©
2000.
Uģis
Šulcs
Kārļa
Ulmaņa
loma
1940. gada
notikumos
Latvijā
1. Ievads
Izvērtējot
1940.gada notikumus Latvijā, neizbēgami jānonāk pie jautājuma par Kārļa
Ulmaņa lomu procesā, kurš noslēdzās ar Latvijas, kā neatkarīgas valsts,
iznīcināšanu. Šis jautājums pašsaprotami izriet no pozīcijas, kuru ieņēma
Ulmanis viņa autoritārā režīma varas struktūrā, kā pašpasludināts
valsts prezidents un vienlaikus ministru prezidents, apstākļos, kad Saeima
bija atlaista un Latvijas Satversmes darbība apturēta.
Analizējot
šo jautājumu, izšķirami divi aspekti:
1) kādu ietekmi uz notikumiem atstājusi Ulmaņa
kā personības rīcība;
2) kādu ietekmi uz apstākļiem 1940.gadā, kā
arī to priekšvakarā atstājis Ulmaņa iedibinātais režīms.
Atbildes
uz šiem jautājumiem nav tikai tīri akadēmiskas intereses priekšmets, bet ir
svarīgas arī šodienas latviešu kā nācijas pašidentifikācijas problēmu
kontekstā[1].
Iespējams,
ka atbildes uz izvirzītajiem jautājumiem vēl svarīgākas ir tiesiskajā
aspektā, izvērtējot problēmas, kas saistītas ar iespējamo leģitimitāti,
kuru PSRS īstenotajai Latvijas valsts demontāžai un vēlākajai Latvijas
aneksijai varētu būt piešķīris Ulmanis, turpinot atrasties prezidenta amatā
līdz 1940.gada 24.jūlijam[2]
un šajā laikā ar savu parakstu apstiprinot virkni tā sauktās Tautas valdības
izdoto likumu.
Savā
darbā centīšos ieskicēt iespējamās atbildes uz izvirzītajiem jautājumiem
par Ulmaņa un viņa režīma lomu 1940.gada notikumos, kā arī sniegt iespējamo
šīs lomas interpretāciju gan no ētiskā, gan tiesiskā viedokļa.
2. Vai bija nepieciešama Latvijas bruņota pretošanās
Viens
no svarīgākajiem jautājumiem, kas izvirzāmi Ulmaņa lomas analīzē, ir jautājums
kāpēc Latvija 1940.gadā vai pat 1939.gadā neizrādīja bruņotu pretestību
PSRS. Ja vairuma autoru viedokļi sakrīt[3]
jautājumā par iespējamās pretošanās militāro efektivitāti (respektīvi -
tās neefektivitāti), tad jautājumā par nepretošanās ētiskajām un, īpaši,
politiskajām sekām tie krasi dalās[4].
T.
Jundzis atzīst, ka ...1939.gada rudenī Latvijas bruņotā pretestība būtu
maziedarbīga, taču arī tad tai būtu jūtama politiskā nozīme, kura vismaz
vēlāk varētu ietekmēt otrajā pasaules karā uzvarējušās lielvalstis atzīt
un nodrošināt Baltijas valstu neatkarību. Savukārt, no morālā viedokļa
nebūtu korekti runāt tikai par iespējamo kritušo un ievainoto skaitu pretošanās
cīņās, ja to nesalīdzina ar padomju okupācijas laikā iznīcināto, represēto
un nomocīto cilvēku daudzumu[5].
Viennozīmīgi,
bruņota pretošanās ne tikai ļautu, bet, domājams, paredzētu Latvijas valdības
izveidi trimdā, kas savukārt mainītu Latvijas starptautisko un diplomātisko
statusu otrā pasaules kara laikā, kā arī pēckara Eiropas izkārtojuma
noregulēšanas periodā.
Iespējams, ka 1940.gadā (un jo īpaši jau 1939.gadā) izrādītās eventuālās pretestības rezultātā Jaltas un Potsdamas konferenču kontekstā Baltijas valstu (respektīvi - arī Latvijas) vieta pēckara izkārtojumā būtu savādāka, un ja to pilnīgas neatkarības saglabāšana joprojām šķiet apšaubāma, to statuss vismaz līdzinātos tā dēvētajām tautas demokrātijām citur Austrumeiropā.
Savukārt,
runājot par iespējamo upuru skaitu, lai gan šādas spekulācijas varētu tikt
apšaubītas no ētikas viedokļa (sic!),
nevar neizteikt pieņēmumu, ka (lai arī cik neefektīva būtu pretošanās no
militārā viedokļa) visas Latvijas teritorijas ieņemšana PSRS bruņotajiem
spēkiem prasītu zināmu laiku. Tādējādi, zinām daļa potenciālo PSRS iestāžu
upuru paspētu atstāt Latvijas teritoriju, kas, savukārt, ne tikai ļautu glābt
viņu dzīvības, bet arī latviešu diasporas politiskā ietekme Rietumos, ņemot
vērās tās izveidošanās tiesiskos apstākļus, būtu lielāka, salīdzinājumā
ar tās diasporas bieži vien duālo situāciju, kura radās, bēgļiem nonākot
Rietumos, otrā pasaules kara noslēgumā (skatīt iepriekš par iespējamo valdību
trimdā)[6].
Tādējādi,
jāatdzīst, ka ir vismaz pietiekams pamats apšaubīt lēmuma par nepretošanos
pamatotību, ja ne viennozīmīgi apgalvot, ka bruņota pretošanās būtu
bijusi ja ne obligāta, tad vēlama.
Lēmumu
par nepretošanos pamatotību ļauj apšaubīt 1934.gada Latvijā izveidotā
autoritārā režīma raksturs. Šis Ulmaņa vienpersonīgi pieņemtais lēmums
ne tikai nav saņēmis tautas (vai vismaz tās pārstāvju - Saeimas) apstiprinājumu,
bet arī tā pieņemšanas gaitā nav ticis pakļauts birokrātijas (tajā skaitā
militārās birokrātijas) ekspertīzei[7].
Ja
lēmuma par nepretošanos PSRS pieņemšana būtu bijusi atkarīga no Saeimas,
var izvirzīt pieņēmumus, ka:
1)
1939. (vai vismaz 1940.gadā) būtu pieņemts lēmums izrādīt militāru
pretestību;
2)
pieņemot lēmumu neizrādīt militāro pretestību, tajā tiktu ieviestas
korekcijas:
a)
1939.gada līguma teksts un tā nosacījumi vairāk atbilstu Latvijas interesēm
un Latvijas neatkarības garantiju tiesiskais formulējums būtu mazāk strīdīgs[8];
b)
militārā nepretošanās neizslēgtu kādu pilsoniskās pretošanās formu
pielietojumu;
c)
papildus lēmumam par PSRS prasību pieņemšanu varētu tikt pieņemta virkne lēmumu
par tehniskiem pasākumiem, kā, piemēram, apdraudēto personu evakuācija,
attiecīga pilnvarojuma piešķiršana Latvijas sūtņiem ārvalstīs[9];
politisku deklarāciju pieņemšana (gan iekšpolitiskai, gan ārpolitiskai
lietošanai) utml;
d)
varētu tikt doti uzvedības priekšraksti sabiedrībai (gan tajā nozīmē, kā
rīkoties amatpersonām, gan tajā nozīmē, kā rīkoties ierindas pilsoņiem).
Ulmaņa
režīma apstākļos sabiedrība bija ne tikai izolēta no lēmuma pieņemšanas
procesa, bet arī pēc to pieņemšanas palika neinformēta par to raksturu un
paredzamajām šo lēmumu sekām. Netika pieļauta arī pieņemto lēmumu
kritika un publiska apspriešana. Vēl vairāk, sabiedrība nesaņēma arī nekādus
reālus rīcības priekšrakstus un varētu pat apgalvot, ka tika apzināti
maldināta par tai draudošajām eventuālajām briesmām[10].
3. Kāpēc bruņotā pretestība netika
izrādīta
Ja
iepriekš esam apskatījuši Ulmaņa režīma pieņemtā lēmuma par nepretošanos
saturu un tā iespējamās alternatīvas, tad joprojām saglabājas aktuāls
jautājums par pieņemtā lēmuma motīviem. Nepretendējot uz pilnīgu motīvu
analīzi pievērsīsimies tikai diviem, pēc manām domām, vissvarīgākajiem.
A. Mīts par labticību
Viens
no izplatītajiem viedokļiem par Ulmaņa rīcības motīviem, atsakoties no bruņotas
pretestības, ir apgalvojums par viņa labo ticību PSRS, t.i., cerībām,
ka piekāpjoties PSRS prasībām būs iespējams vismaz daļēji saglabāt
Latvijas neatkarību.
Pirmais
jautājums, kas uzdodams šajā sakarā, ir jautājums, vai Latvijas valdībai
(respektīvi - Ulmanim), bija zināms par Ribentropa-Molotova paktam pievienotā
slepenā protokola esamību. Šodien vairs nebūtu pamata apšaubīt, ka jau dažas
dienas pēc minētā pakta parakstīšanas Latvijas valdības rīcībā bija
visumā pilnīga informācija par paktam pievienotā slepenā protokola saturu[11].
Atliek
jautājums par šim paktam pievienotā slepenā protokola interpretāciju, taču
1939.gada septembrī Vācijas un PSRS kopīgi realizētās agresijas pret Poliju
kontekstā, protokolā minēto ietekmes sfēru[12]
definīcijas satura iespējami plaša interpretācija nešķiet loģiska.
Sarunu
gaita pirms Latvijas un PSRS savstarpējā palīdzības pakta parakstīšanas
1939.gada oktobrī liecina, ka Ulmanim nevarēja rasties kaut mazākās ilūzijas
nedz par PSRS patiesajiem nolūkiem iegūt tiesības brīvi rīkoties Latvijas
teritorijā, pie kam nesaistot šo brīvību ne ar kādiem termiņiem, kuri varētu
izrietēt no paredzamā kara beigām Eiropā, nedz par Latvijas valdības
(respektīvi - Ulmaņa) iespējām reāli ietekmēt PSRS rīcību tās nolūku
realizācijā, vai pat formālos šīs rīcības nosacījumus[13].
Vēl
mazāka ticamība ir Ulmaņa labajai ticībai 1940.gada jūnijā. Saskaņā
ar Anglijas sūtņa Latvijā Orda liecību, jau 4.jūlijā Orda atvadīšanās
audiences laikā pie Ulmaņa pēdējais izteicies, ka Besarābijas iekļaušana
Padomju Savienībā rādot, ka pamattendences mainās, ar ko Ords sapratis, ka
esot iespējama arī Latvijas iekļaušana PSRS sastāvā[14].
Pat
iepriekšējā īsā analīze dod pietiekamu pamatu apšaubīt Ulmaņa labo
ticību Latvijas neatkarības (kaut ierobežotas) iespējamai saglabāšanai.
Vienīgā labās ticības iespējamā interpretācija pieļaujama Ulmaņa
režīma saglabāšanas kontekstā (pareizāk, kā paša Ulmaņa zināmas vietas
nodrošināšana PSRS iecerētajā politiskajā izkārtojumā).
B. Mīts par iespējamo upuru novēršanu
Jau
iepriekš esam norādījuši uz nepieciešamību, izvērtējot iespējamo bruņota
pretošanās upuru skaitu vērtēt vēlāko Padomju režīma upuru skaita
kontekstā. Taču šie apsvērumi izdarīti post
factum, t.i., zinot to, kādus zaudējumus Latvijas sabiedrībai nesusi PSRS
okupācija un tās teroristiski-totalitārais režīms, ko Ulmanis 1939. un
1940.gadā drošticami nevarēja zināt. Tanī pat laikā, nav nekāda pamata
pieņemt, ka Ulmanim nebūtu pietiekamas vispārējas informācijas par PSRS
politiskā režīma raksturu un tā potenciālajiem rīcības plāniem Latvijas
teritorijā.
Domāju,
ka 10. zemsvītras piezīmē pieminētā Ulmaņa cenšanās nedot Latvijas pilsoņiem
iespēju atstāt Latviju, dod pietiekamu pamatu apšaubīt nolūku novērst iespējamos
upurus, kurus nestu bruņota pretošanās, vismaz kā dominējošu motīvu Ulmaņa
rīcībai laika periodā no 1939.gada oktobra līdz 1940.gada jūlija otrajai
pusei.
4. Latvijas valsts demontāža
Atsevišķs
jautājums par Ulmaņa lomu 1940.gada notikumos ir viņa rīcība pēc 1940.gada
16.jūnija līdz pat 1940.gada 24.jūlijam, kad viņš savas prezidenta
pilnvaras nodeva tā dēvētās Tautas Saeimas izvēlētajam prezidentam A.
Kirhenšteinam.
Turpinot
formāli pildīt Latvijas prezidenta pienākumus, Ulmanis parakstīja virkni
Kirhenšteina valdības izdoto likumu, kas tieši bija vērsti uz Latvijas
valsts institucionālo demontāžu, kā arī uz Latvijas pilnīgas inkorporācijas
PSRS sagatavošanu, t.sk., ar Ulmaņa parakstu tika publicēti 21.jūnija likums
par amnestiju, 8.jūlija likums par politiskajiem vadītājiem armijā, 10.jūlija
likums par aizsargu organizācijas likvidāciju u.c[15].
Šo
Ulmaņa rīcību var raksturot kā tiešu kolaborāciju, jo tai nav nekādas loģiskas
politiskas (nemaz nerunājot par ētisku) motivācijas[16].
Šī Ulmaņa rīcība atkal tikai var apstiprināt viņa labo ticību iespējai
saglabāt zināmu vietu PSRS iecerētajā turpmākajā varas konstalācijā
Latvijas teritorijā.
5. Ulmaņa kā personības rīcība
Sākotnēji
jānorāda, ka Ulmaņa kā personības rīcība tieši izrietēja no viņa pozīcijas
valsts politiskajā sistēmā un kopumā vērtējama tieši no šī sistēmiskā
viedokļa. Taču tieši Latvijā pastāvošā autoritārā režīma sistēma
predestinēja to lielo Ulmaņa kā personības rīcības ietekmi uz notikumiem.
Absolūtā
vara, kas bija koncentrēta Ulmaņa rokās, nosacīja arī viņa absolūto
atbildību lēmumu pieņemšanā. Tādējādi, vēršot uzmanību uz iepriekš
minētajiem viņa rīcības motīviem, t.i., vēlmi saglabāt, kaut nosacīti
savu vietu varas konstalācijā (domājams, ka vienkāršoti personīgās drošības
apsvērumi šeit spēlējuši mazāku lomu, jo galu galā vislielāko personīgo
drošību varēja garantēt Ulmaņa došanās emigrācijā, bet mēģinājumus
atstāt Latviju Ulmanis uzsāk tikai pēc 21.jūlija), papildus jānorāda arī
uz dabīgām cilvēka bailēm no atbildības, kas Ulmaņa gadījumā, kad viņa
rokās koncentrētā vara predestinēja arī absolūtu atbildību, krīzes situācijā
radīja nespēju izšķirties par radikāliem lēmumiem, to piesedzot (droši
vien arī sev) ar it kā skaidru un pragmātisku mazākā ļaunuma ceļu, kas
patiesībā izvērtās par ļaušanos notikumu straumei, kura iegūst īpaši
traģisku (un pat varbūt noziedzīgu) raksturu, ievērojot, ka straume nes ne
tikai Ulmani, bet visu valsti un tās sabiedrību.
Tādējādi
absolūtā atbildība, kuru Ulmanis bija uzņēmies, arī padara viņu absolūti
atbildīgu par tiem lēmumiem, kurus viņš pieņēmis Latvijas pilsoņu vārdā,
kā arī par tiem upuriem un zaudējumiem, kuri radušies Latvijas valstij un
sabiedrībai šo lēmumu pieņemšanas rezultātā, pie kam šo atbildību
nemazina to upuru skaits, kuru rašanos eventuāli šie lēmumi ir novērsuši[17].
Jāpiekrīt
E. Andersonam, ka, paliekot Valsts prezidenta amatā līdz 1940.gada 21.jūlijam
(skatīt 2.zemsvītras piezīmi), Ulmanis faktiski sankcionēja padomju varas pārņemšanu
Latvijā. Ulmanim bija jāgādā okupantiem juridisks aizsegs un jālikvidē
viss, ko viņš bija uzbūvējis. Cenšoties ar servilu padevību neradīt
sliktu iespaidu krievos viņš neizglāba ne sevi ne citus, bet atstāja sliktu
iespaidu par sevi un Latviju citās zemēs, uzspiezdams savu atbalsta zīmogu
visam, kas notika vēlāk[18].
6. Ulmaņa režīma ietekme
Jau
iepriekš norādīts uz iespējamām izmaiņām lēmumu saturā, ja to pieņemšanā
būtu iesaistīta sabiedrība vai tās priekšstāvji - Saeima. Taču papildus jāpiemin
vēl kāds Ulmaņa režīma ietekmes aspekts.
Sešos
sava pastāvēšanas gados režīms praktiski bija likvidējis visas neatkarīgās
pilsoniskās sabiedrības institūcijas, tās aizstādams ar režīma ideoloģiju
reproducējošiem veidojumiem (sākot ar kamerām un beidzot ar režīmam padevīgu
presi). Tā rezultātā no vienas puses sabiedrība nebija vairs spējīga pašdarbīgai
rīcībai (ne psiholoģiski ne institucionāli), no otras puses, sagrūstot režīmam
PSRS invāzijas rezultātā, izveidojās politiskais vakuums, ko aizpildīt spēja
tikai personas un organizācijas, kas sadarbojās ar PSRS.
Ja
arī neatkarīgās pilsoniskās sabiedrības struktūras nebūtu reāli spējušas
ietekmēt faktisko notikumu gaitu pēc padomju invāzijas, gandrīz droši var
apgalvot, ka, šīm struktūrām eksistējot, 1940.gada vasarā nebūtu radies
vismaz ārēji vispārējās kolaborācijas iespaids.
Pamats
ir arī apgalvojumam, ka autoritārais režīms kolaborācijā iegrūda daļu
kreiso aprindu pārstāvju (šajā gadījumā runa nav par komunistiem), kas pārmaiņas
sākotnēji uztvēra kā režīma galu, neuztverot tās kā Latvijas neatkarības
apdraudējumu[19].
Kā
vēlāk notikumi parādīja, pašdarbīgai pretestības organizēšanai bija
nepieciešams zināms laiks. Vienlaikus pretestības organizēšana jau okupācijas
apstākļos salīdzinoši īsā laikā prasīja lielus upurus, kas iespējams būtu
mazāki, ja:
1) jau okupācijai sākoties būtu pastāvējušas kādas
organizatoriskas struktūras (kaut tikai no konspirācijas viedokļa tās būtu
bijušas efektīvākas nekā stihiski izveidotās);
2) vēl pirms okupācijas būtu izstrādāti uzvedības
modeļi un veikti attiecīgi tehniski-organizatoriski pasākumi (skatīt iepriekš).
Šajā
aspektā iespējams runāt arī par Ulmaņa režīma atbildību par tiem upuriem
(īpaši skolu un augstskolu jaunatnes vidū), kurus nesa stihiskās pretestības
kustības dalībnieki 1940.gada nogalē un 1941.gada pirmajā pusē.
7. Vai Ulmaņa rīcība kādā veidā ir
leģitimējusi PSRS veikto Latvijas aneksiju.
Šim
jautājumam izšķirami divi aspekti:
1)
iekšpolitiskais;
2)
starptautiski tiesiskai.
No
iekšpolitiskā aspekta nav pamata Ulmaņa režīma darbības atzīt par likumīgām
kopš 1934.gada 15.maija, kad, pārkāpjot Satversmi, tika atlaista Saeima un
iedibināts autoritārs režīms. Gan ministru prezidenta, gan Valsts prezidenta
amatus Ulmanis ieņēma nelikumīgi un jebkuri viņa parakstīti tiesiskie akti
varēja iegūt likuma spēku tikai, ja tos post
factum, atbilstoši Satversmē noteiktai procedūrai, akceptētu Latvijas
pilsoņi vai to likumīgi ievēlēta priekštāvju institūcija - Saeima (piemēram,
1937.gada Civillikums, kura darbību atjaunoja 1993.gadā).
Taču
no starptautisko tiesību viedokļa nav svarīgi cik likumīga no iekšējo
likumu viedokļa ir valdība, kas efektīvi realizē varu valstī, un šīs valdības
pieņemtie tiesiskie akti, kas skar starptautiskās attiecības tiek atdzīti
par likumīgiem.
No
šī viedokļa šķirami divi Ulmaņa darbības periodi - līdz 1940.gada 17.jūnijam
un pēc tam. Ulmaņa valdības piekrišana apmierināt PSRS 16.jūnija ultimātu
var tikt atzīta par likumīgu no starptautisko tiesību viedokļa, kas kopā ar
PSRS ultimātā ietvertajām prasībām veido intervences nolīgumu. Taču PSRS
pēc ultimātā izvirzīto prasību apmierināšanas no Latvijas puses veica
Latvijas teritorijā darbības, kas nebija paredzētas intervences nolīgumā. Līdz
ar to, no vienas puses intervences nolīgumu var uzskatīt par tādu, kas vairs
neuzliek saistības no Latvijai, no otras puses Ulmaņa darbības, kuras viņš
veicis pēc 17.jūnija var tikt uzskatītas par tādām, kas veiktas piespiedu
apstākļos un arī nav uzskatāmas par tādām, kas izraisa kādas saistības
no Latvijas puses[20].
Līdz
ar to nav pamata uzskatīt, ka Ulmaņa rīcība būtu izraisījusi kādas
tiesiskas sekas, kas būtu uzskatāmas par saistošām Latvijas valstij vai tās
pilsoņiem. Taču tas nemazina Ulmaņa darbības izraisītās politiskās,
psiholoģiskās vai ētiskās sekas.
8. Nobeigums
Kopsavilkumā
var norādīt, ka Ulmaņa un viņa režīma darbība ir atstājusi tiešu
ietekmi uz 1940.gada notikumiem, kas atdzīstama par nelabvēlīgu gan no
faktiskā viedokļa (t.i., notikumu gaita būtu bijusi Latvijas valstij un
sabiedrībai labvēlīgāka, ja Ulmaņa režīma lēmumi un darbības būtu bijušas
savādākas, vai arī 1940.gada notikumu priekšvakarā Latvijā būtu pastāvējis
demokrātisks vai pat mazāk autoritārs režīms), gan no psiholoģiski ētiskā
viedokļa (t.i., Latvijas sabiedrība protams būtu cietusi no PSRS okupācijas,
bet tas nebūtu atstājis tik dziļas psiholoģiskas sekas un kompleksus, ko
sabiedrībā radījusi gan sākotnējā nepretošanās PSRS okupācijai, gan vēlākā
plašā kolaborācija ar okupācijas režīmiem).
Lai
gan no starptautisko tiesību viedokļa Ulmaņa režīma darbības nav atstājušas
Latvijai tiesiski saistošas sekas, citāda režīma un Ulmaņa kā personības
darbība būtu atvieglojusi Latvijai aizstāvēt savu valststiesisko doktrīnu
par 1918.gada 18.novembrī pasludinātās Latvijas Republikas tiesisko kontinuitāti
gan iekšpolitiski, gan starptautiskajās attiecībās.
Bez
tam, jānorāda, ka Ulmaņa un viņa režīma darbības analīze Latvijas valsts
neatkarības iznīcināšanas kontekstā, var būt īpaši svarīga demokrātiska
režīma pamatojumā, uzskatāmi parādot, ka autoritārs režīms var būt bīstams
valsts drošībai un neatkarībai, gan objektīvi, gan autoritārā vadoņa
subjektīvo īpašību kontekstā. Lai gan līdzšinējie akadēmiskie pētījumi
visumā atsedz gan Ulmaņa, gan viņa režīma nepievilcīgo lomu 1940.gada
procesos, publicistikā ne reti joprojām dominē Ulmaņa apoloģētika. Šī
Ulmaņa pozīcijas aizstāvēšana ir pietiekams pamats turpmāku pētījumu
veikšanai šajā jomā, lai sniegtu sabiedrībai pilnīgu un objektīvu informāciju
par apstākļiem kādos Latvija zaudēja savu neatkarību un personām, kuras
aktīvi līdzdarbojās šajos procesos.
Izmantotā literatūra*
Andersons, E. četri
prezidenti: Kārlis Ulmanis. Latvijas vēsture.
1993. 2(9), 18.-21.lpp.
Balodis, A. Baltijas
republikas Lielā Tēvijas kara priekšvakarā. Stokholma: Zvaigzne, 1980.
118 lpp.
Dunsdorfs, E. Kārļa
Ulmaņa dzīve. Rīga: Zinātne. 1992., 460 lpp.
Feldmanis, I., Stranga, A., Virsis, M. Latvijas
ārpolitika un starptautiskais stāvoklis (30.gadu otrā puse). Rīga:
Latvijas Ārpolitikas institūts, 1993. 435 lpp.
Gore, I., Stranga, A. Latvija: neatkarības mijkrēslis.
Okupācija. Rīga: Izglītība, 1992. 289 lpp.
Jundzis, T. Drošības garantiju meklējumi
(1920.-1940.). Latvijas vēsture.
1994. 3(14), 39.-48.lpp.
Jundzis, T. Latvijas
drošība un aizsardzība. Rīga: Junda, 1995. 572 llp.
Latvijas okupācija un
aneksija: Dokumenti un materiāli. Rīga, 1995. 606 lpp.
Latvijas Republikas
Ministru kabineta sēžu protokoli. 1940.gada 16.jūnijs - 19.jūlijs. Rīga: Zinātne, 1991. 352 lpp.
Lēbers, D.A. Latvijas valsts bojāeja 1940.gadā.
Starptautiski tiesiskie aspekti. Grām.: Latvijas
valsts atjaunošana 1986.-1993. Rīga, 1993., 7.-41.lpp.
Kalniņš, B. Latvijas
Sociāldemokrātijas 50 gadi. Stoholma: Memento, 1993. 247 lpp.
Ronis, I. Kārlis Ulmanis Latvijas brīvvalsts likteņa
stundās un viņa golgātas ceļš: Eseja. Grām: Kārlis
Ulmanis trimdā un cietumā: Dokumenti un materiāli. Rīga: Latvijas Vēstures
institūta apgāds, 1994., 11.-235.lpp.
Smits, E.D. Nacionālā
identitāte. Rīga: AGB, 1997. 223 lpp.
Treiguts-Tāle, E. Latvieši
karš ir sācies. Atmiņas par liktenīgajiem gadiem. Rīga: Zinātne, 1996.
469 lpp.
[1] Viens no nāciju veidojošajiem faktoriem ir kopīgi mīti un ar vēsturi saistītas kopīgas atmiņas (Smits, E.D. Nacionālā identitāte. Rīga: AGB, 1997., 49 lpp.). Apstākļi, kādos bez pretošanās 1940. gadā tika zaudēta valsts neatkarība, ir visai labils pamats pašidentitātes veidošanai, un to izraisītos kompleksus iespējams pārvarēt tikai ar objektīvas analīzes palīdzību.
[2]
Jundzi, T. Drošības garantiju meklējumi
(1920-1940). Latvijas vēsture.
1994. 3(14), 46.lpp.
[3] Piemēram, agrākais vēstnieks ASV Dr. A. Speke: ...No visiem viedokļiem - ģeogrāfiskā, politiskā un militārā - to darīt (t.i., pretoties) 1940.gada jūnijā būtu ārprāts, skaidri un vienkārši. Tas jāsaprot, un salīdzinājums ar Somiju neko nepaskaidro. Somijai aizmugurē vismaz bija draudzīga vai draudzīgi neitrāla valsts (Zviedrija)... (Jundzis, T. Drošības garantiju meklējumi (1920-1940). Latvijas vēsture. 1994. 3(14), 45.lpp.).
[4] Piemēram, pulkvedis A. Kripēns norāda, ka ir starpība starp nevarēšanu pretoties un nevarēšanu gūt panākumus. Ar kapitulāciju latvieši piedzīvoja padomju Baigo gadu. Karojot Latvija būtu vājinājusi Padomju Savienību un varbūt nebūtu sarīkots teātris - viltus vēlēšanas un it kā labprātīga iekļaušanās Padomju Savienībā (Jundzis, T. Drošības garantiju meklējumi (1920-1940). Latvijas vēsture. 1994. 3(14), 46.lpp.).
[5] Jundzis, T. Drošības garantiju meklējumi (1920-1940). Latvijas vēsture. 1994. 3(14), 45.lpp.
[6] Lai gan Latvijas bruņoto spēku ievērojamu atlieku eventuālā atkāpšanās iespēja no Latvijas teritorijas (īpaši slēgtās vienībās), ņemot vērā ģeogrāfisko Latvijas izvietojumu un tā brīža militārpolitisko stāvokli (Polijas Austrumdaļas okupācija no PSRS puses; arī Lietuvas teritorija visticamāk šajā brīdī jau atrastos pilnīgā PSRS kontrolē), nevar neapsvērt iespēju, ka zināmam skaitam militārpersonu tomēr izdotos atstāt Latvijas teritoriju, kā rezultātā pieļaujama eventuāla slēgtu latviešu vienību izveidošana atsevišķu Rietumvalstu bruņoto spēku sastāvā (līdzīgi čehu un poļu vienībām). Arī vēlākā latviešu leģiona izveide Vācijas bruņoto spēku sastāvā iegūtu citu politisko kontekstu (līdzīgi, piemēram, somu formējumiem Vācijas Bruņoto spēku sastāvā).
[7] Nenoliedzami, gan lēmums par Savstarpējā palīdzības pakta starp Latviju un PSRS parakstīšanu 1939.gada 5.oktobrī, gan lēmums par PSRS 1940.gada 16.jūnija ultimāta pieņemšanu uzskatāmi par tādiem, kas pieņemti krīzes apstākļos, un teorētiski to sagatavošanā birokrātijas loma nevarēja būt noteicošā, taču, ņemot vērā režīma raksturu, tās loma bija minimizēta līdz nullei.
[8] Šeit netiek sīkāk apskatīti 1939.gada 5.augusta līguma noteikumi un to iespējamās interpretācijas (tuvāk skatīt - Gore, I., Stranga, A. Latvija: neatkarības mijkrēslis. Okupācija. Rīga: Izglītība, 1992., 229.-234.lpp.).
[9] Ir izplatīts viedoklis, ka Ulmaņa vadītais Ministru kabinets 1940.gada 17.maijā piešķīris ārkārtējas pilnvaras (t.i. pilnvaras pārstāvēt Latvijas valsti tās valdības rīcības ierobežojumu vai nespējas gadījumā) Latvijas sūtnim Londonā Kārlim Zariņam. Taču, neanalizējot tuvāk šī pilnvarojuma saturu, jāatzīmē, ka K. Zariņš tā arī netika saņēmis pilnvarojumu juridiski iedarbinošo Muntera rīkojumu (tuvāk skatīt - Dunsdorfs, E. Kārļa Ulmaņa dzīve. Rīga: Zinātne, 1992., 366.-370.lpp.).
[10] Īpašu ievērību pelna fakts, ka Ulmanis ne tikai nav informējis sabiedrību par reālajiem apstākļiem, bet licis reālus šķēršļus sabiedrības locekļiem, kuri pēc savas iniciatīvas būtu varējuši atstāt valsti līdz PSRS bruņoto spēku ienākšanai, vēl 1939.gada nogalē uzdodot atprasīt pilsoņiem izsniegtās ārzemju pases (Gore, I., Stranga, A. Latvija: neatkarības mijkrēslis. Okupācija. Rīga: Izglītība, 1992., 121.lpp.). Skatīt arī, piemēram, Ulmaņa radio uzrunu, kas atreferēta presē kā Valsts prezidenta Dr. K. Ulmaņa norādījumi tautai, kas noslēdzās ar hrestomātisko: ...Es palikšu savā vietā, jūs palieciet savās. (Latvijas okupācija un aneksija 1939-1940: Dokumenti un materiāli. Rīga, 1995., 356.-357.lpp.).
[11] Piemēram, saskaņā ar E. Treiguta-Tāles, toreizējā LETAS korespondenta Berlīnē, liecību, Latvijas militārais atašejs Vācijā A. Plensners informējis Latvijas valdību par slepenā protokola esamību un tā saturu jau 25.augustā. Attiecīgu informāciju LETAI 26.augustā nodevis arī pats E. Treiguts-Tāle (Treiguts-Tāle, E. Latvieši, karš ir sācies. Rīga: Zinātne, 1996., 262.-263.lpp.).
[12] Pilnu protokola tekstu skatīt - Latvijas okupācija un aneksija 1939-1940: Dokumenti un materiāli. Rīga, 1995., 71.-72.lpp.
[13] Skatīt - Gore, I., Stranga, A. Latvija: neatkarības mijkrēslis. Okupācija. Rīga: Izglītība, 1992., 229.-234.lpp.
[14] Dunsdorfs, E. Kārļa Ulmaņa dzīve. Rīga: Zinātne, 1992., 379.lpp. Jāuzsver, ka saruna notikusi 4.jūlijā, t.i. vairāk kā divas nedēļas pirms tā dēvētās Tautas Saeimas sanākšanas, kuru laikā Ulmanis turpināja ieņemt prezidenta amatu un parakstīt Kirhenšteina valdības izdotos likumus, par ko skatīt turpmāk.
[15] Lēbers, D.A. Latvijas valsts bojāeja 1940.gadā. Starptautiski tiesiskie aspekti. Grām.: Latvijas valsts atjaunošana 1986.-1993. Rīga, 1998., 33.lpp.
[16] Pretstatā Ulmanim Lietuvas diktators A. Smetona, ienākot PSRS karaspēkam, atstāja valsts teritoriju un devās trimdā, savukārt Igaunijas prezidents K. Petss atteicās ar savu parakstu segt valstī notiekošās pārmaiņas (Andersons, E. Četri prezidenti. Latvijas vēsture. 1993. 2(9), 20.lpp.).
[17] Protams, šeit ir runa par politiķa atbildību savas tautas priekšā, un tā nekādā ziņā nemazina to valstu, politisko institūciju un personu atbildību, kas tieši veikušas tās vai citas noziedzīgas darbības, kuras iestājušās (kaut tikai eventuāli) šī politiķa rīcības rezultātā. Nekādā ziņā teiktais arī nav saprotams, ka PSRS mērķi un rīcība būtu saprotami, kā kaut kādā mērā izrietošas no Ulmaņa darbības vai bezdarbības, un tie vērtējami, kā patstāvīgi izplānoti un veikti noziegumu gan no objektīvā, gan no subjektīvā viedokļa.
[18] Lēbers, D.A. Latvijas valsts bojāeja 1940.gadā. Starptautiski tiesiskie aspekti. Grām.: Latvijas valsts atjaunošana 1986.-1993. Rīga, 1998., 31.lpp.
[19] Salīdzinājumam - atsevišķu aprindu kolaborācija ar nacistiem pēc Baigā gada (sic!).
[20] Lēbers, D.A. Latvijas valsts bojāeja 1940.gadā. Starptautiski tiesiskie aspekti. Grām.: Latvijas valsts atjaunošana 1986.-1993. Rīga, 1998., 13.-27.lpp. Skatīt arī Šulcs, U. Baltijas valstu okupācijas un aneksijas tiesiskais vērtējums (Latvijas pieredze). Rīga, 1999.
* Literatūras sarakstā norādīti ne tikai iepriekš tekstā tieši citētie vai pārstāstītie avoti, par kuriem dotas norādes arī zemsvītras piezīmēs, bet arī avoti, kuros atrodami fakti vai viedokļi, kas tieši (šī darba gatavošanas procesā) ietekmējuši vai noskaidrojuši šajā rakstā izklāstītos priekšstatus, kā arī varētu būt noderīgi, lai tuvāk iepazītos ar šajā darbā pieminētajiem notikumiem un to interpretāciju.