. Īpašu pētniecisko interesi varētu rosināt nenaturalizēto Latvijas pilsoņu ("vecpilsoņu") politisko izvēļu un to motivāciju izpēte. Saistošs varētu būt arī šodien veikts lauka pētījums, kas noderētu 1991. gada 3. marta aptaujas rezultātu interpretāciju verifikācijai. Diemžēl mūsu ierobežotie līdzekļi neļauj realizēt šādu projektu.[29] Taču mēs par savu mērķi neizvirzījām šīs noteikti aktuālās tēmas pilnīgu aptveršanu. Mūsu mērķis bija pārliecināties vai šī tēma vispār ir pētāma un pētīšanas vērta. Iegūtie rezultāti skaidri rāda, ka realitātē pastāv mūsu hipotēzē izvirzītās sakarības. Ievērojot to, ka minoritāšu politiskās izvēles tieši ietekmē valsts politisko stabilitāti[30] šajā darbā pieteiktā tēma būtu pelnījusi dziļāku un plašāku akadēmisku izpēti, kuras rezultāti būtu izmantojami valsts politikas prognozēšanā un plānošanā
IZMANTOTĀ
LITERATŪRA
Apine, I. Nacionālā pašapziņa ceļā uz demokrātiju. Latvijas Zinātņu
Akadēmijas Vēstis. 1992. Nr. 10., 20.- 22. lpp.
Bleiere, D. Latvija 1985.-1996.
gadā: Notikumu hronika. Rīga: Demokrātijas attīstības centrs, 1996.
Cipēliuss, R. Vispārējā mācība
par valsti. Politikas zinātne. Rīga: AGB, 1998.
Dišlers, K. Ievads Latvijas
valststiesību zinātnē. Rīga: A. Gulbis, 1930.
Dribins, L. Nacionālā valsts un minoritātes kā Eiropas un arī Latvijas
problēma. . Latvijas Zinātņu Akadēmijas Vēstis. 1995. Nr. 5/6., 39.
- 45. lpp.
Etnosituācija Latvijā
(fakti un komentāri). Rīga,
1994.
Harrop, M.; Miller, W. L. Elections
and Voters: A comparative introduction. London: The MacMillan Press Ltd.,
1987.
Laķis, P. Vara un sabiedrība. Varas maiņa Latvijā astoņdesmito un
deviņdesmito gadu mijā. Rīga: Zvaigzne ABC, 1997.
Laķis, P. 1991. gada 3. marta referendums. Grām: Latvijas
Tautas fronte 1988-1991: Veltījums Trešajai Atmodai un Latvijas Tautas
frontes dibināšanas desmitgadei. Rīga: Jāņa Sēta, 1998. 252. 253. lpp.
Latvijas statistikas gadagrāmata. 1991. Rīga: Latvijas Statistikas komiteja, 1992.
3. marta aptaujas rezultāti. Neatkarīgā
Cīņa. 1991.9. marts. 1. lpp.
Vanhanen,
T. Ethnic conflicts explained by ethnic nepotism. Latvijas Zinātņu Akadēmijas
Vēstis. 1992., Nr. 10. 4.-8. lpp.
Zepa, B. Sabiedriskā doma pārejas periodā Latvijā: Latviešu un
cittautiešu uzskatu dinamika. . Latvijas Zinātņu Akadēmijas Vēstis.
1992. Nr. 10., 22.- 26. lpp.
Zepa, B. Valsts statusa maiņa un pilsoniskā apziņa. . Latvijas Zinātņu
Akadēmijas Vēstis. 1995. Nr. 7/8., 31.- 44. lpp.
Papildus izmantoti materiāli no laikrakstu
Atmoda
un Pilsonis 1991. gada februāra/marta
laidieniem.
Izmantotie
Interneta resursi
Pielikumi:
1.
pielikums.
1.grafiks:
1991. gada 3. marta balsojuma rezultāti
2. pielikums.
2.grafiks:
Latvijas pastāvīgo iedzīvotāju nacionālais sastāvs 1992. gada sākumā
3.
pielikums. 3. grafiks: Latviešu īpatsvars no iedzīvotāju
kopskaits
4.
pielikums. 4. grafiks: Par Latvijas neatkarību nobalsojušo
skaits
5.
pielikums. 5. grafiks: Pret Latvijas neatkarību nobalsojušo
skaits
6.
pielikums. 1. un 2. tabulas salīdzinājums:
6.1.
1. tabula:
Latviešu īpatsvars
6.2.
2. tabula:
Par Latvijas neatkarību balsojušo skaits
7.
pielikums. 3. un 4. tabulas salīdzinājums:
7.1.
3. tabula:
Krievu īpatsvars
7.2.
4. tabula:
Pret Latvijas neatkarību balsojušo skaits
8.
pielikums. 5. un 4. tabulas salīdzinājums:
8.1.
5. tabula:
Citu minoritāšu (neskaitot krievus) īpatsvars
8.2.
4. tabula:
Pret Latvijas neatkarību balsojušo skaits
9.
pielikums. 1. un 6. tabulas salīdzinājums:
9.1.
1. tabula:
Latviešu īpatsvars
9.2.
6. tabula:
Vēlētāju līdzdalība
10.
pielikums. 7. un 2. tabulas salīdzinājums:
10.1.
7. tabula.
Kopējais nelatviešu īpatsvars
10.2.
2. tabula.
Par Latvijas neatkarību balsojušo skaits
[1]
www.rcc.lv/express.asp
[2]
Harrop, M.; Miller, W. L. Elections
and Voters: A comparative introduction. London: The MacMillan Press Ltd.,
1987, p. 86.
[3]
Latvijas tiesību vēsture. Red.:
Lēbers, D. A. Rīga: Fonds Latvijas vēsture, 2000. (3. marts pieminēts ar
vienu teikumu hronoloģijā); Baltijas valstis likteņgriežos. Politiskas, ekonomiskas un tiesiskas
starptautiskās sadarbības problēmas uz XXI gadusimteņa sliekšņa:
Rakstu krājums. Red.: Jundzis, T. Rīga: Latvijas Zinātņu akadēmija,
1998. (3. marts vispār nav pieminēts); Latvijas
valsts atjaunošana. 1986. - 1993. Rīga: Latvijas Universitātes žurnāla
"Latvijas Vēsture" fonds, 1998. (3. marts pieminēts vienā
teikumā); Ritenis, J. Diplomātiskā
cīņa par Latvijas Republikas suverenitātes atjaunošanu. Rīga: Fonds
Latvijas Vēsture, 1999. (3. marts vispār nav pieminēts); Jundzis, T. Latvijas
drošība un aizsardzība. Rīga: Junda, 1995. (3. marts pieminēts vienā
teikumā); Pilsoniskā apziņa: Rakstu krājums. Red.: Vēbers, E. Rīga: Mācību
apgāds, 1998. (Lai arī vairāki raksti veltīti Latvijas elektorāta izvēļu
un etniskās piederības iespējamajām korelācijām, taču 3. marta
aptaujas rezultāti ir pilnībā ignorēti.)
[4]
Apine, I. Nacionālā pašapziņa ceļā uz demokrātiju. Latvijas Zinātņu
Akadēmijas Vēstis. 1992. Nr. 10., 20.- 22. lpp.; Zepa, B. Sabiedriskā
doma pārejas periodā Latvijā: Latviešu un cittautiešu uzskatu dinamika.
. Latvijas Zinātņu Akadēmijas Vēstis. 1992. Nr. 10., 22.- 26.
lpp.; Dribins, L. Nacionālā valsts un minoritātes kā Eiropas un arī
Latvijas problēma. . Latvijas Zinātņu Akadēmijas Vēstis. 1995.
Nr. 5/6., 39. - 45. lpp.; Zepa, B. Valsts statusa maiņa un pilsoniskā apziņa.
. Latvijas Zinātņu Akadēmijas Vēstis. 1995. Nr. 7/8., 31.- 44.
lpp.;
[5]
Svētdien jāpiedalās aptaujā! Atmoda.
1991. 26. februāris. 1. lpp.
[6]
Cipēliuss, R. Vispārējā mācība par valsti. Politikas zinātne. Rīga: AGB,
1998. 150. lpp.
[7]
Dišlers, K. Ievads Latvijas valststiesību zinātnē. Rīga: A. Gulbis, 1930.
109. lpp.
[8]
Harrop, M.; Miller, W. L. Elections
and Voters: A comparative introduction. London: The MacMillan Press Ltd.,
1987, p. 259.
[9]
www.britannica.com
[10]
Skatīt turpat.
[11]
Skatīt turpat.
[12]
Vēsturiskā izziņa balstīta uz laikrakstu Atmoda
un Pilsonis 1991. gada februāra/marta laidieniem, kā arī uz Bleiere,
D. Latvija 1985.-1996. gadā:
Notikumu hronika. Rīga: Demokrātijas attīstības centrs, 1996.; Laķis, P.
1991. gada 3. marta referendums. Grām: Latvijas Tautas fronte 1988-1991:
Veltījums Trešajai Atmodai un Latvijas Tautas frontes dibināšanas
desmitgadei. Rīga: Jāņa Sēta, 1998. 252. 253. lpp.
[13]
Tādi latvieši kā Alksnis un, varbūt, Laviņa, kas, iespējams, balsoja
pret Latvijas Republikas neatkarību, arī neveido statistiski nozīmīgu
lielumu.
[14]
Zepa, B. Sabiedriskā doma pārejas periodā Latvijā: Latviešu un
cittautiešu uzskatu dinamika. Latvijas Zinātņu Akadēmijas Vēstis.
1992. Nr. 10., 22.- 26. lpp.; .; Zepa, B. Valsts statusa maiņa un pilsoniskā
apziņa. . Latvijas Zinātņu Akadēmijas Vēstis. 1995. Nr. 7/8.,
31.- 44. lpp.
[15]
Par izejas datiem tika izmantoti: Etnosituācija
Latvijā (fakti un komentāri). Rīga, 1994.; 3. marta aptaujas rezultāti.
Neatkarīgā Cīņa. 1991.9.
marts. 1. lpp.; Latvijas statistikas gadagrāmata. 1991. Rīga:
Latvijas Statistikas komiteja, 1992.
[16]
Krievi kā atsevišķa minoritāte analīzei izdalīti tāpēc, ka tā ir
lielākā Latvijas nacionālā minoritāte (34% no iedzīvotāju kopskaita
1989.-1992. gados), kā arī tāpēc, ka PSRS gan psiholoģiski, gan
tiesiski ir identificējama ar Krieviju.
[17]
Etnosituācija Latvijā (fakti un
komentāri). Rīga, 1994.
[18]
Izmantoti dati no - Etnosituācija Latvijā (fakti un komentāri). Rīga, 1994.
[19]
Skatīt arī Laķis, P. Vara un sabiedrība. Varas maiņa Latvijā astoņdesmito
un deviņdesmito gadu mijā. Rīga: Zvaigzne ABC, 1997. 76. lpp.:
Atbalstu šiem mērķiem [Latvijas neatkarībai] galvenokārt izteica tie
citu tautību cilvēki, kuri bija Latvijas Republikas pilsoņi vai (
) arī
saglabājuši savu etnisko pašapziņu, neskatoties uz sovjetisma centieniem
iznīcināt nacionālo pašidentifikāciju.
[20]
Krāslavas rajonā baltkrievi no kopējā iedzīvotāju skaita veido 19,7%
(vidēji Latvijā 4,4%). No baltkrieviem tikai 32,72% runā dzimtajā valodā,
toties krieviski runā 64,76% baltkrievu.
[21]
Krievi un pārkrievotie cittautieši.
[22]
Mūsu iegūtie dati ļuj domāt, ka Krievijas Federācijas Ārlietu
ministrijas plaši tiražētajam uzskatam par krievvalodīgo īpašajām
interesēm varētu rast kādu empīrisku pamatojumu.
[23]
3. marta aptaujas rezultāti. Neatkarīgā
Cīņa. 1991.9. marts. 1. lpp.
[24]
Bleiere, D. Latvija 1985. - 1996. gadā: Notikumu hronika. Rīga: Demokrātijas
attīstības centrs, 1996. 51. lpp.
[25]
Balsošana par PSRS saglabāšanu ir traktējama kā balsošana pret
Latvijas neatkarību.
[26] .; Zepa, B. Valsts statusa maiņa un pilsoniskā apziņa. . Latvijas Zinātņu Akadēmijas Vēstis. 1995. Nr. 7/8., 31.- 44. lpp.
[27]
Piemēram, I. Apine : Šo periodu var raksturot kā normalizācijas un pašapziņas
atveseļošanas laiku, bet 1991. g. I-III gandrīz vai kā starpnacionālo
medusmēnesi. (
) Vienlaicīgi notika divas konsolidācijas: latviešu
sabiedrības saliedēšanās (lauki un Rīga, dažādu virzienu partijas un
LTF) un Latvijas demokrātisko aprindu saliedēšanās ap latviešiem ceļā
uz nacionālo neatkarību. Rezultāti izpaudās 1991. g. 3. marta aptaujā,
kad 75% iedzīvotāju (sic!) atbalstīja neatkarīgas demokrātiskas
Latvijas ideju. Publicistikā kustību līderi izvirza lozungus (tādi bija
arī avīžu rakstu nosaukumi): Latvieši un krievi vienā pusē! Visi
kopā pret militārismu! Latvijas ļaudis pret Maskavas mēģinājumiem
iejaukties Latvijas lietās! (sk. Apine, I. Nacionālā pašapziņa ceļā
uz demokrātiju. Latvijas Zinātņu Akadēmijas Vēstis. 1992. Nr.
10., 20.- 22. lpp) Arī P. Laķis: Etniski tik daudzveidīgā sabiedrība
bija apliecinājusi pietiekami pārliecinošu lojalitāti Latvijas leģitīmās
varas ceļam. Ne tikai neatkarībai, bet arī demokrātijai. (
) 1991.
gada pavasarī šāda augsta Latvijas iedzīvotāju vienotība politiski nozīnīgā
akcijā
(sk. Laķis, P. 1991. gada 3. marta referendums. Grām: Latvijas
Tautas fronte 1988-1991: Veltījums Trešajai Atmodai un Latvijas Tautas
frontes dibināšanas desmitgadei. Rīga: Jāņa Sēta, 1998. 252. 253.
lpp.
[28]
Darba sākumā minētā noslēpumainības aura, kas apvij 1991. gada 3.
marta aptaujas rezultātus, varētu būt pamatota ar iekšpolitisku konjunktūru.
[29]
Jāatzīst, ka gadījumā, ja arī materiālie resursi ļautu mums veikt
šādu pētījumu, tad iegūtie rezultāti, visticamāk liecinātu par to, kādi
būtu 1991. gada 3. marta aptaujas rezultāti, ja tā notiktu 2001. gada 3.
martā.
[30]
Saskaņā ar Tamperes universitātes pētnieka T. Vanhanena piedāvāto
etniskā konflikta indeksu etnisko partiju īpatsvars tieši ietekmē
valsts stabilitāti. Sk. Vanhanen, T. Ethnic conflicts explained by ethnic
nepotism. Latvijas Zinātņu Akadēmijas Vēstis. 1992., Nr. 10.
4.-8. lpp.
Etniskā
konflikta indeks |
Sabiedrības
stabilitāte |
5
punkti |
Nav
nozīmīgu etnisko konfliktu; etnisko partiju īpatsvars mazāks kā
10% |
15
punkti |
Mazi
vai ierobežoti konflikti; etnisko partiju īpatsvars 10-19% |
30
punkti |
Nozīmīgi
etniskie konflikti un periodiska
vardarbība; etnisko partiju īpatsvars 20-39% |
50
punkti |
Ilgstoši
un nozīmīgi etniskie konflikti, etnisko partiju īpatsvars 30-59% |
70
punkti |
Politikā
dominē vardarbīgi etniski konflikti; etnisko partiju īpatsvars
60-100% |
90
punkti |
Ieilguši
etniskie konflikti; pilsoņu karš |