©
2000.
Uģis
Šulcs
BALTIJAS
VALSTU OKUPĀCIJAS UN ANEKSIJAS
TIESISKAIS
VĒRTĒJUMS (LATVIJAS PIEREDZE)
Ievads
Molotova-Ribentropa pakts
un tam sekojošā Baltijas valstu, respektīvi, arī Latvijas aneksija 1940. gadā
nav tikai akadēmisks jautājums, bet tam joprojām ir tiesiska un politiska nozīme
[12, 36]. Molotova - Ribentropa pakta juridiskās sekas joprojām ir viens
no faktoriem, kas nosaka Latvijas (arī Igaunijas un, lielā mērā, Lietuvas)
reālo situāciju. Piemēram, Krievija joprojām atsakās ratificēt Latvijas
Krievijas 1991. gada līgumu par attiecību pamatiem, atsaucoties uz to iedzīvotāju
tiesisko stāvokli, kuri Latvijā ieceļojuši pēc 1940. gada. Krievija regulāri
protestē pret Baltijas valstu, t.sk., arī Latvijas iespējamo iestāšanos
NATO, argumentējot, ka Baltijas valstis ir PSRS bijušās republikas.
Krievija joprojām novilcina sen sagatavotā robežlīguma parakstīšanu ar
Latviju. Arī starptautiskās organizācijas ne vienmēr konsekventi pieturas
pie Baltijas valstu tiesiskās kontinuitātes principa, piemēram, ANO, nosakot
Latvijas dalībmaksu, aprēķināja to, vadoties no PSRS iepriekš maksātās
summas [11, 43].
Neskatoties uz minēto,
okupācijas problēma starptautiski tiesiskā aspektā nav guvusi līdz šim
pietiekamu Latvijas zinātnieku uzmanību [12, 36]. (Kā izņēmums minami
atsevišķi Dītriha A. Lēbera darbi.)
Tāpēc pievēršanās
Baltijas valstu, t. sk. Latvijas, okupācijas un aneksijas problēmām, īpaši
tās izvērtējot no tiesiskā aspekta, šķiet joprojām aktuāla.
Īss vēsturisko
notikumu apskats
1939. gada 23. augustā
Maskavā Vācijas valdības vārdā J.Ribentrops un PSRS valdības pilnvarojumā
V.Molotovs paraksta Līgumu par neuzbrukšanu starp Vāciju un Padomju Savienību.
Minētajam līgumam, kā pielikums, tiek parakstīts slepens protokols[1],
kura pirmajā punktā bija paredzēts, ka Teritoriāli-politisku pārkārtojumu
gadījumā apgabalos, kas ietilpst Baltijas valstu sastāvā (Somija, Igaunija,
Latvija, Lietuva), Lietuvas Ziemeļu robeža vienlaicīgi ir Vācijas un PSRS
interešu sfēru robeža... [23, 16-18].
1939. gada 28. septembra
Līgumam par draudzību un robežām starp PSRS un Vāciju pievienotajā
slepenajā protokolā[2] 23. augusta protokola 1.punktā tika ieviestas
izmaiņas, nosakot, ka Lietuvas valsts teritorija tiek iekļauta PSRS interešu
sfērā, tā kā no otras puses Ļubļinas vojevodiste un Varšavas vojevodistes
daļas tiek iekļautas Vācijas interešu sfērā... [23, 60-61].
30. septembrī V.Molotovs
Latvijas sūtnim PSRS F.Kociņam paziņoja par prasību Latvijas valdības delegātiem
ierasties Maskavā savstarpējā palīdzības pakta parakstīšanai (āds pakts
ar Igauniju jau bija parakstīts 28. septembrī. Sarunas ar Lietuvu tika
attiecīgi uzsāktas 2. oktobrī un rezultējās ar pakta parakstīšanu 10.
oktobrī [1, 30-31].) [7, 18].
Padomju spiediena rezultātā
Latvijas ārlietu ministrs V.Munters 5. oktobrī bija spiests parakstīt
Savstarpējo palīdzības paktu starp Latviju un PSRS [7, 20-22].
Saskaņā ar pakta trešo
pantu, Latvija piešķīra PSRS ...tiesību turēt Liepājas un Ventspils
pilsētās kara flotes bāzes un dažus aerodromus aviācijai..., kā arī
...flotes bāzu, aerodromu un krasta artilērijas bāzes aizsardzības nolūkā
(..) turēt šīm bāzēm ierādītajos iecirkņos (..) stigri ierobežotu
padomju bruņoto sauszemes un gaisa spēku daudzumu... [9, 119].
29. oktobrī sākās
padomju karaspēka kontingenta izvietošana Latvijā [7, 37].
1940. gada 15. jūnija
agrā rītā PSRS robežsargi uzbruka 3.Abrenes bataljona (Robežsargu pulka) 2.
un 3.sardzei, nogalinot trīs robežsargus un trīs civilpersonas. 10 robežsargi
un 27 civilpersonas tika sagūstīti un aizvesti uz Krieviju [7, 112-113].
16. jūnijā pulksten 14
Molotovs F.Kociņam Kremlī nolasīja PSRS notu (ultimātu)[3]
[7, 114], kurā PSRS pieprasīja, kā ...pilnīgi nepieciešamu un
neatliekamu sekojošo:
1) nekavējoties sastādīt
Latvijā tādu valdību, kas būtu spējīga un gatava nodrošināt Padomju -
Latvijas savstarpējās palīdzības pakta godīgu izvešanu dzīvē;
2) bez kavēšanās nodrošināt
padomju karaspēka daļu brīvu ielaišanu Latvijas teritorijā... [9, 343].
Tajā pašā dienā
pulksten 19 Ministru kabinets sanāca uz ārkārtas sēdi, kurā tika nolemts
pieņemt padomju ultimātu, dodot piekrišanu padomju karaspēka ielaišanai
Latvijā, kā arī piesakot Ministra kabineta atkāpšanos [7,115].
18. jūnijā Rīgā ieradās
PSRS Tautas Komisāru padomes priekšsēdētāja vietnieks A.Višinskis, kurš
bija PSRS pilnvarotais sarunām ar Latvijas prezidentu [7, 167].[4]
Ierodoties Rīgā, Višinskis
no Maskavas atveda jau sagatavotu potenciālās jaunās Latvijas valdības
sarakstu [7, 168].
20. jūnija pēcpusdienā
Valsts kanceleja paziņoja, ka izveidota jaunā valdība, kuru vadīja profesors
A.Kirhenšteins [7-174].
5. jūlijā tika publicēts
Ministru kabineta lēmums par Saeimas vēlēšanām un 4. jūlijā pieņemtais
likums par Saeimas vēlēšanām [15, 1]. Minētajā Ministru kabineta lēmumā
Saeimas vēlēšanas tika noteiktas 1940. gada 14. un 15. jūlijā. [15, 1].
No septiņpadsmit visos vēlēšanu
apgabalos iesniegtajiem vēlēšanu sarakstiem Centrālā vēlēšanu komisija
par derīgiem atzina tikai piecus Latvijas darba tautas bloka[5]
vēlēšanu sarakstus (visos piecos vēlēšanu apgabalos) [15, 1].
17. jūlijā tiek izziņoti
vēlēšanu rezultāti, saskaņā ar kuriem, 97,6% no visu nodoto balsu
kopskaita nodoti par Latvijas darba tautas bloka sarakstiem [15, 5].[6]
21. jūlijā Rīgā,
Nacionālā teātra telpās, uz savu pirmo sēdi sanāca Saeima, kura tajā pašā
dienā pieņem Deklarāciju par valsts varu Latvijā[7] un Deklarāciju par Latvijas iestāšanos PSRS sastāvā
[7, 224-225; 16, 177; 16, 180].[8]
1940. gada 5.augustā
PSRS Augstākā padome pieņem Likumu par Latvijas Padomju Sociālistiskās
Republikas uzņemšanu PSR Savienībā [17, 197].[9]
Konstitucionālie akti par Latvijas
neatkarības atjaunošanu
1990. gada 4. maijā pieņemtās
Augstākās Padomes deklarācijas Par Latvijas Republikas neatkarības
atjaunošanu preambulā teikts, ka ...Latvijas Republikas iekļaušana
Padomju Savienībā no starptautisko tiesību viedokļa nav spēkā un Latvijas
republika joprojām de iure pastāv kā
starptautisko tiesību subjekts... [16, 519].
Deklarācijas lemjošajā
daļā tika noteikts :
1.
Atzīt starptautisko tiesību prioritāti pār valststiesību normām, uzskatīt
par prettiesisku PSRS un Vācijas 1939. gada 23. augusta vienošanos un no tās
izrietošo 1940. gada 17. jūnijā Latvijas Suverēnās valsts varas likvidēšanu
PSRS militārās agresijas rezultātā.
2.
Pasludināt par spēkā neesošu kopš pieņemšanas brīža Latvijas Saeimas
1940. gada 21. jūlijā pieņemto deklarāciju Par Latvijas iestāšanos
Padomju Sociālistisko Republiku Savienībā.
3.
Atjaunot Satversmes sapulces 1922. gada 15. februārī pieņemtās Latvijas
Republikas Satversmes darbību visā Latvijas teritorijā... [16, 520].
Tālāk deklarācijā
tika noteikts pārejas periods līdz Latvijas valsts atjaunoanai de facto [16, 520].
Deklarācijā tiek pārstāvēta
juridiskā pozīcija, ka ar 1940. gada 17. jūniju, PSRS bruņotajiem spēkiem
ieejot Latvijas teritorijā, Latvijā valsts vara vairs nebija suverēna
starptautisko tiesību nozīmē. No tā, savukārt, izriet, ka visi turpmākie
tiesību akti, kurus līdz pat Latvijas oficiālajai pievienošanai Padomju
Savienībai 1940. gada 5. augustā izdevusi formāli tālākpastāvošā
Latvijas valsts vara, pēc būtības nav uzskatāmi par Latvijas, bet gan par
prettiesiskiem PSRS valsts varas aktiem Latvijas teritorijā, jo šie akti
izdoti prettiesiska spiediena un draudu rezultātā [13, 227].
Līdz ar to deklarācijas
1.punkts ir pamats Latvijas oficiālajai valststiesiskajai doktrīnai par 1918.
gada 18.novembrī dibinātās Latvijas Republikas nepārtraukto valststiesisko
kontinuitāti [13, 227].[10]
1991. gada 21. augustā
pieņemtajā konstitucionālā likuma Par Latvijas Republikas valstisko
statusu 1.pantā tiek noteikts, ka ...Latvija ir neatkarīga, demokrātiska
republika, kurā Latvijas valsts suverēnā vara pieder Latvijas tautai un kuras
valstisko statusu nosaka Latvijas Republikas 1992. gada 15.februāra
Satversme. [16, 532].
Ar likuma otro pantu tiek
atcelts 1990. gada 4. maija deklarācijas 5.punkts, kurš noteica pārejas
periodu līdz Latvijas valsts varas atjaunošanai [16, 532], tādejādi nosakot,
ka Latvijas valsts vara de facto
ar 1991. gada 21. augustu ir atjaunota.
Likuma trešais pants
nosaka, ka līdz okupācijas likvidēšanai un Saeimas sasaukšanai augstāko
varu Latvijā realizē Latvijas Republikas Augstākā Padome [16, 532]. Lai gan,
likuma trešajā pantā, nav atrunas par to, ka Augstākā Padome ir tikai pārejas
institūcija, kurai jāsagatavo Saeimas vēlēšanas, pamatojoties uz Satversmi,
korelācijā ar likuma 1.pantu, atzīstams, ka Augstākās Padomes pilnvaras
tika ierobežotas ar:
1) Saeimas vēlēšanu sagatavošanu;
2) darbībām okupācijas izbeigšanai;
3)
pārvaldes funkciju realizēšanu tajā apjomā, kas nepārkāpj Latvijas
konstitucionālo satvaru.
Minētais Augstākās
Padomes pilnvaru ierobežojums netika viennozīmīgi akceptēts no dažādu
Latvijas politisko spēku puses[11],
taču pamatos līdz 5.Saeimas, kā pilntiesīga Latvijas suverēnās varas pārstāvja,
ievēlēšanai Latvijas tiesiskās kārtības atjaunošana un starptautiskā
darbība norisinājās, pieturoties pie augstāk minētā Latvijas kontinuitātes
principa. īpaši spilgti tas izpaudās atjaunojot Latvijas pilsoņu kopumu, pieņemot
aktus par denacionalizāciju, atjaunojot Civillikuma darbību, nosakot PSRS (vēlāk
Krievijas Federācijas) Bruņoto spēku kontingenta uzturēšanās un to lietošanā
esošā Latvijas īpašuma pārņemšanas nosacījumus un, lielā mērā,
dibinot attiecības ar ārvalstīm, gadījumos, kad tika atjaunota līdz 1940.
gadam noslēgto starpvalstu līgumu darbība.
Kontinuitātes apstrīdētāju
argumenti
Vienkāršojot Baltijas
valstu kontinuitātes apstrīdētāju argumentus var iedalīt trīs grupās:
1)
pagājušie 50 gadi ir pārāk ilgs periods, lai varētu turpināt valsts attiecības
tādā veidā, kādā tās aprāvās 1940. gadā, un tās atsākamas no jauna;
2)
Padomju Savienība ar savu ultimātu 1940. gadā un karaspēka ievešanu
Baltijas valstīs ir pārkāpusi toreiz pastāvošus līgumus un tāpēc rīkojusies
prettiesiski, bet tas vēl nenozīmē, ka Baltijas valstu iekļaušana Padomju
savienībā nav bijusi spēkā, citiem vārdiem sakot, aneksija bijusi likumīga;
3)
padomju 1940. gada ultimāts nozīmēja spiedienu un varas pielietošanas
draudus, bet tā laika starptautiskajās tiesībās tāda rīcība nebija
aizliegta. Turklāt, Baltijas valstis padomju ultimātus ir pieņēmušas un
piekritušas padomju karaspēka dislocēšanai savā teritorijā. Arī tāpēc
aneksija ir likumīga.
Pirmajam un otrajam no
argumentiem nav sakara ar tiesībām[12],
jo tie balstīti pašreizējā politiskajā lietderībā, tādēļ to
apskatīšana iziet ārpus šī darba robežām.
Trešās grupas argumentu
izklāstu sniedzis Krievijas Starptautisko tiesību un humanitāro problēmu
centra direktors, juridisko zinātņu doktors S.Čerņičenko savā rakstā
laikrakstā Diena.
Īsumā viņa argumenti
ir sekojoši:
1)
situāciju, kas izveidojās Baltijas valstīs 1940.gadā nevar apzīmēt ar
terminu okupācija, jo starptautiskajās tiesībās šo terminu lieto
tikai divās nozīmēs:
a)
valsts ir ieguvusi teritoriju, kas iepriekš nav piederējusi nevienai valstij (terra
nullus);
b)
bruņota konflikta laikā vienas karojošās valsts armija uz laiku ieņēmusi
otras valsts teritoriju[13];
2)
1940.gadā nepastāvēja princips, kas aizliedz lietot spēku vai tā draudus
pret valstu teritoriālo integritāti un politisko neatkarību. Bija izveidojies
vienīgi tā kodols - agresīvo karu aizliegums, kam neesot nekāda sakara ar
Baltijas valstu gadījumu, līdz ar to aneksija atzīstama par likumīgu;
3)
no starptautisko tiesību viedokļa neesot svarīgs pats baltijas valstu konstitūciju (respektīvi arī Latvijas
Satversmes) pārkāpšanas fakts (runājot par 1940. gada vēlēšanām Baltijas valstīs un attiecīgi pieņemtajām Deklarācijām
par Baltijas valstu iestāšanos PSRS) , jo pat pilnīgi nekonstitucionāla
varas maiņa valstī, arī mūsdienās, nav pietiekams pamats, lai apšaubītu,
ka šāda vara spēj reāli runāt valsts vārdā;
4)
saskaņā ar pēckara periodā izteiktiem starptautisko tiesību speciālistu
viedokļiem, toreiz par apstrīdamiem tika uzskatīti vienīgi tādi līgumi,
kas valstīm uzspiesti, piedraudot ar militāru spēku, taču Baltijas valstu
pievienošana PSRS netika noformēta ar kādu starptautisku līgumu;
5)
1939. gada 23. augusta slepenais protokols esot paredzējis vienīgi interešu
sfēru sadali starp Vāciju un PSRS, bet par to, vai izraudzīties bruņotu
iebrukumu ar tam sekojošu okupāciju vai rīkoties citādi esot lēmuši politiķi,
un Baltijas valstu gadījumā Padomju savienība par labāku esot uzskatījusi
iztikt bez bruņota uzbrukuma un okupācijas. Tās esot anektētas tāpat [4].
No
augstāk minētā Čerņičenko izdara secinājumu, ka Baltijas valstis, t.sk.
Latvija, juridiski ietilpa PSRS sastāvā un tās esot gan pirmskara neatkarīgo
Baltijas valstu, gan to vietā izveidojušos padomju Baltijas republiku juridiskās
mantinieces [4].
Okupācija
Attiecībā uz pirmo Čerņičenko
argumentu jānorāda, ka, acīmredzot apzināti (ievērojot viņa zinātnisko grādu),
tiek jaukti starptautisko tiesību jēdzieni, pirmkārt, sajaucot jaunatklātas
teritorijas (terra nullus) efektīvu
okupāciju [2, 95] ar svešas valsts teritorijas ieņemšanu bez tās tiesiskas
pievienošanas (occupatio bellica un occupatio
pacifica) [3, 69], otrkārt, pilnībā noklusējot, ka starptautiskās tiesībās
pastāv tāds jēdziens, kā okupācija mierlaika apstākļos (occupatio
pacifica), kurš tiek lietots gadījumos, kad okupētā valsts piekritusi
okupācijai (t. i. savas teritorijas ieņemšanai ar bruņota spēka palīdzību)
[10, 19].
Saskaņā ar Hāgas
Sauszemes kara kārtības 42.pantu teritorija tiek uzskatīta par okupētu,
ja tā patiešām atrodas ienaidnieka karaspēka varā. Šo apstākļu būtiskākā
pazīme (arī bruņotas intervences gadījumā) ir varas realitāte, un tā
Baltijas valstīs pēc 1940. gada 16.-17. jūnija pilnībā atradās padomju
varas rokās [14, 446].
Līdz ar to, nav apstrīdams
pats okupācijas fakts, taču ir pamats diskutēt par okupācijas raksturu. Piemēram,
Ā. Šilde paplašina jēdziena occupatio bellica saturu, attiecinot to uz jebkuru militāru okupāciju
[19, 86].
Bez tam, trimdas
publicistikā pastāv viedokļi, ka:
1)
sākot ar 1939. gada 23. augustu PSRS aizmuguriski pieteikusi Latvijai (arī
Lietuvai un Igaunijai) karu;
2) 16. jūnija padomju ultimāts ir bijis kara pieteikums
[10, 25].
Baltijas valstu valdību
piekrišana padomju ultimātam tomēr nedod pamatu uzskatīt, ka Baltijas
valstis būtu atradušās kara stāvoklī ar PSRS un jāpiekrīt A.D.Lēberam,
ka Padomju karaspēka ienākšana Baltijas valstīs raksturojama, kā occupatio pacifica.
Aneksija ka starptautisko līgumu pārkapums
Tiktāl Černičenko ir
taisnība, ka tā sauktais Briana-Keloga 1928. gada pakts paredzēja atteikšanos
tikai no kara, kā politikas instrumenta, bet viennozīmīgi neaizliedza
pielietot varu vai varas draudus [10, 11].
Taču tāds aizliegums
tika noteikts starp Latviju un Padomju Savienību noslēgtajā 1932. gada
Neuzbrukšanas līgumā. Abas valstis apņēmās atturēties no jebkāda
uzbrukuma un arī no jebkādiem varas darbiem, kas vērsti pret otrās
puses politisko neatkarību, neievērojot to, vai tāds uzbrukums vai varas akts
notiktu pieteicot vai nepieteicot karu (1.pants) [10, 11; 8, 51].[14]
1939. gada 5. oktobrī
noslēgtā Savstarpējā palīdzības pakta[15]
starp Latviju un PSRS preambulā norādīts, ka iepriekš minētais Neuzbrukšanas
līgums, kā arī 1920. gada 11. augusta miera līgums joprojām ir abu valstu
savstarpējo attiecību un saistību stiprs pamats [9, 118].[16]
Līdz ar to, secināms,
ka padomju 16. jūnija ultimāts bija pretrunā ar 1932. gada Latvijas PSRS Neuzbrukšanas
līgumu, kā arī ar 1939. gada Savstarpējās palīdzības paktu [10, 12], no kā
izriet, ka no minētā ultimāta izrietošā Latvijas aneksija nevar tikt atzīta
par likumīgu no starptautisko tiesību viedokļa.
Bez tam, jānorāda, ka
par starptautisko tiesību avotiem uzskatāmi ne tikai starptautiskās
konvencijas un līgumi (gan multilaterāli, gan bilaterāli), bet arī:
1)
starptautiskās paražas, kā vispārpieņemtas prakses pierādījumi;
2)
civilizēto tautu vispāratzīto tiesību principi;
3)
tiesu lēmumi un dažādu nāciju augstākās kvalifikācijas zinātnieku viedokļi
[2 18].
Šajā sakarā jānorāda
uz tā saukto ASV un citu Rietumvalstu realizēto neatzīšanas politiku, kas
bija balstīta Stimsona doktrīnā.
1932. gada 7. janvārī
ASV nosūtīja Japānai, kas bija okupējusi Mandžūriju, notu [2 54; 20, 223]
kurā norādīts, ka ASV ...nevar atzīt nevienas situācijas de facto likumību (legalitāti), ne arī domā atzīt kādu līgumu,
kurš noslēgts starp šīm valdībām (domātas Japānas un Ķīnas Republikas
valdības) (...) ieskaitot tos, kas skar Ķīnas Republikas suverenitāti,
neatkarību vai teritoriālo vai administratīvo integritāti... [8, 327].
Starptautiskā sabiedrība
30. gadu sākumā Stimsona doktrīnu novērtēja kā ievērojamu soli
starptautisko tiesību attīstībā, un 1932. gada 11. martā Tautu Savienības
Asambleja pieņēma rezolūciju, kurā tika nosodīts vienas valsts teritorijas
vardarbīga sagrābšana no otras valsts puses un iekļauta atteikšanās šādu
sagrābšanu atzīt [22, 224].
ASV un vairuma
Rietumvalstu realizētā Baltijas valstu inkorporācijas PSRS sastāvā neatzīšanas
politika, kas tika uzturēta līdz pat Baltijas valstu neatkarības atjaunošanai
de facto 1991. gada augustā, ļauj
uzskatīt, ka civilizēto tautu prakse ir apstiprinājusi Stimsona doktrīnas
attiecināmību uz Baltijas valstīm, no kā izriet, ka PSRS darbības kvalificējamas
kā vardarbīga teritorijas sagrābšana (forcible seizure of territory), kas bija aizliegta starptautiskajās
tiesībās jau pirms 1940. gada[17].
Vai Baltijas valstu konstitūciju pārkāpums
vērtējams no starptautisko tiesību viedokļa
Čerņičenko
apgalvojums, ka Satversmes pārkāpumam[18]
no starptautisko tiesību viedokļa pašam par sevi nav nozīmes, jo pat šodien
režīma pilnīgi antikonstitucionāla izveide neesot par pamatu tā neatzīšanai,
neatbilst patiesībai.
Čerņičenko atkal jauc
divus nekonstitucionālu režīmu veidus:
1)
gadījumus, kad valsts iekšienē nekonstitucionāli tiek izveidots no citas
valsts neatkarīgs režīms;
2)
gadījumus, kad otra valsts citas valsts teritorijā nekonstitucionāli izveido
no sevis atkarīgu režīmu, vai vēl jo vairāk, šo valsti anektē un tās
teritorijā izplata savu jurisdikciju (režīmu).
Otrajā gadījumā
starptautiska neatzīšana šodien jau ir vispārpieņemta prakse (skatīt
iepriekš par Stimsona doktrīnu, kā arī 9.zemsvītras piezīmē minētos Čehoslovākijas
un Austrijas gadījumus, vai, piemēram, Indonēzijas okupācija Austrumtimorā).
Taču arī valstī iekšēji
nekonstitucionāli izveidoti režīmi pēdējā laikā sastopas ar starptautiskās
atzīšanas grūtībām, kā piemēram, Lukašenko režīms Baltkrievijā.
Miera līgums un intervences nolīgums
No vienas puses, nav
pamats apgalvot, ka Latvijas PSRS (arī Igaunijas PSRS; Lietuvas
PSRS) attiecības neregulē kādi līgumi.
Pirmkārt, tās nosaka
Miera līgums starp Latviju un Padomju Krieviju, kura 1.pantā ...Krievija
bez ierunām atzīst Latvijas valsts neatkarību, patstāvību un suverenitāti
un labprātīgi un uz mūžīgiem laikiem atsakās no visām suverēnām tiesībām,
kuras piederēja Krievijai uz Latvijas tautu un zemi... [9, 36].[19]
Kā izriet no visa
iepriekš minētā, nav nekāda juridiska pamata uzskatīt, ka šī līguma darbība
jebkad un jebkādā mērā būtu apturēta vai izbeigta.
No juridiskā viedokļa vēl
svarīgi un der ievērot, ka Latvijas un Krievijas 1920. gada 11. augusta miera
līgums neietver sevī nekādu revīzijas klauzulu [20, 101].
No otras puses, Baltijas
valstu valdību piekrišana izpildīt 15.-16. jūnija ultimātus juridiski
kvalificējama kā vienošanās (intervences nolīgums) ar Padomju Savienību
[11, 14].
Taču ultimāti saturēja
tikai prasības:
1)
izveidot jaunas valdības, kas būtu spējīgas nodrošināt attiecīgi Latvijas
PSRS, Igaunijas PSRS un Lietuvas PSRS savstarpējās palīdzības
paktu izpildi;
2)
atļaut Baltijas valstīs izvietot papildus karaspēka kontingentu [9, 341].
Taču padomju orgāni
neaprobežojās ar jauno valdību izveidi un padomju karaspēka ienākšanu. Pēc
1940. gada 17. jūnija padomju puse sāka aktīvi iejaukties okupēto valstu iekšējās
lietās. Intervences nolīgumos šādām darbībām nav pamata [10, 22].
Līdz ar to intervences
nolīgumus var uzskatīt par lauztiem un Baltijas valstu valdību formālā
piekrišana padomju ultimātiem nav uzskatāma par Baltijas valstīm saistošu[20].
Pats Čerņičenko
apgalvojums par to, ka ja darbības nav nostiprinātas ar līgumu, kurš tā
satura dēļ varētu tikt juridiski apšaubīts, kļūst par juridiski neapšaubāmām,
labākajā gadījumā atzīstams par siloģismu[21].
Molotova Ribentropa pakts
Apgalvojums, ka
Molotova-Ribentropa pakta slepenais protokols paredzējis tikai interešu sfēru
dalījumu, kas nebūt nav paredzējusi militāra spēka pielietošanu, neatbilst
ne vēsturiskajiem faktiem, ne vispārējai tā laika notikumu loģikai.
Pirmkārt, 1939. gada 1.
septembrī un 17. septembrī gan Vācija, gan PSRS, iebrūkot Polijas teritorijā,
skaidri nodemonstrēja termina interešu sfēra saturu, kā arī tā
realizēšanai paredzētās metodes.
1939. gada 28. septembra
slepenais protokols jau skaidri parāda, ka termins interešu sfēra tiek
attiecināts uz vardarbīgi okupētu teritoriju (okupētās Polijas teritorijas
pārdale).
Otrkārt, gan PSRS militārā
akcija pret Somiju 1939.gadā, kura tika uzsākta pēc tam, kad Somija atteicās
parakstīt analoģisku līgumu tiem, kādi tika uzspiesti Baltijas valstīm, gan
nepārprotami izteiktie militārie draudi Baltijas valstu valdībām, lai panāktu
Savstarpējās palīdzības paktu noslēgšanu, un visbeidzot, PSRS karaspēka
koncentrēšana pie Baltijas valstu robežām 1940. gada jūnijā, nedod ne
mazākā pamata apgalvot, ka gadījumā, ja Baltijas valstis būtu noraidījušas
PSRS ultimātus, nebūtu pielietots militārs spēks.
Nobeigums
Lai gan Latvijas oficiālā
valststiesiskā doktrīna pilnībā balstās uz 1918. gada 18. novembrī
pasludinātās Latvijas Republikas kontinuitāti, Latvija nav starptautiskajā līmenī
izmantojusi visas iespējas šīs doktrīnas apliecināšanai un realizēšanai.
Ievērojot to, ka
starptautiskās prakses līmenī paceļas vesela virkne no kontinuitātes
izrietošu problēmu, kā piemēram:
1) Latvijas Republikas līdz 1940. gadam noslēgtie līgumi;
2) Latvijas Republikas pavalstniecība (pilsonība);
3) Latvijas Republikas teritorija;
4) Latvijas Republikas īpašumi un prasības;
5) Latvijas Republikas saistības un parādi;
6) Latvijas republikas arhīvi un citas kultūras vērtības
ārzemēs [10, 30],
īpaša nozīme piešķirama
turpmākiem akadēmiskiem pētījumiem šajā jomā, īpaši pievēršot uzmanību
zinātniskai to viedokļu atspēkošanai[22],
kuri apšauba Latvijas valststiesiskās doktrīnas sniegto 1940. gada
notikumu tiesisko interpretāciju un no tās izrietošo Latvijas valsts
kontinuitāti.
VĒRES
1. Balodis, A. Baltijas
republikas Lielā Tēvijas kara priekšvakarā. Zvaigzne, Stokholma, 1980.
2. Bojārs, J. Starptautiskās
tiesības. Zvaigzne ABC, Rīga, 1996.
3. Cipeliuss, R. Vispārējā
mācība par valsti. AGB , Rīga, 1998.
4. Čerņičenko, S. 1940. gada
notikumi Baltijā kā krievvalodīgo iedzīvotāju diskriminācijas iegansts. Diena.
1998. 27.augusts. 2. un 11.lpp.
5. Dilers, K. Ievads
Latvijas valststiesību zinātnē. A.Gulbis, Rīga, 1930.
6. Fogels, A. Nelikumība nav
likumīgo tiesību avots tiesību pārkāpējiem. Diena.
1998. 28. augusts. 12.llp.
7. Gore, I., Stranga, A. Latvija:
neatkarības mijkrēslis. Okupācija. 1939.gada septembris - 1940.gada jūlijs.
Izglītība, Rīga, 1992.
8. Hough, J.H., III, The
annexation of the Baltic States and its efect on the development of law
prohibiting forcible seizure of territory. New
York Law School Journal of International and Comparative Law. Vol.6, 2,
1985.
9. Latvijas okupācija un aneksija 1939.-1940. Dokumenti un materiāli.
Rīga, 1995.
10. Lēbers, D.A. Latvijas
valsts bojāeja 1940.gadā. Starptautiski tiesiskie aspekti. Grām.
Latvijas valsts atjaunoana 1986.-1993. LU žurnāla Latvijas Vēsture
fonds, 1998, 7.-41.lpp.
11. Lēbers, D.A.
Molotova-Ribentropa pakta sekas mūsdienās: starptautiski tiesiskie aspekti. Latvijas
Vēsture. 3, 1999, 42.-45.lpp.
12. Levits, E. Intervija ar Dītrihu
Andreju Lēberu. Grām. Baltijas valstis
likteņgriežos. Latvijas Zinātņu akadēmija, 1998, 23.-37.lpp.
13. Levits, E. 1990.gada 4.maija
Deklarācija par Neatkarības atjaunošanu. Grām. Latvijas valsts atjaunoana 1986.-1993. LU žurnāla Latvijas Vēsture
fonds, 1998, 207.-236.lpp.
14. Meisners, B. Baltijas valstu
okupācija šodienas skatījumā. Grām. Baltijas
valstis likteņgriežos. Latvijas Zinātņu akadēmija, 1998, 441.-455.lpp.
15. Niedre, O. 1940.gada Saeimas
vēlēšanas. (Farss vai traģēdija?) Padomju
Jaunatne. 1989. 19., 20., 21., 22., 25. un 26.jūlijs.
16. Okupācijas Varu politika Latvijā 1939.-1991. Dokumentu krājums.
Nordik, Rīga, 1999.
17. Padomju varas atjaunošana Latvijā un Latvijas PSRS iestāšanās PSRS
sastāvā. Dokumentu krājums. Zinātne, Rīga, 1987.
18. Sprūdžs, Ā. Ex
iniuria ius non oritur un Baltijas jautājums: īss ieskats Rietumu
viedoklī. Grām. Baltijas valstis likteņgriežos. Latvijas Zinātņu akadēmija,
1998, 611.-623.lpp.
19. Šilde, Ā. Occupatio
bellica un Baltijas valstis. Grām. Trimdinieka
raksti 1944.-1990. Avots, Rīga, 1992, 86.-93.lpp.
20. Šilde, Ā. Latvijas un
Padomju Krievijas mierlīguma nemainīgā nozīme. Grām. Trimdinieka raksti 1944.-1990. Avots, Rīga, 1992, 94.-102.lpp.
21. Urbšis, J. Lietuva, liktenīgie
1939.-1940. Avots. 3.; 4.; 5.; 6.,
1989.
22.
Варесс, П.,
Осипова, О.
Похищение
Европы или
Балмийский
вопрос в
междунвродных
отношениях
ХХ века. Издательство
Эстонской
энциклопедии, Tallinn, 1992.
23. Полпреды
сообщают. Сборник
документов. Междунвродные
отношения, Москва, 1990.
[1] Krievija (PSRS) pirmoreiz slepenā protokola tekstu publicējusi žurnāla Международная жизнь 1989.gada 9. numurā [23, 18].
[2] Krievija (PSRS) pirmoreiz publicējusi turpat (skatīt 1.piezīmi) [23, 61].
[3]
Tāda paša satura ultimātu
PSRS ārlietu ministrs Molotovs Lietuvas pārstāvim J. Urbšim iesniedza
naktī no 14. uz 15. jūniju [21, Nr.5, 70]. Savukārt Igaunijas vēstniekam
A.Reemam līdzīgs ultimāts tika iesniegts pusstundu vēlāk kā F. Kociņam
[22, 175].
[4]
Attiecīgi, Igaunijā 19. jūnijā, kā PSRS Augstākās padomes prezidija
pilnvarotais, ieradās A.Ždanovs [22, 185], bet Lietuvā
Dekanozovs [21, Nr.5, 71].
[5]
Darba tautas bloka deklarāciju parakstīja LKP CK vārdā Kalnbērziņš,
Spure, Auguste un Jablonskis; LDJS CK vārdā Kurlis, Berklavs, Sadovskis un
Bāliņš; Sarkanās palīdzības CK vārdā Niedre un Nurža. Deklarāciju,
pēc preses ziņām, līdz ar nosauktajām organizācijām atbalstīja vēl
25 arodbiedrības, Kara invalidu savienība, armijas, zemniecības un septiņu
biedrību pārstāvji [7, 208].
[6]
Arī Lietuvā un Igaunijā 14. un 15. jūlijā notiek vēlēšanas, kurās
piedalās tikai attiecīgi Lietuvas un Igaunijas Darba tautas bloku saraksti
[22, 189].
[7]
Šajā deklarācijā tika pasludināta ...padomju varas nodibināšana uz
visas Latvijas teritorijas... un Latvija ...tiek pasludināta par
Padomju Sociālistisko Republiku. [17, 179].
[8]
21. jūlijā identiskas Deklarācijas par valsts varu tiek pieņemtas ari
Igaunijā un Lietuvā, vienīgā atšķirība, ka Igaunija deklarāciju
par iestāšanos PSRS sastāvā pieņem 22. jūlijā (Latvija un lietuva
21 jūlijā) [22, 199].
[9]
Lietuvas un Igaunijas inkorporēšana PSRS notika tādā pašā veidā
attiecīgi 3. un 6. augustā [1, 85].
[10]
Lietuvas Augstākā padome 1990. gada 11. martā pieņēma
Deklarāciju par Lietuvas Republikas valstiskās neatkarības atjaunošanu
[Atmoda, Nr.10 (70), 1]. Atšķirībā no Latvijas un Igaunijas (Igaunijas
Augstākā padome 1990. gada 30. martā pieņem lēmumu par Igaunijas
valstisko statusu, kurā pasludina Igaunijas Republikas atjaunošanu (restitutio ad integrum)
un izsludina pārejas periodu, kas beigsies ar Igaunijas Republikas
konstitucionālo valsts varas orgānu izveidošanu [Atmoda, Nr.14 (74),
8]) Lietuva izvēlas Otrās republikas dibināšanu, t.i., atjaunotā
neatkarīgā Lietuva netiek uzskatīta par tiešu 1940. gadā likvidētās
Lietuvas valsts turpinājumu, bet gan par jaunu valsti. Tanī pat laikā tas
nav mainījis tiesisko vērtējumu, kuru Lietuva dod 1940. gada notikumiem.
[11]
Līdz pat 5.Saeimas sasaukšanai nenorima diskusijas par Augstākās Padomes
tiesībām pieņemt jaunu Latvijas Pilsonības likumu. Jāatgādina arī
jaunas pagaidu Satversmes (Konstitūcijas) projekti, kuri tika apspriesti
Augstākajā Padomē.
[12]
Ir vispārēji atzīta romiešu maksima ex
iniuria ius non oritur
(nelikumīga rīcība nevar izraisīt likumīgus rezultātus vai tiesības)
[18, 611]. Nelikumīgas teritorijas iegūšana laika gaitā var tik legalizēta
tikai piepildoties vienam no sekojošiem nosacījumiem: tiek saņemta cietušās
valsts piekrišana, ir notikusi netraucēta attiecīgās teritorijas pārvaldīšana
uz ievērojamu laika periodu, iestājies noilgums vai notikusi starptautiska
vienošanās, kura atzīst doto situāciju. Neviens no nosacījumiem netika
izpildīts tajā laika periodā, kamēr Padomju Savienība de facto valdīja Baltijas valstīs. Militārā pretošanās, kā
pretpadomju partizānu kustība, pastāvēja gandrīz desmit gadus, pasīva
civiliedzīvotāju pretošanās dažādos veidos pēc tam turpinājās,
Rietumvalstu neatdzīšanas politika kavēja iegūt noilguma tiesības, un
nebija tādas starptautiskas vienošanās, kura formāli būtu atzinusi
padomju varu Baltijas valstīs par likumīgu [18, 613-614].
[13]
Saskaņā ar Čerņičenko, 1940 gadā nebija pasludināts karastāvoklis
starp PSRS un Baltijas valstīm un netika veiktas militāras operācijas bez
kara pieteikšanas [4].
[14]
1932. gadā līdzīgus neuzbrukšanas līgumus PSRS
noslēgusi ari ar Igauniju un Lietuvu.
[15]
Savstarpējās palīdzības pakta neievērošanu PSRS puse norādīja, kā
formālo pamatojumu 16.jųnija ultimātam. Starp citu, minētā pakta
5.pants noteica, ka ...pakta izvešana dzīvē nekādā ziņā nedrīkst
aizskart Līdzēja Pušu suverēnās tiesības , starp citu, viņu valsts
iekārtu, saimniecisko un sociālo sistēmu un militāro rīcību [9,
119].
[16]
Tādu pašu normu ietvēra ari savstarpējās palīdzības
pakti starp PSRS un Igauniju, kā arī starp PSRS un Lietuvu.
[17]
Kā tiesisks precedents vardarbīgas teritorijas sagrābšanas atzīšanai
par nelikumīgu un no tās izrietošā okupētās valsts eksistēšanas nepārtrauktība
(kontinuitāte), kas piemērojams Baltijas valstu gadījumā, ir Austrijas
un Čehoslovākijas okupācija (arī bez kara pieteikuma, izmantojot tikai
varas piedraudējumu) Otrā pasaules kara laikā [3, 69]. Diemžēl,
Latvijas akadēmiskajā literatūrā tas praktiski nav apskatīts.
[18]
Piemēram Latvijas
Republikas Satversmes pirmais pants nosaka, ka Latvijas ir neatkarīga
demokrātiska republika [5, 81]. Savukārt, Satversmes 77.pants nosaka,
ka 1.pants grozāms tikai ar tautas nobalsošanu (referendumu) [5, 207]. Tā
sauktās Tautas Saeimas Deklarācija par valsts varu un Deklarācija par
Latvijas iestāšanos PSRS sastāvā viennozīmīgi tulkojamas kā
Satversmes 1.panta grozīšana, tādejādi, tās varēja stāties spēkā
tikai pēc pozitīva tautas nobalsojuma. Kā zināms, šāda nobalsošana
nekad nav notikusi. Savā laikā padomju avoti izvirzīja apgalvojumu, ka,
nododot 97,6% balsu par Darbaļaužu bloku, Latvijas tauta esot devusi
plebiscitāru pilnvaru Saeimai pieņemt minētās deklarācijas. Pirmkārt
(nerunājot par to, ka vēlēšanas notika padomju okupācijas karaspēka klātbūtnē,
par to, ka vēlēšanas notika pārkāpjot Satversmi, jo tajās nebija pieļauta
citu vēlēšanu sarakstu uzstādīšana, par to, ka notika vēlētāju
ietekmēšana ar draudiem un teroru, kā arī par to, ka notikusi vēlēšanu
rezultātu falsifikācija), Latvijas Satversme neparedz šādu plebiscitāru
pilnvarojumu, otrkārt, Darbaļaužu bloka vēlēšanu platforma nesaturēja
nevienu norādi par iespējamo padomju varas pasludināšanu vai Latvijas
pievienošanu PSRS, gluži otrādi, tā, piemēram, saturēja šādu pasāžu
...tikai šo prasību izpildīšana nodrošinās mūsu tautai brīvību,
neatkarību un laimi, mūsu valsts neaizskaramību... [9, 453].
[19]
Līdzīga formula ietverta arī miera līgumos starp
Igauniju un Padomju Krieviju un Lietuvu un Padomju Krieviju.
[20] Vai tas nebūtu pamats pārskatīt okupācijas vērtējumu (skatīt iepriekš par occupatio bellica un occupatio pacifica)?
[21] Vispār Čerņičenko argumentācija raksturojuma, kā mēģinājums pārnest starptautisko tiesību jomā savulaik PSRS valdījušo tiesiskā normatīvisma skolas loģiku.
[22]
Čerņičenko
raksts laikrakstā Diena praktiski ir vienīgā kontraversālā publikācija
latviešu valodā par 1940.gada notikumu tiesisko interpretāciju un A.Fogeļa
pretrakstu grūti nodēvēt par akadēmisku [6]. Praktiski izpaliek
ari diskusija Latvijas autoru starpā, lai nonāktu pie vienotas atsevišķu
detaļu tiesiskās interpretācijas (piemēram, okupācijas raksturojumā),
kā arī daži aspekti vispār netiek akadēmiski analizēti (precedenti
Austrijas un Čehoslovākijas gadījumos).