©
2000.
Gatis Puriņš
LATVIJAS
PILSONĪBA AB OVO
1.
VĒSTURISKAIS
ASPEKTS
1918.gada rudenī, pēc tam, kad no vienas puses ar
1918.gada 3.marta Brest-Ļitovskas miera līgumu Krievijas valdība formāli
atteicās no savas suverēnās varas pār lielāko daļu tagadējās Latvijas
teritorijas, un, savukārt, no otras puses, saistībā ar 1918.gada 11.novembra
pamiera līgumu, zuda formālais pamats Vācijai realizēt okupācijas varu pār
teritoriju, kura tai piekrita saskaņā ar minēto Brest-Ļitovskas miera līgumu,
radās labvēlīgi apstākļi, kuru rezultātā pirmo reizi vēsturē 1918.gada
18.novembrī tika proklamēta neatkarīga Latvijas valsts. Saskaņā ar Latvijas
Tautas Padomes proklamēšanas aktu Latvija "ir patstāvīga, neatkarīga,
demokrātiski-republikāniska valsts. Satversmi un attiecības pret ārvalstīm
noteiks tuvākā nākotnē Satversmes Sapulce, sasaukta uz vispārīgu abu
dzimumu, tiešu, vienlīdzīgu, aizklātu un proporcionālu vēlēšanu
pamata." (Dišlers, 1930, 66)
Jaunpasludinātā
Latvijas valsts pārņēma suverēno varu pār daļu bijušās Krievijas
teritorijas un tās iedzīvotājiem, attiecīgi nosakot jaunās valsts pilsoņu
loku 1919.gada "Pavalstniecības likumā", vadoties no ius solis principa, tas ir, noteica, ka "par Latvijas valsts
pilsoni skaitās ikkatrs agrākās Krievijas valsts pavalstnieks bez tautības
un ticības izšķirības, kurš dzīvo Latvijas robežās, ir cēlies no
Latvijas robežās ietilpstošiem apgabaliem, vai uz Latvijas likumu pamata bija
jau pirms 1.augusta 1914.gada piederīgs pie šiem apgabaliem un nav līdz šā
likuma izsludināšanas dienai pārgājis citā pavalstniecībā."
Tādējādi, Latvijas pilsoņu pirmais kontingents
tika noteikts pēc saistības ar Latvijas teritoriju, turklāt šī saistība
varēja būt kā faktiska (cēlies no Latvijas robežās ietilpstošiem
apgabaliem), tā juridiska (uz Krievijas likumu pamata jau pirms 1914.gada
1.augusta piederīgs pie šiem apgabaliem). Dzīvošana Latvijā likuma izdošanas
laikā nebija nepieciešama, jo pēc minētā likuma 2.panta "pilsoņi, kas
pagaidām uzturas ārpus Latvijas robežām, bet citādi apmierina 1.pantā minētās
prasības, nezaudē Latvijas pavalstniecības tiesības, ja viņi viena gada
laikā no šī likuma izsludināšanas dienas atgriežas Latvijā, vai reģistrējas
kā Latvijas pilsoņi kādā no Latvijas diplomātiskām pārstāvniecībām ārzemēs,
vai arī paziņo savu vēlēšanos palikt Latvijas pavalstniecībā iekšlietu
ministram."
Likuma trešais pants divām personu kategorijām deva
tiesības iegūt Latvijas pavalstniecību paātrinātā ceļā, un proti:
1) bijušās
Krievijas pilsoņiem, kuru pastāvīgā dzīves vieta ir ārpus Latvijas, bet
kuri cēlušies no Latvijas robežās ietilpstošiem apgabaliem, kā arī šo
personu pēcnācējiem (te jau parādās ius
sanguinis princips);
2) personām,
kurām likuma izdošanas laikā Latvija bija pastāvīga dzīves. vieta, bet
kuras neapmierina 1.pantā minētās prasības (tas ir, nav cēlušās no šiem
apgabaliem un nav arī bijušas piederīgas pie tiem).
Šīs personas sešu mēnešu laikā no likuma
izsludināšanas dienas varēja iesniegt iekšlietu ministram lūgumu uzņemt
Latvijas pavalstniecībā.
Taču, līdz brīdim, kamēr bijušā suverēna Krievijas tiesību pārmantotājs, tas ir, Padomju Krievija, atzina Latvijas valsti, pagāja gandrīz divi gadi, kuru laikā jaunās valsts pilsoņiem ar ieročiem rokās bija jāpierāda savas tiesības uz valsti. Kā neatkarības cīņas gala rezultāts tapa 1920.gada 11.augusta Rīgā parakstītais miera līgums starp Latvijas valsti un Padomju Krieviju. Latvijas tiesiskuma stāvoklim īpaši svarīgs ir šī līguma 2.pants, kurā Krievija visai noteikti un bez jebkādiem ierobežojumiem atzīst pilnīgu Latvijas patstāvību un suverenitāti. Un proti: "... Krievija bez ierunām atzīst Latvijas neatkarību, patstāvību un suverenitāti un labprātīgi un uz mūžīgiem laikiem atsakās no visām suverēnām tiesībām, kuras piederēja Krievijai attiecībā uz Latvijas tautu un zemi, kā uz bijušās valsts tiesiskās iekārtas, tā arī uz starptautisko līgumu pamata, kuri še aprādītā nozīmē zaudē savu spēku uz nākošiem laikiem. No agrākās piederības pie Krievijas Latvijas tautai un zemei neizceļas nekādas saistības attiecībā uz Krieviju." (Dokumenti , 1988, 260)
Minētā līguma 8.pantā bijušās Krievijas apgabalos, kuri veido Latvijas valsti, dzīvojošām personām tiek atzīta Latvijas pilsonība, tanī pat laikā atstājot tiesības šīm personām izvēlēties (optēt) Krievijas pilsonību: "Personas, kuras šī līguma ratifikācijas dienā dzīvo Latvijas robežās, kā arī Krievijā dzīvojošie bēgļi, kuri paši vai kuru vecāki līdz 1914.gada 1.augustam bijuši pierakstīti pie pilsētu, lauku vai kārtu sabiedrībām uz teritorijas, kura tagad iztaisa Latvijas valsti, top atzīti par Latvijas pilsoņiem.
Tās pašas kategorijas personas, kuras šī līguma
ratifikācijas momentā dzīvo Krievijas robežās, izņemot augšā minēto bēgļu
kategoriju, top atzītas par Krievijas pilsoņiem.
Tomēr visām personām, kas sasniegušas 18 gadu
vecumu un dzīvo uz Latvijas teritorijas, ir tiesība viena gada laikā no šī
līguma ratifikācijas dienas paziņot, ka viņi vēlas izstāties no Latvijas
pavalstniecības un optēt Krievijas pavalstniecību; viņu pavalstniecībai
seko bērni, jaunāki par 18 gadiem, un sieva, ja laulātie nav citādi vienojušies.
Tāpat personas, kuras pēc šī panta otrās daļas noteikumiem ir atzīstamas par Krievijas pilsoņiem, var tai pašā termiņā un uz tiem pašiem noteikumiem optēt Latvijas pavalstniecību." (Dokumenti , 1988, 264-265)
Var uzskatīt, ka ar šo starptautisko līgumu vispārējos
pamatos tika pabeigta Latvijas pilsoņu loka tiesiskā noteikšana.
Zināmas korekcijas likuma par pavalstniecību 1.panta
interpretācijā ieviesa Senāta 1920.gada 1.decembra lēmums, saskaņā ar kuru
tika atzīts, "ka bijušās Krievijas 1898.gada 21.jūlija likums, uz kura
pamata atsevišķas ebreju tautības kategorijas baudīja tiesības uzturēties
Latvijas teritorijā, nav pietiekošs, lai pierādītu likumā par pavalstniecību
l. pantā minēto piederību pie Latvijā ietilpstošiem apgabaliem."
(Latvijas Senāta
, 1997, 1, 5-7) Šīs personas saglabāja tiesības sešu mēnešu
laikā, skaitot no 1921.gada 7.aprīļa, iesniegt iekšlietu ministram parastā
kārtībā lūgumu uzņemt Latvijas pavalstniecībā.
Ar šī "Pavalstniecības likuma" sākotnējiem
noteikumiem par ieskaitīšanu Latvijas pavalstniecībā palika neapmierinātas
dažas Latvijas iedzīvotāju grupas, galvenokārt, dažas minoritātes, tāpēc
1921.gada 7.oktobrī Satversmes Sapulce izdeva papildinājumus likumā par
pavalstniecību, saskaņā ar kuriem Latvijas pavalstniecību piešķīra arī
tiem Latvijas pilsoņiem, kuriem:
1) bijusi
pastāvīga dzīvesvieta Latvijas robežās vismaz pēdējos 20 gadus līdz
1914.gada 1.augustam;
2) bijusi
Latvijas robežās pastāvīga dzīvesvieta līdz 1881.gadam;
kā arī 1) un 2) punktos minēto personu pēcnācējiem.
Arī ar šiem likuma papildinājumiem dažas iedzīvotāju grupas nebija
apmierinātas un prasīja "Pavalstniecības likuma" grozīšanu.
1927.gada 2.jūnijā pieņēma jaunus grozījumus un
papildinājumus "Pavalstniecības likumā". Ar šiem likuma grozījumiem
1921.gada papildinājumā noteiktais 20 gadu nodzīvošanas cenzs pirms
1914.gada 1.augusta bija saīsināts uz 6 mēnešiem, tā ka Latvijas
pavalstniecībā tagad varēja ieskaitīt visus tos, kas dzīvoja Latvijas robežās
no 1925.gada 1.janvāra un varēja pierādīt, ka viņi dzīvojuši Latvijas
robežās arī pēdējos 6 mēnešus pirms 1914.gada 1.augusta.
Latvijas iedzīvotāju vienā daļā radās bažas, ka
šis pavalstniecības likuma grozījums nepamatoti piešķiršot Latvijas pilsonību
daudziem, kam ar Latviju ir maz sakara, un tika pat ierosināts tautas iniciatīvas
ceļā (ar 182.142 parakstiem) likumprojekts par Saeimas pieņemto
"Pavalstniecības likuma" pārgrozījumu un papildinājumu atcelšanu.
Saeima noraidīja šo likumprojektu, un 1927.gada 17. un l8.decembrī notikušajā
tautas nobalsošanā šis likumprojekts arī netika pieņemts (tautas nobalsošanā
piedalījušies 244.372, tātad mazāk kā puse tikai 20 procenti - balsstiesīgo pilsoņu); tādējādi Saeimas 1927.gada
2.jūnijā pieņemtie grozījumi un papildinājumi palika spēkā.
Pa to laiku tika noskaidrots, ka, nekādi jauni
pavalstnieku plūdi neradīsies, jo pavalstniecību uz šī likuma pamata ieguva
tikai daži tūkstoši personu, tāpēc arī sabiedrība nomierinājās un nekādi
nopietnāki grozījumi "Pavalstniecības likumā" pēc tam vairs nav
prasīti.
1927.gada 2.jūnija "Pavalstniecības
likuma" grozījumi deva iespēju arī jūrniekiem nokārtot savu
pavalstniecību (2.'p.). Turklāt noteica, ka Latvijas pavalstniecībā nevar
tikt uzņemtas personas, kuras notiesātas "ar cietumsodu par mantkārīgos
nolūkos izdarītu noziegumu, vai arī notiesātas ar bargāku sodu" (4.'p).
Nepilngadīgo pavalstniecība līdz viņu pilngadībai
nosakāma pēc vecāku vai adoptētāju pavalstniecības, un sieviete, stājoties
laulībā, pāriet vīra pavalstniecībā, bet pēc laulības šķiršanas bijusī
Latvijas pavalstniece atvieglotā kārtībā iegūst Latvijas pavalstniecību
(7.p.).
1919.gada 23.augusta "Pavalstniecības
likums" neatzina divpavalstniecību (dubulto pilsonību): likuma 8.pants
noteica, ka "neviens nedrīkst vienā un tanī pašā laikā būt par
pavalstnieku Latvijā un kādā citā valstī; pretējā gadījumā viņš zaudē
Latvijas pavalstniecību."
No likuma 9.panta izriet, ka Pavalstniecības
likums neatzīst arī bezpavalstniecību (apatrīdismu), jo Latvijas pilsoņi
var gan izstāties no Latvijas pavalstniecības, iesniedzot par to lūgumu iekšlietu
ministram, bet "lūgumā jāuzrāda, kādas valsts pavalstniecībā lūdzējs
vēlas iestāties, un jāpieliek apliecība no attiecīgas valsts, ka viņa ir
ar mieru uzņemt lūdzēju savā pavalstniecībā".
Lai noskaidrotu Latvijas iedzīvotāju skaitu un sastāvu,
kā arī uz viņu tiesisko statusu attiecināmos datus, reizi piecos gados
Valsts Statistiskā Pārvalde veica vispārējo tautas skaitīšanu. Pēc
1925.gada l0.februārī izdarītās tautas skaitīšanas Latvijā bija 1.844.805
iedzīvotāji, no tiem Latvijas pilsoņi 1.779.593, ārzemnieki 31.668 (starp
tiem 14.064 Lietuvas pilsoņi, 6.605 Polijas, 4.978 Vācijas, 1.747 Igaunijas,
1.098 Krievijas, 491 Anglijas, 398 Dānijas u.c.) un 33.544 bezpavalstnieku.
Bezpavalstnieki (nansenisti), lielākoties, bija Krievijas pavalstnieki, kuri
par tādiem vairs nevēlējās skaitīties, emigranti ar Nansena komisijas izdotām
pasēm. Tādu bezpavalstnieku bija diezgan daudz arī citās valstīs. Turpmāk
bezpavalstnieku skaits samazinājās, jo saskaņā ar "Pavalstniecības
likumu" pēc 5 gadu nodzīvošanas Latvijā varēja iegūt Latvijas pilsonību.
Kā parāda Valsts Statistikas Pārvaldes 4.tautas skaitīšanas dati, 1935.gadā
Latvijā dzīvoja 31.722 citu valstu pilsoņi, kas veidoja 1.6 procentus no kopējā
iedzīvotāju skaita, tai skaitā:
Lietuvas 14.369,
Polijas 7.534,
Vācijas 3.518,
Igaunijas 2.753,
PSRS 1.156,
Čehijas 337,
Lielbritānijas 333,
Šveices 230,
Dānijas 209.
Pārējo valstu pilsoņu skaits nepārsniedza 200. Bet, bezpavalstnieku (nansenistu) skaits bija sarucis līdz 12.444, kas veidoja vairs tikai 0.6 procentus no kopējā iedzīvotāju skaita. (Švābe, 1950, 2, 131-132)
Noziedzīgais 1939.gada 23.augusta PSRS un Vācijas
neuzbrukšanas līgums, kurš ievadīja II Pasaules kara sākumu, jau tuvāko mēnešu
laikā pēc tā noslēgšanas nesa pirmos "dzīvā spēka" zaudējumus
Latvijas valstij. Pamatojoties uz 1939.gada 30.oktobrī noslēgto līgumu,
repatriējoties uz Vāciju, Latviju atstāja 45.559 cilvēki. Pēc A. Švābes vērtējuma
kopā ar personām, kuras Latviju atstāja, pamatojoties uz PSRS un Vācijas
1941.gada 10.janvāra nolīgumu, uz Vāciju repatriējās 63.175 personas, turklāt
vāciešu skaits izceļojošo vidū tika vērtēts ap 49.885 cilvēki, no tā
var secināt, ka latviešu skaits, kas pievienojās vāciešiem ir rēķināms
ap 13.290 cilvēkiem, kas veidoja 21.04 procentus no izceļojošo skaita.
No 1939.gadā izceļojošām personām tikai 1.885
bija Vācijas pilsoņi un 1.004 nansenisti, no kā izriet, ka nospiedošais vairākums
izceļojošo personu vidū bija Latvijas valsts pilsoņi. Vācu tautības izceļotāji,
pamatojoties uz 1913.gada 22.jūlija Vācijas "Pilsonības likumu" un
1934.gada 30.janvāra likumu "Par Vācijas impērijas atjaunošanu",
ar labojumiem 1935.gada l5.augusta likumā "Par impērijas un valstisko
piederību", kuri noteica, ka impērijas pilsoņi ir tās personas, kuras
"apvieno vācu asinskopība"
(ipso facto) no Vācijas puses tika atzīti par Vācijas pilsoņiem, kā
rezultātā zaudēja Latvijas valsts pilsonību. (Bojārs, 1993, 94-119)
1940.gada 17 .jūnijā pēc tam, kad Latvijas valdība
bija pieņēmusi PSRS 1940.gada 16.jūnija ultimātu, Latvijas teritorijā ienāca
PSRS Bruņotie spēki. 1940.gada 21.jūlijā PSRS organizētā vēlēšanu farsa
rezultātā ievēlētā "Latvijas Saeima", pārkāpjot Latvijas
Republikas Satversmes 1., 2., 3., 6. un 77.pantu, pieņēma deklarāciju
"Par Latvijas iestāšanos Padomju Sociālistisko Republiku Savienībā".
1940.gada 5.augustā PSRS Augstākā Padome pieņēma likumu "Par Latvijas
PSR uzņemšanu Padomju Sociālistisko Republiku Savienībā", attiecīgi
1940.gada 7.septembrī PSRS Augstākās Padomes Prezidijs pieņēma dekrētu
"Par kārtību, kādā Lietuvas, Latvijas un Igaunijas Padomju Sociālistisko
Republiku pilsoņi iegūst PSRS pilsonību." Ar šo aktu pieņemšanu pilnībā
tika ierobežota Latvijas suverenitāte.
2.
LATVIJAS PILSOŅU LOKA APZINĀŠANA PĒC LATVIJAS NEATKARĪBAS ATJAUNOŠANAS
2.1.
IDEJU CĪŅA PAR LATVIJAS VALSTISKUMA DEFINĪCIJU
80.gadu otrajā pusē, saasinoties PSRS ekonomiskai un
politiskai krīzei, PSRS mēģināja modernizēt impērijas politisko un
ekonomisko struktūru. Mēģinājuma ietvaros tika mīkstināta ideoloģiskā un
policejiskā kontrole. Sākot ar 1987.gadu, Latvijas nacionālistiskā pagrīde,
izmantojot PSRS okupācijas režīma oficiāli pasludināto liberalizāciju, uzsāka
mēģinājumus veidot legālu opozīciju pastāvošajam režīmam. Īsā laika
periodā no 1987.gada vasaras līdz 1988.gada agram pavasarim sākotnēji
fragmentārā kustība ieguva okupācijas režīmam negaidīti plašu masu
atbalstu. Jau līdz 1988.gada rudenim Latvijā izveidojās vairākas masveidīgas
legālas opozicionāras organizācijas. Ievērojot šo kustību daudzskaitlīgumu,
kā arī nevēloties atteikties no uzsāktās ārpolitiskās spēles ar Rietumu
demokrātijām, komunistiskais režīms, izmantojot mēreni nacionālistisku
terminoloģiju, centās ievirzīt opozicionāro kustību iecerēto PSRS iekšējo
reformu gultnē. Minētā ietvaros PSRS okupācijas režīms izdarīja arī
virkni mēģinājumu juridiski leģitimēt 1940.gadā veikto okupāciju un vēlāk
izdarīto Latvijas aneksiju. Rodas virkne projektu, kuros parādās centieni
konstitucionāli definēt Latvijas PSR kā starptautisko tiesību subjektu, kurš
ir 1918. gadā 18. novembrī proklamētās Latvijas valsts tiesību pārmantotājs.
Tai skaitā 1989. gada sākumā top (tiek publicēts laikrakstā "Cīņa"
1989.gada 26.jūlija numurā) likuma projekts "Par Latvijas PSR pilsonību."
Minētajam projektam pievienotajā Dr. J. Bojāra komentārā Latvijas situācija
1988.gadā ir pielīdzināta virknes koloniālo valstu situācijai to neatkarības
pasludināšanas brīdī, tādējādi ignorējot faktu, ka no starptautisko tiesību
viedokļa Latvijas valsts pastāvēšana de jure nav tikusi pārtraukta kopš 1940. gada 17.jūnija.
Aktualizējas jautājums par institūciju, kura būtu
tiesīga pieņemt lēmumus Latvijas valsts vārdā. Vai LPSR Augstākā Padome
ir tiesīga pieņemt lēmumus, kuri būtu:
1) saskaņā
ar Latvijas Republikas Satversmi Saeimas kompetencē;
2) kuri būtu
kvalificējami kā Latvijas Satversmes grozījumi.
Saskaņā ar Latvijas Republikas Satversmes 2.pantu
"Latvijas valsts suverēnā vara pieder Latvijas tautai", tas ir,
Latvijas pilsoņu kopumam, kas ir Latvijas valsts augstākais varas nesējs.
Ievērojot to, ka LPSR Augstākā Padome savu mandātu
ir saņēmusi nevis no Latvijas tautas, tas ir, Latvijas pilsoņu kopuma, bet no
visiem PSRS pilsoņiem, kuri vēlēšanu brīdi atradušies PSRS administratīvi
teritoriālā vienībā - LPSR teritorijā, tai skaitā, šeit dislocētā okupācijas
bruņoto spēku kontingenta sastāvā esošām personām (mūsu darba tēmai nav
nepieciešams atsevišķi iztirzāt LPSR Augstākās Padomes ievēlēšanas
citus apstākļus, kuri dotu iespēju spriest par tās mandāta leģitimitāti
no vispārdemokrātiskā viedokļa), tās pilnvarās nevar būt jautājumi, kuri
skar Latvijas Republikas Satversmes būtību. Šajā gadījumā Augstākā
Padome var pildīt tikai okupētas teritorijas pašpārvaldes funkcijas, kā arī
izdot normatīvos aktus, kuri regulē kārtību, kādā vara tiktu nodota leģitīmai
Latvijas tautas pārstāvniecībai, tas ir, Saeimai, kura ievēlēta saskaņā
ar Latvijas Satversmi.
1990.gada pavasarī pēc Igaunijas parauga Latvijā sāk
organizēties alternatīva pārstāvniecības struktūra - Pilsoņu komitejas.
Minēto komiteju organizēšanās, pēc sākotnējās definīcijas, ir pamatota
ar Latvijas valsts tiesiskās pēctecības prncipiem. 1990.gada aprīlī, gandrīz
vienlaicīgi, norisinās jaunas LPSR Austākās Padomes, kā arī Latvijas Pilsoņu
kongresa vēlēšanas. LPSR Augstākās Padomes vēlēšanas notiek,
pamatojoties uz LPSR (PSRS) likumiem, un tajās vēlēšanu tiesības, kā augstāk
norādīts, bija visiem PSRS pilsoņiem, kuri vēlēšanu brīdī uzturējās
Latvijas teritorijā. Savukārt, Pilsoņu kongresa vēlēšanās formāli vēlēšanu
tiesības bija tikai Latvijas Republikas pilsoņiem, tā dēvētie - pilsoņu
kandidāti - šajās vēlēšanās varēja piedalīties, ievēlot savus pārstāvjus
Pilsoņu kongresā tikai ar padomdevēja tiesībām (ievērojot to, ka Pilsoņu
komiteju veiktā pilsoņu reģistrācija 1990.gadā balstījās tikai un vienīgi
uz deklarācijas principa, bez jebkādas zinātniskas metodoloģijas izmantošanas,
minētie vēlētāju loka ierobežojumi atzīstami tikai un vienīgi par formāliem).
Jaunievēlētā LPSR Augstākā Padome 1990.gada
4.maijā pieņem deklarāciju "Par Latvijas Republikas neatkarības atjaunošanu".
Ar minēto deklarāciju tiek atjaunota Latvijas Republikas Satversmes darbība
visā Latvijas teritorijā, vienlaikus, "līdz Satversmes jaunās
redakcijas pieņemšanai apturēt Latvijas Republikas Satversmi, izņemot tos
pantus, kas nosaka Latvijas valsts konstitucionāli tiesisko pamatu un kuri
saskaņā ar Satversmes 77.pantu ir grozāmi tikai ar tautas nobalsošanu,
proti:
1.pants -
Latvija ir neatkarīga, demokrātiska republika;
2.pants -
Latvijas valsts suverēnā vara pieder Latvijas tautai;
3.pants -
Latvijas valsts teritoriju starptautiskos līgumos noteiktās robežās sastāda
Vidzeme, Latgale, Kurzeme un Zemgale;
6.pants -
Saeimu ievēlē vispārīgās, vienlīdzīgās, tiešās, atklātās un
proporcionālās vēlēšanās.
Satversmes 6.pants piemērojams, atjaunojoties tām
neatkarīgās Latvijas Republikas valsts varas un pārvaldes struktūrām. kuras
garantē brīvu vēlēšanu norisi." (Okupācija
, 1999. 519-521)
Pēc Augstākās Padomes ievēlēšanas ar jaunu sparu
atjaunojas diskusijas par šīs, institūcijas pilnvarām, tas ir, vai LPSR
Augstākā Padome ir tiesīga grozīt Latvijas Republikas Satversmi, tai skaitā
šīs Satversmes 2.panta saturu, pieņemot likumu par Latvijas Republikas pilsonību.
1990.gada rudenī LPSR Augstākajā Padomē tiek sagatavota vesela likumprojektu
pakete par Latvijas iedzīvotāju tiesiskā statusa noregulēšanu. Šī pakete
ietvēra:
1) lēmumu
par kārtību, kādā atjaunojama Latvijas Republikas pilsonības institūta
darbība;
2) imigrācijas
likumu;
3) likumu
"Par Latvijas Republikas pilsoņu tiesībām";
4) likumu "Par to pastāvīgo Latvijas Republikas
iedzīvotāju statusu, kuri nav Latvijas pilsoņi";
5) likumu
"Par ārvalstnieku un
bezvalstnieku statusu Latvijas Republikā".
Taču 1990.gada rudenī jau sabiedrības tiesiskajā
apziņā par aksiomātisku kļuvusi atziņa, ka gadījumā, ja arī LPSR Augstākā
Padome pieņemtu jaunu Latvijas pilsonības likumu, saskaņā ar Latvijas
Republikas Satversmes 77.pantu, šis likums būtu nododams akceptēšanai tautas
nobalsošanai, kurā piedalītos tikai un vienīgi Latvijas Republikas pilsoņi.
Līdz ar to jebkāda praktisku soļu speršana ar pilsonību saistīto jautājumu
risināšanā reāli tiek novilcināta līdz 1991.gada rudenim, kad reāla
satura piešķiršana jēdzienam "Latvijas Republikas pilsonis"
aktualizējas un kļūst neatliekama sakarā ar Latvijas neatkarības
starptautisku atzīšanu de facto.
2.2.
LATVIJAS REPUBLIKAS PILSŅU LOKA NOTEIKŠANA UN APZINĀŠANA.
1991.gada 15.oktobrī Latvijas Republikas Augstākā
Padome pieņem tanī brīdī vienīgo gan politiski, gan juridiski iespējamo lēmumu
Par Latvijas Republikas pilsoņu tiesību atjaunošanu un naturalizācijas
pamatnoteikumiem, saskaņā ar kuru attiecībā uz Latvijas Republikas pilsoņiem
tiek atzīts par spēkā neesošu kopš pieņemšanas brīža PSRS Augstākās
Padomes Prezidija 1940.gada 7.septembra dekrēts "Par kārtību, kādā
Lietuvas, Latvijas un Igaunijas Padomju Sociālistisko Republiku pilsoņi iegūst
PSRS pilsonību. Minētā lēmuma 2.punkts nosaka Latvijas Republikas
pilsoņu kopuma apzināšanas kārtību, nosakot, ka pie Latvijas Republikas
pilsoņu kopuma pieder personas kurām bija Latvijas Republikas pilsonība uz
1940. gada 17. jūniju un šo personu pēcnācēji, vienlaikus šī lēmuma
2. un 3.punkts paredz, ka Latvijas Republikas pilsonis vienlaikus nevar būt
citas valsts pilsonis vai pavalstnieks, izņemot gadījumus, kad tas reģistrējoties
šī lēmuma 2.punkta norādītajā kārtība uzrāda ekspatriācijas atļauju.
Jau 199l.gada 27.novembrī Augstākā Padome pieņem
grozījumus minētajā lēmumā attiecībā uz iespējamiem bipatrīdiem,
nosakot, ka ekspatriācijas atļauja nav nepieciešama personām, kuras "tēvzemes
okupācijas apstākļos atrazdamies ārpus Latvijas ieguvuši citas valsts
pilsonību laika posmā no 1940.gada 17.jūnija līdz 1991.gada
2l.augustam".
Augstākās Padomes lēmums "Par Latvijas
Republikas pilsoņu tiesību atjaunošanu un naturalizācijas
pamatnoteikumiem" preambulas 1.daļā nosaka, ka "Latvijas Republikas
pilsoņu kopums saskaņā 1919.gada 23.augusta "Likumu par pavalstniecību""
ir turpinājis pastāvēt. Attiecīgi Latvijas Republikas pilsoņu apzināšana
un reģistrācija tika veikta atbilstoši 1919.gada likuma noteikumiem, tas ir,
kā Latvijas Republikas pilsoņi tika reģistrētas personas, kuras Latvijas
pilsonību ieguvušas ipso facto saskaņā
ar 1919.gada 23.augusta "Likuma par pavalstniecību" 1. un 2.pantu,
kuras pilsonību ieguvušas naturalizējoties saskaņā ar minētā likuma
1.1.pantu un 3.pantu, kā arī personas, kuras pilsonību ieguvušas filiācijas
ceļā, piedzimstot Latvijas pilsoņu ģimenē saskaņā ar minētā likuma
7.pantu. Attiecībā uz personām, kuras pilsonību ieguvušas filiācijas ceļā,
reģistrācijas procesā tika izdarīta atkāpe no 1919.gada "Pavalstniecības
likuma" 7.panta noteikumiem, tas ir, kā Latvijas Republikas pilsoņi tika
reģistrētas personas, kuras dzimušas Latvijas Republikas pilsones laulībā
ar ārvalstnieku vai bezvalstnieku, ja šī laulība noslēgta pēc 1940.gada
17.jūnija. Minētā atkāpe pamatojas uz trīs sekojošiem principiem:
1)
Latvijas republikas Augstākas Padomes lēmumā "Par Latvijas Republikas
pilsoņu tiesību atjaunošanu un naturalizācijas pamatnoteikumiem" par
Latvijas Republikas pilsoņiem ipso facto tiek
atzīti Latvijas Republikas pilsonu, kuri tādi bija uz 1940.gada 17.jūniju, pēcnācēji,
neprecizējot gadījumus, kad bērni dzimuši jauktās laulībās;
2) ipso facto tiek pieņemts, ka, personai, Latvijas valstij atrodoties
rīcības nespējas stāvoklī, jebkādā veidā nevar tikt atņemta Latvijas
pilsonība;
3)
Latvijas valstij atrodoties rīcības nespējas stāvoklī, ir turpinājies
starptautisko cilvēktiesību normu progress.
1957.gada 29.janvārī ANO Ģenerālā Asambleja pieņēmusi
konvenciju "Par precētas sievietes pilsonību" (stājusies spēkā
1958. gada 11.augustā), kuras l. pants nosaka, "ka ne laulības noslēgšana,
ne laulības šķiršana starp kādu no" valsts "pilsoņiem un ārzemnieku,
ne vīra pilsonības maiņa laulības pastāvēšanas laikā neskars automātiski
sievas pilsonību." (Cilvēka
, 1992, 127)
Augstākās Padomes lēmuma "Par Latvijas
Republikas pilsoņu tiesību atjaunošanu un naturalizācijas
pamatnoteikumiem" 2.1.punktā sīkāk nepaskaidrotais termins "pēcnācēji"
ir radījis kāzusa situāciju gan saskaņā ar 1919.gada 23.augusta
"Pavalstniecības likuma" 7.panta noteikumiem. Gan saskaņā ar
Latvijas "Pilsonības likuma" 2.punkta noteikumiem, gan saskaņā ar
vispārējiem starptautisko tiesību principiem - bērna pilsonību (pavalstniecību)
nosaka pēc vecāku pilsonības (pavalstniecības). Praksē atsevišķos gadījumos
dažas personas ir pieprasījušas viņas reģistrēt kā Latvijas Republikas
pilsoņus (piemēram, Tatjana Ždanoka), lai gan viņas dzimušas citu valstu
pilsoņu savstarpēja laulībā, pamatojoties uz to, ka kāds no viņu 3. vai
4.pakāpes augšupejošiem radiniekiem ir bijis Latvijas Republikas pilsonis.
Tiesu prakse parāda, ka minētā norma nav viennozīmīgi interpretējama. Šis
kāzuss ir saglabājies arī jaunpieņemtā Latvijas "Pilsonības likumā"
2.panta 1.daļas noteikumos. Bija cerības, ka līdz likuma "Par tiesu
varu" pilnīgai izpildei, tas ir, konstitucionālās tiesas izveidei, šī
problēma atrisināsies. Taču tā kā administratīvajām iestādēm nav tiesību
iesniegt prasību Satversmes tiesā, vienīgā iespēja šī kāzusa novēršanai
ir attiecīgu grozījumu izdarīšana "Pilsonības likuma" 2.pantā.
Norisinoties Latvijas Republikas pilsoņu loka apzināšanai,
saskaņā ar Augstākās Padomes lēmuma "Par Latvijas Republikas pilsoņu
tiesību atjaunošanu un naturalizācijas pamatnoteikumiem" nosacījumiem,
vienlaikus turpinājās diskusijas par jauna pilsonības likuma pieņemšanu vēl
līdz Latvijas Republikas 5. Saeimas sasaukšanai. Īpaši politizēts kļuva
jautājums par iespējamo pilsonības piešķiršanu latviskas izcelsmes personām,
kā rezultātā 1992.gada 22.oktobrī Augstākā Padome pieņēma lēmumu
"Par Latvijas Republikas pilsoņu tiesību atzīšanas nosacījumiem personām,
kuras pirms 1914. gada 1.augusta dzīvoja Latvijas robežās un viņu pēcnācējiem".
Saskaņā ar minētā lēmuma 1.punktu par piederīgu pie Latvijas Republikas
pilsoņu kopuma ipso facto tika atzītas
personas, kuras saskaņā ar 1919. gada 23. augusta "Likuma par pavalstniecību"
1.pantu skaitījās Latvijas Republikas pilsoņi, bet nebija šīs tiesības
realizējušas. Šajā gadījumā Augstākā Padome vēloties izvairīties no
atklātas personas valsts piederības tiešas saistīšanas ar personas etnisko
izcelsmi, centās to maskēt ar atsauci uz 1919. gada "Likumu par
pavalstniecību". Rezultātā, minētajam lēmumam nebija konkrēta
subjekta, tas ir, reāli praksē neeksistēja personas, kuras varētu reģistrēt
kā Latvijas Republikas pilsoņus saskaņā ar šo lēmumu. Saskaņā ar
1919.gada 23.augusta "Likumu par pavalstniecību" par Latvijas
Republikas pilsoņiem tika atzītas personas, bijušās Krievijas pavalstnieki,
kuras uz "Likuma par pavalstniecību" izsludināšanas brīdi
1919.gada l5.septembrī atbilda sekojošiem nosacījumiem:
1) dzīvoja
Latvijas robežās;
2) bija cēlušās
no Latvijas robežās ietilpstošajiem apgabaliem vai uz Krievijas likumu pamata
bija jau pirms 1914.gada 1. augusta piederīgas pie šiem apgabaliem;
3) nebija
pārgājušas citā pavalstniecībā.
Visu trīs minētos nosacījumus kā obligātus paredz
arī attiecīga Iekšlietu ministrijas 1921.gada 2.novembra instrukcija
Nr.1570156. Savukārt, personas, uz kurām. likumdevējs bija vēlējies
attiecināt 1992.gada 28.oktobra lēmumu, Latvijas Republikas pilsonību varēja
iegūt optācijas vai naturalizācijas ceļā tikai saskaņā ar "Likuma
par pavalstniecību" 2. vai 3.pantu. Līdz ar to, reāli, papildus reģistrācija
saskaņā ar Augstākās Padomes 1992.gada 28.oktobra lēmumu "Par Latvijas
Republikas pilsoņu tiesību atzīšanas nosacījumiem, kuras pirms 1914.gada
1.augusta dzīvoja Latvijas robežās un viņu pēcnācējiem" netika uzsākta.
Pilsonības un imigrācijas departaments (tagad Pilsonības un migrācijas lietu
pārvalde), ievērojot neskaidrības, kādas izrietēja no minētā lēmuma
teksta, nosūtīja Latvijas Republikas Augstākās Padomes Prezidijam lūgumu
sniegt skaidrojumu par lēmuma piemērošanas kārtību.
1992.gada 24.novembrī Latvijas Republikas Augstākā
Padome plenārsēdē atkārtoti izskatīja Augstākās Padomes 1992.gada
28.oktobra lēmumu "Par Latvijas Republikas pilsoņu tiesību atzīšanas
nosacījumiem, kuras pirms 1914.gada 1.augusta dzīvoja Latvijas robežās un viņu
pēcnācējiem" un nolēma uzticēt Augstākās Padomes Prezidijam sniegt lēmuma
izpildei. nepieciešamo skaidrojumu.
1992.gada 26.novembra sēdē Augstākās Padomes Prezidijs neapstiprināja iespējamo skaidrojumu, bet pieņēma lēmumu sagatavot Augstākās Padomes lēmumu par grozījumiem un papildinājumiem Augstākās Padomes 1992.gada 28.oktobra lēmumā "Par Latvijas Republikas pilsoņu tiesību atzīšanas nosacījumiem, kuras pirms 1914.gada 1.augusta dzīvoja Latvijas robežās un viņu pēcnācējiem".
1992.gada 16.decembrī Latvijas Republikas Augstākā
Padome plenārsēdē izskatīja trīs iesniegtos lēmumu projektus par grozījumiem
un papildinājumiem Augstākās Padomes 1992.gada 28.oktobra lēmumā "Par
Latvijas Republikas pilsoņu tiesību atzīšanas nosacījumiem, kuras pirms
1914.gada 1.augusta dzīvoja Latvijas robežās un viņu pēcnācējiem",
no kuriem neviens neguva atbalstu.
1993.gada 5.janvārī Latvijas Republikas Augstākā
Padome atkārtoti izskatīja iespējamos papildinājumus un grozījumus Augstākās
Padomes 1992.gada 28.oktobra lēmumā "Par Latvijas Republikas pilsoņu
tiesību atzīšanas nosacījumiem, kuras pirms 1914.gada 1.augusta dzīvoja
Latvijas robežās un viņu pēcnācējiem", kā arī tā darbības termiņa
iespējamo pagarināšanu, taču piedāvātais lēmuma projekts tika noraidīts.
Turpmāki grozījumi Latvijas Republikas pilsoņu loka
apzināšanas kārtībā nav izdarīti.
2.3.
LATVIJAS REPUBLIKAS PILS0ŅU LOKS SASKAŅĀ AR LIKUMU "PAR PILSONĪBU"
.
1994.gada 2.jūnijā Latvijas Republikas 5.Saeima pieņēma
un 1994.gada 11.augustā Latvijas Republikas Prezidents izsludināja
"Pilsonības likumu".
Šī likuma 2.pants nosaka, ka Latvijas Republikas
pilsoņi ir:
"1)
personas, kuras bija Latvijas pilsoņi 1940.gada l7.jūnijā, kā arī šo
personu pēcnācēji, kas reģistrējušies likumā noteiktajā kārtībā, izņemot
personas, kuras pēc 1990.gada 4.maija ieguvušas citas valsts pilsonību
(pavalstniecību);
2)
personas, kuras naturalizējušās vai citādi ieguvušas Latvijas pilsonību
likumā noteiktajā kārtībā;
3) bērni,
kuri atrasti Latvijas teritorijā un kuru vecāki nav zināmi;
4) bērni,
kuriem nav vecāku un kuri dzīvo Latvijas bērnunamā vai internātskolā;
5) bērni,
kuriem viņu dzimšanas brīdī abi vecāki ir Latvijas pilsoņi, neatkarīgi no
bērnu dzimšanas vietas."
Minētā likuma pārejas noteikumu 1.punkts paredz, ka
"Latvijas pilsoņi un viņu pēcnācēji, kuri laikā no 1940.gada 17.jūnija
līdz 1990.gada 4.maijam glābdamies no PSRS un Vācijas okupācijas režīmiem
ir atstājuši Latviju kā bēgļi, tikuši deportēti, vai minēto iemeslu dēļ
nav varējuši atgriezties Latvijā un šajā laikā naturalizējušies ārvalstīs,
saglabā tiesības reģistrēties Iedzīvotāju reģistrā kā Latvijas pilsoņi
un pēc reģistrācijas pilnā apjomā bauda pilsoņa tiesības un pilda pilsoņa
pienākumus, ja reģistrācija notiek līdz 1995.gada 1.jūlijam. Ja šīs
personas reģistrējas pēc 1995.gada 1.jūlija, tām jāatsakās no citas
valsts pilsonības". Šī likuma norma, kā arī 2.panta 1.apakšpunkts, ir
radījusi virkni kāzusa situāciju.
Likuma 2.pants nosaka, ka Latvijas pilsoņi ir tikai tās
personas, kuras pēc 1990.gada 4.maija nav ieguvušas citas valsts pilsonību,
savukārt, saskaņā ar Augstākās Padomes 1991.gada 15.oktobra lēmumu
"Par Latvijas Republikas pilsoņu tiesību atjaunošanu un naturalizācijas
pamatnoteikumiem", kā Latvijas Republikas pilsoņi varēja reģistrēties
personas, kuras citas valsts pilsonību bija ieguvušas līdz 1991.gada
21.augustam. Jautājums - vai persona, kura ieguvusi citas valsts pilsonību pēc
1990.gada 4.maija, bet pirms 1991.gada 21.augusta, un reģistrējusies kā
Latvijas pilsonis līdz 1994.gada 11.augustam, ir atzīstama par Latvijas
Republikas pilsoni, vai šādai personai pirms 1994.gada 11.augusta izsniegtā
Latvijas pase ir anulējama, vai personai, kura ir reģistrējusies kā Latvijas
pilsonis un pirms 1994.gada 11.augusta nav saņēmusi Latvijas pasi, šāda pase
ir izsniedzama.
Kāzusa situācijas ir radījis arī likuma 24.panta
3.apakšpunkta nosacījumi. Minētais pants paredz, ka Latvijas pilsonību var
atņemt ar Rīgas Apgabaltiesas lēmumu, ja persona, apliecinot savu piederību
pie Latvijas pilsonības vai naturalizējoties ir sniegusi par sevi nepatiesas
ziņas un tādējādi ir nepamatoti ieguvusi Latvijas pilsonību. Virknē gadījumu,
kad personas, kuras nav Latvijas pilsoņi vai nu sniedzot apzināti nepatiesas
ziņas, vai ar draudiem, vai piesolot atlīdzību veicinājušas amatpersonas
pretlikumīgu rīcību, kā rezultātā saņēmušas Latvijas pasi, tiek
kvalificētas kā personas, kurām atņemama Latvijas pilsonība 24.panta kārtībā
(piemēram, Rīgas apgabaltiesas spriedums par pilsonības atņemšanu Ivanam
Haritonovam). Šajā gadījumā nelikumīga Latvijas pases sanemšanna tiek pielīdzināta
Latvijas pilsonības iegūšanai, lai gan "Pilsonības likuma" 2.pants
paredz tikai pilsonības iegūšanu:
1) atzīstot
pilsonību ipso facto;
2) filiācijas
ceļā;
3)
naturalizējoties;
4) citādi
likumā noteiktā kārtībā.
Latvijas likumos nav paredzēts, ka pilsonību var iegūt:
1) sniedzot apzināti nepatiesas ziņas par sevi;
2)
ar draudiem vai atlīdzības apsolījumu veicinot amatpersonu veikt pretlikumīgas
darbības.
Neviens no Latvijas likumiem neparedz, ka Latvijas
pilsonību var piešķirt kāds no Pilsonības un imigrācijas departamenta
darbiniekiem, neatkarīgi no viņa rīcības motīviem. Tādējādi šādos gadījumos
nebūtu pamats ierosināt lietu par pilsonības atņemšanu, bet gan par
nepamatoti izsniegtu dokumentu anulēšanu.
1995.gada 23.martā stājās spēkā grozījumi
"Pilsonības likuma" 2.pantā saskaņā ar kuriem par Latvijas
Republikas pilsoņiem ipso facto tika
atzīti:
1) latvieši
un līvi, kuru pastāvīgā dzīvesvieta ir Latvijā, kuri reģistrējušies
likumā noteiktajā kārtībā līdz 1996.gada 3l.martam un kuriem nav citas
valsts pilsonības (pavalstniecības) vai kuri ir saņēmuši iepriekšējās
pilsonības (pavalstniecības) valsts ekspatriācijas atļauju, ja tādu paredz
šīs valsts likumi;
2)
sievietes, kuru pastāvīgā dzīvesvieta ir Latvijā un kuras saskaņā ar
Latvijas Republikas 1919.gada 23.augusta "Likuma par pavalstniecību"
7. pantu bija zaudējušas Latvijas pavalstniecību, un viņu pēcnācēji, ja
šīs personas reģistrējušās likumā noteiktajā kārtībā, izņemot
personas, kuras pēc 1990.gada 4.maija ieguvušas citas valsts pilsonību
(pavalstniecību);
3)
personas, kuru pastāvīgā dzīvesvieta ir Latvijā, kuras reģistrējušās
likumā noteiktajā kārtībā un apguvušas pilnu mācību kursu latviešu mācībvalodas
vispārizglītojošās skolās vai divplūsmu vispārizglītojošo skolu latviešu
plūsmā, iegūstot šajās skolās pamatizglītību vai vispārējo izglītību,
ja šīm personām nav citas valsts pilsonības (pavalstniecības) vai tās ir
saņēmušas iepriekšējās pilsonības (pavalstniecības) valsts ekspatriācijas
atļauju, ja tādu paredz šīs valsts likumi."
Šo grozījumu pieņemšana radīja vairākas
juridiskas problēmas:
1) ievērojot
to, ka tie paplašina Latvijas pilsoņu kopumu ipso facto piešķirot pilsonību lielam skaitam personu, tos iespējams
interpretēt kā Satversmes 2.panta satura izmaiņas, līdz ar to šādi grozījumi
būtu nododami apstiprināšanai tautas nobalsojumā saskaņā ar Satversmes
77.pantu;
2) šie
grozījumi ipso facto piešķir
Latvijas valsts pilsonību lielam skaitam personu, neparedzot kaut vai minimālu
caurskatīšanas procedūru, kā rezultātā Latvijas pilsonību var iegūt
Latvijai nevēlamas vai pret Latvijas valsti klaji naidīgi noskaņotas
personas;
3) šie
grozījumi nav saskaņoti ar "Repatriācijas likuma" 2.pantu, kā
rezultātā, ievērojot to, ka "Repatriācijas likuma" 2.pantā
subjekta jēdziens (personas, kas ir šī likuma subjekti) ir daudz plašāks
par "Pilsonības likuma" 2.panta 1.'apakšpunkta subjektu, rodas situācija,
ka persona, kura saņem repatriācijas atļauju neiegūs un, iespējams, nekad
neiegūst Latvijas pilsonību, kas ir pretrunā ar pašu repatriācijas jēdzienu;
4) šo
grozījumu 2.panta 1.'apakšpunkta formulējums ir neprecīzs, kā rezultātā
rodas sekojošas neskaidrības:
a) vai
persona, kura ir latvietis vai līvs un kura uz 1995.gada 25.martu pastāvīgi
dzīvoja Latvijas teritorijā un ziņas par kuru bija iekļautas Iedzīvotāju
reģistrā, bet līdz 1996.gada 31.martam nav griezusies Pilsonības un imigrācijas
departamentā, lai pārreģistrētos kā Latvijas pilsonis, ir atzīstama par
Latvijas pilsoni, vai ieraksts par personas pilsonību Iedzīvotāju reģistrā
nav maināms neatkarīgi no viņu gribas (ar administratīvu darbību)[1];
b) vai
persona, kura ir latvietis vai līvs un repatriācijas ceļā atgriezusies uz
pastāvīgu dzīvi Latvijas teritorijā, saņēmusi pastāvīgo uzturēšanos atļauju
un ziņas par kuru iekļautas Iedzīvotāju reģistrā pirms 1996.gada 31.marta
bet ekspatriācijas atļauju iesniegusi pēc minētā datuma, ir reģistrējama
kā Latvijas pilsonis[2].
Ar šo ir izsmelta tēma par Latvijas pilsoņu kopuma
tiesiko noteikšanu, apzināšanu un reģistrēšanu.
Šajā darbā mēs apzināti īpaši neesam kavējušies
pie tāda svarīga jautājuma, kā pilsonības iegūšana naturalizācijas un
filiācijas ceļā, jo šo jautājumu iztirzāšana krietni pārsniedz paredzētos
darba ietvarus un ir uzskatāma par autonoma darba cienīgu[3].
Par galveno mērlķi mēs bijām sprauduši apzināt Latvijas pilsonības institūta
atjaunošanas pamatprincipus to vēsturiskajā un starptautiski tiesiskajā
aspektā. Jau sākotnēji pavirša analīze dod pamatu apgalvot, ka, diemžēl,
līdz šim, daudzviet jautājumos, kuri saistīti ar pilsonību, pārsvarā
dominē šīs problēmas politiskie aspekti, otrā plānā atstājot to
juridisko risinājumu. Vēlēšanās sasniegt iecerēto politisko mērķi bieži
aizēno nepieciešamību juridiski korekti un precīzi formulēt normas, kuras
šo mērķi nodrošinātu, kā rezultātā ne tikai netiek sasniegts vēlamais
rezultāts, bet sasniegts diametriāli pretējais. Atjaunotās Latvijas valsts
pastāvēšanas desmitā gada diena varētu kļūt par to punktu, kurā politiķi
atteiktos no juridisko aktu izstrādāšanas, bet izšķirtos par vienu vai otru
profesionāļu izstrādātā varianta apstiprināšanu vai noraidīšanu. Īpaši
jāievēro, ka jautājumos, kas saistīti ar pilsonību, valsts iekšējā sakārtotība
ir svarīga ne tikai no iekšpolitiskā, bet arī no ārpolitiskā viedokļa un
mūsdienu trauslā līdzsvara pasaulē no tā var būt atkarīga Latvijas valsts
pastāvēšana kā tāda.
Bojārs, J. Goda un cieņas lieta. Likuma projekta
"Par Latvijas PSR pilsonību" komentārs. Cīņa. 1989. 27. jūlijs 3. lpp.
Cilvēka
tiesības: Starptautisko dokumentu krājums.
Red. Bojārs, J. Rīga: Zvaigzne, 1992. 191. lpp.
Dišlers, K. Ievads
Latvijas valststiesību zinātnē. Rīga: A. Gulbis, 1930. 211. lpp.
Dokumenti
stāsta. Latvijas buržuāzijas nākšana pie varas. Rīga: Zinātne, 1988. 304. lpp.
Latvijas
Republikas Satversme. Rīga: AFS,
1999. 52. lpp. Latvijas Senāta spriedumi
(1918. -1940 .) . 1. sēj. : Senāta apvienotās sapulces spriedumi. Rīga:
Latvijas Republikas Augstākā tiesa, 1997. 402. lpp.
Okupācijas
varu politika Latvijā 1939.-1991.: Dokumentu krājums. Rīga: Nordik, 1999. 590.
lpp.
Straume, A. Pavalstniecības jautājums Latvijā
(1919.-1940.). Latvijas vēsture. 1992.
Nr.2 (5), 71.-75. lpp.
Šilde, Ā. Trimdinieka
raksti 1944.-1990. Rīga: Avots, 1992. 367. lpp.
Švābe, A. (red.) Latvju
enciklopēdija. Stokholma: Trīs zvaigznes, 1950. 2. burtn. 97.-192. lpp.
Tiesību
aktu krājums (nejuridisko specialitāšu studentiem). Red. Načiščionis, J. Rīga: Mācību apgāds. 739.
lpp.
Ziemele, I. Valsts nepārtrauktības un cilvēktiesību
loma pilsonības kontekstā Baltijas valstīs. Grām.: Baltijas valstis Iikterņgriežos. Politiskas, ekonomiskas un tiesiskas
starptautiskās sadarbības problēmas uz XXI gadu simteņa sliekšņa: Rakstu
krājums. Red. Jundzis, T. Rīga, 1998.,235.-257. lpp.
Боярс, Юu. Гражданство
государств
мира. Рига:
Мацибу
грамата, 1993. 391. ст.
Законодательственые
акты
о
гражданстве.
Т.
1.: Страны
Европы. Сост.
Громушкин, П.
Г. Москва: Terra-Terra, 1993. 430.
ст.
[1]
1997.gada 6.februārī likumā izdarītie grozījumi atcēla domicila un
reģistrācijas termiņa ierobežojumu personām, kuras ir latvieši vai līvi.
Taču tas neatrisina izklāstīto nav problēmu,
kas notiks ar personu, kura pārreģistrējusies kā Latvijas Republikas
pilsonis.
[2]
Ar 1997.gada 6.februāra izmaiņām arī šī problēma
ir novērsta.
[3]
Šajā darbā nav apskatīti arī jautājumi, kas
saistīti ar pilsoņu kopuma paplašināšanu (1998.gada Pilsonības
likuma grozījumi) nosakot pilsonības iegūšanu ārpusnaturalizācijas
kārtībā Latvijā dzimušajiem nepilsoņu bērniem.