© 2002. Uģis Šulcs
VALSTS
KĀ STARPTAUTISKĀS POLITIKAS AKTIERA RENESANSE
SATURA RĀDĪTĀJS
II VALSTS KONCEPTS STARPTAUTIKO ATTIECĪBU TEORIJĀ
1.
Valsts normatīvais noliegums
2.
Valsts norieta empīriskās pazīmes
C. Valstu
autonomijas problēmas
IV VALSTS GALA TEORIJU KRITIKA
1.
Empīriski fiksējamo faktu interpretācijas kritika
2.
Normatīvo valsts gala uzstādījumu kritika
Jau
pirms Aukstā kara beigām atsevišķi starptautisko attiecību teorētiķi
visai skeptiski raudzījās uz valsts nākotni[1],
taču bipolārās pasaules sabrukums jautājumu par valsts nozīmi
starptautiskajā politikā ne tikai aktualizēja, bet kā vienu no būtiskākajām
debatējamajām problēmām izvirzīja politikas teorijas degpunktā. Ja sākotnēji
valsts nākotnes apšaubīšana varēja rast iedvesmojumu tīri ideālistiskās
konstrukcijās, kas izrietēja no vēstures gala koncepcijas[2]
un bija saistītas ar priekšstatu, ka pēc Aukstā kara beigām lielā mērā
starptautiskajā sistēmā izzuduši arī tradicionālie draudi, aizsardzība
pret kuriem vienmēr starptautisko attiecību teorijā tikusi uzskatīta par
valsts pamatfunkciju[3], tad kopš 90. gadu sākuma
aizritējušā laika gaitā valsts skeptiķi it kā ir guvuši arvien vairāk
apstiprinājumu saviem priekšstatiem reālajā pasaulē empīriski konstatējamajos
procesos.
Pie
kam, apstiprinājums tēzei par valsts galu tiek gūts visai pretrunīgos novērojumos,
kas izdarīti par starptautiskās sistēmas attīstību postAukstā
kara periodā no vienas puses, valsts demontāža tiek saskatīta globalizācijas
procesu straujajā attīstībā un valstu savstarpējās atkarības pieaugumā,
no otras puses, par to it kā liecina starptautiskās sistēmas fragmentācija,
kas izpaužas etnisko un reliģisko konfliktu skaita un intensitātes pieaugumā,
separātisko kustību arvien lielākajā izplatībā, cilvēku identitāšu un
lojalitāšu diversifikācijā un multiplikācijā[4].
Kā
savā ziņā emocionāla kvintesence 1996.gadā ASV militārajā žurnālā Parameters
izskanēja Martina van Krevelda (Martin van
Creveld) apgalvojums: Valsts, kas kopš Vestfāles līguma (1648.) ir
bijusi vissvarīgākā un visraksturīgākā modernā institūcija, mirst. Kur
vien skatāmies, pastāvošās valstis vai nu apvienojas lielākās kopībās
vai sabrūk; kur vien raugāmies, organizācijas, kas nav valstis, ieņem to
vietu. Starptautiskajā līmenī mēs virzāmies no atsevišķu, suverēnu
valstu sistēmas uz mazāk noteiktām, hierarhiskākām un daudzās izpausmēs
sarežģītākām struktūrām. Šķiet, ka daudzas valstis savās robežās drīz
vairs nespēs aizsargāt savu pilsoņu politisko, militāro, ekonomisko, sociālo
un kulturālo dzīvi.[5]
Pat
starptautisko attiecību teorijas reālisma paradigmas atbalstītājs Semjuels
Hantingtons (Huntington) postAukstā
kara pasaulē konstatē, ka, lai gan valstis saglabājas kā galvenie
pasaules notikumu aktieri, tās zaudē daļu savas suverenitātes, funkciju un
varas. Starptautiskās institūcijas izvirza prasības pēc tiesībām vērtēt
un spriest par to, ko valstis dara savā teritorijā. Atsevišķos gadījumos,
īpaši Eiropā, starptautiskās organizācijas ir uzņēmušās svarīgas, agrāk
valstu veiktas funkcijas, un ir radīta ietekmīga starptautiskā birokrātija,
kas tieši iedarbojas uz konkrētiem pilsoņiem. Valstu valdībām pastāv globāla
tendence zaudēt varu, nododot to subvalstiskiem, reģionāliem, provinciāliem
un lokāliem politiskiem veidojumiem. Daudzās valstīs, ieskaitot arī attīstītās
pasaules valstis, pastāv reģionālas kustības, kas veicina būtisku
autonomiju vai atdalīšanos. Valstu valdības lielā mērā ir zaudējušas spēju
uzraudzīt naudas plūsmu no un uz savu valsti, kā arī tām ir pieaugošas grūtības
kontrolēt ideju, tehnoloģiju, preču un cilvēku plūsmas. [
] Visas šīs
izmaiņas daudziem liek saskatīt pakāpenisku [
] stiprās biljarda
bumbas valsts galu un daudzveidīgas, sarežģītas, daudzslāņainas, vairāk
viduslaikus atgādinošas starptautiskās kārtības rašanos.[6]
Taču
valsts nākotnes problēma nav tikai akadēmisku interesi rosinoša. Ja līdz
2001. gada 11. septembrim vairums cilvēku varbūt arī ikdienā neizjuta valsti
kā nepieciešamu faktoru savas labklājības un drošības garantēšanai, tad
tagad pat viņu ikdiena izvirza jautājumu par valsts pienākumiem pret saviem
pilsoņiem, tās lomu starptautiskajā sistēmā, kā arī tās ietekmes sfēras
robežām iekšpolitikā, aktualizējot mūžīgo dilemmu vai realitāte ir
tā, kas nosaka idejas, vai arī ideju pasaule ir esamības mājas.
Izejot
no apgalvojuma, kas jau kļuvis par triviālu frāzi, ka pasaule pēc 11.
septembra ir radikāli mainījusies[7],
un neskatoties uz citētajiem autoritatīvajiem viedokļiem, kā sava darba
hipotēzi izvirzīšu apgalvojumu, ka valsts
joprojām ir un turpmāk joprojām arī paliks starptautiskās politikas
galvenais aktieris.
Hipotēzes
pierādīšanai savā darbā mēģināšu apšaubīt tēzi par valsts norietu,
gan analizējot empīriskos argumentus, no kuriem it kā izriet valsts lomas
samazināšanās starptautiskajā politikā, gan kritiski apskatot piedāvātās
iespējamās valsts institucionālās alternatīvas, cenšoties aizstāvēt pozīciju,
ka daudzi priekšstati par starptautiskajām attiecībām izriet no normatīvās
vai vēlmju domāšanas, kā arī no atsevišķu no konteksta izrautu vēsturisko
faktu nepareizas interpretācijas[8].
Darba
pirmajā nodaļā es apskatīšu termina valsts lietojumu starptautisko
attiecību teorijā. Otrā nodaļa veltīta valsts gala teoriju apskatam.
Šī nodaļa iedalīta trīs apakšnodaļās, no kurām pirmajā iztirzāti
valsts nolieguma normatīvie aspekti, otrajā pasaulē empīriski fiksējamie
procesi, kas it kā liecina par valsts nozīmes samazināšanos, savukārt trešajā
apakšnodaļā aprakstītas dažādu teorētiķu piedāvātās valsts alternatīvas.
Darba trešā nodaļa atvēlēta valsts gala teoriju kritikai. Tās struktūra
veidota atbilstoši otrās nodaļas izklāstam.
Katras
sociālo zinātņu nozares un pat atsevišķu subdisciplīnu ietvaros ir attīstījies
savs priekšstats par jēdzienu valsts, kurš vairumā gadījumu ir noderīgs
tikai šauri definētu mērķu sasniegšanai un maz piemērots uzdevumiem, kas pārsniedz
disciplinārās robežas.[9]
Starptautisko attiecību teorija, kas radusies tikai divdesmitā gadsimta pirmajā
pusē un kā politikas zinātnes apakšnozare īsti noformējusies tikai pēc
Otrā pasaules kara, savu iekšdisciplināro mērķu sasniegšanai modernitātes
laikmeta starptautiskās sistēmas (tā sauktās Vestfāles sistēmas) aprakstīšanai
un analizēšanai[10] jēdziena
valsts izpratni aprobežoja ar priekšstatu par moderno jeb tā saukto
nacionālo valsti[11].
Papildus
ierobežojumus nosacīja darba dalīšana starp vispārējo politikas
teoriju un starptautisko attiecību teorijām (krass nošķīrums starp
teritoriāli ierobežotās nacionālās politikas iekšējo pasauli un
diplomātisko, militāro un drošības jautājumu ārējo pasauli[12]),
kas būtiski ietekmējusi abu subdisciplīnu skatījumu uz valsti.[13]
Abstrahēšanās no iekšpolitiskās dimensijas, teoretizējot par starpvalstu
attiecībām, kas varētu tikt atzīta par lietderīgu pētniecības metodi
noteiktu rezultātu sasniegšanai noteiktā pētniecības jomā[14],
ar laiku novedusi pie realitātes aizmiršanas, un jēdziens valsts
starptautisko attiecību teorijā līdzīgi citām nozares abstrakcijām un
konceptiem, par kuriem panākta savstarpēja iekšdisciplināra vienošanās[15],
praktiskajā pielietojumā bieži saglabājis tikai savu metaforisko raksturu,
valsts instrumentālo dimensiju atstājot ekskluzīvai vispārējās politikas
teorijas kompetencei[16].
Starptautisko
tiesību radītajā juridiskajā fikcijā balstīts ir arī trešais teoriju
ierobežojošais faktors priekšstats, ka visas valstis ir vienlīdzīgas,
kas bieži tiek transformēts uzskatā, ka valstis ir ne tikai tiesiski vienlīdzīgas,
bet savā substancē arī vienādas.[17]
Plašāk
disciplīnas ietvaros ir panākta vienošanās par Maksa Vēbera (Max
Weber) klasisko valsts definīciju veidojums, kas spēj uzturēt
pretenzijas uz vardarbības līdzekļu kontroles leģitīmu monopolu dotajā
teritorijā.[18]
Šīs
definīcijas ietvaros tiek fiksētas sekojošas valsts pamatpazīmes:
1) teritorialitāte, tas ir noteikta teritorija ar skaidri definētām robežām, uz kuras pārvaldīšanu valsts pretendē, nosakot šīs teritorijas rezidentu loku;
2) suverenitāte, kas nozīmē to, ka valsts ir augstākais varas nesējs dotajā teritorijā, kurš šajā teritorijā monopolizējis likumu izdošanu;
3)
autonomija, tas ir valsts reālā spēja neatkarīgi artikulēt un
sasniegt politiskos mērķus, uzturēt savas teritorijas pārvaldīšanas vienotību
un kontinuitāti, kā arī stāties attiecībās ar citām valstīm.[19]
Visu
trīs minēto būtiskāko valsts kvalitāšu teritorialitātes, suverenitātes
un autonomijas iespējamība globalizācijas kontekstā tiek nopietni apšaubīta.
Līdz ar to tiek arī apšaubīta ja ne valsts kā tādas turpmāka pastāvēšana,
tad tās spēja būt par vienīgo nozīmīgo aktieri starptautiskajā sistēmā.
Pagaidām
abstrahējoties no empīriski fiksējamajām konkrētām parādībām, kas it kā
liecina par norādīto valsts kvalitāšu vājināšanos vai pat izzušanu tās
tiks apskatītas turpmākajā izklāstā, jānorāda uz to, ka šādas šaubas
lielā mērā izriet no jau iepriekš pieminētā metaforiskā priekšstata par
valsti, kas raksturīgs starptautisko attiecību teorijai, proti, priekšstata
par valsti, kā par unitāru, monolītu un savā ziņā pašpietiekamu
veidojumu, tā saukto valsti kā biljarda bumbu. Atstājot novārtā
valsts instrumentālo, būtību, tas ir priekšstatu par valsti kā cilvēku
sadarbības formu, kas no citām sociālām grupām atšķiras ar tās nolūku
iedibināt kārtību un drošību un tās metodēm likumu un tā
realizēšanu[20],
tiek aizmirsts, ka valsts nav tikai abstrakta juridiska fikcija, ko izmanto
starptautisko tiesību jomā, vai arī neatkarīgi operējošs birokrātiskai
aparāts[21],
bet gan instruments attiecīgās sabiedrības rokās savu vitālo interešu
nodrošināšanai. Valsts kā biljarda bumbas metafora nav attiecināma
tikai uz šo juridisko abstrakciju vai uz valdību, bet gan uz sabiedrību kopumā,
iekļaujot šajā jēdzienā ne tikai institūcijas, bet arī sabiedrību
veidojošo indivīdu kopumu. Līdz ar to par valsts izzušanu iespējams runāt
tikai:
1)
paredzot sabiedrības kā cilvēku kopdzīves
formas iziršanu;
2)
pieņemot par ticamu, ka iespējamas vispārējas
izmaiņas cilvēka kā sociobioloģiskas būtnes dabā, no kā varētu
izrietēt turpmāka institūtu nevajadzība, lai nodrošinātu cilvēku kā
sugas izdzīvošanu;
3)
pieļaujot citu alternatīvu institūciju veidošanos,
kas pārņemtu valsts funkciju realizēšanu.
Ievērojot
to, ka pirmā no piedāvātajām iespējām pārsniedz šā darba nospraustos
apjomus, kā arī to, ka tā tieši neattiecas uz apskatāmo tematu, tā sīkāk
netiks apskatīta.
Savukārt
otrā iespēja ir pārāk mazticama. Sīkāk neiedziļinoties šajā jautājumā,
norādīšu uz franču sociologa Dominika Kolā (Dominique
Colas) teikto, ka instinkts un institūti ir divi dzīvo būtņu tieksmju
apmierināšanas paņēmieni. Pirmais ir raksturīgs dzīvniekam, kamēr cilvēkam
nekas nav instinktīvs, jo mehānismus, kas nodrošina cilvēku dzimuma saglabāšanos
un atražošanos, kā arī organisma individuālo un sugas prasību apmierināšanas
veidus, regulē mākslīga vide, ko radījis pats cilvēks.[22]
Lai
gan trešās iespējamības analīze būs viena no turpmākā izklāsta sastāvdaļām,
jau iepriekš jānorāda, ka nav saprotams, kāpēc šāda alternatīva institūcija
nebūtu tā pati valsts.
Pamatojoties
uz augstāk minēto, var izvirzīt sākotnējo secinājumu, ka viens no tēzes par valsts norietu avotiem starptautisko attiecību
teorijā slēpjas disciplīnas lietotajās abstrakcijās, kas protams pats
par sevi nevar kalpot izvirzītās hipotēzes pamatošanai un neizslēdz to, ka
pastāv empīrisks pamats apšaubīt turpmāko valsts eksistenci, kam arī tiks
veltīts turpmākais izklāsts.
Starptautisko
attiecību teorētiķu uzskatu atšķirību cēloņus var nosacīti iedalīt divās
grupās normatīvajos un empīriskajos. Par normatīvajiem cēloņiem atzīstami
autoru uzskati un aizstāvētās vērtības, bet par empīriskajiem viņu darbu
saturiskie aspekti, tas ir secinājumi, kas izriet no reālo faktu atspoguļojuma
un to interpretācijas[23].
Arī valsts nākotnes nolieguma pamatā var saskatīt šos divus avotus.
Valsts
normatīvais noliegums nav nekas jauns un balstās radikālo liberāļuinternacionālistu
un marksistu tradīcijās, kuri valsts izzušanu pareģoja jau XIX gadsimta beigās
un XX gadsimta sākumā.[24]
Liberāļi savā valsts normatīvajā kritikā koncentrējas uz ierobežojumiem,
kurus valsts rada brīvajam tirgum un indivīda iniciatīvai, un pašreizējos
globalizācijas procesos saskata iespēju radīt no robežām brīvu globālu
tirgu, kura ietvaros brīvas starptautiskās tirdzniecības neierobežots
pieaugums nodrošinās neierobežotu ekonomikas pieaugumu, kam savukārt vajadzētu
izraisīt vispārēju labklājības pieaugumu. Vēl vairāk, liberāļi apgalvo,
ka tirgus ekonomikas globalizācija implicīti paredz liberālās demokrātijas
kā vienīgā dominējošā politiskā režīma globālu izplatību un universālu
ekonomisku un politisku standartu nosacītas globālas civilizācijas rašanos.[25]
Savukārt
kreisie radikāļi vairāk akcentē valsts, kas tiek uzskatīta tikai par
ekonomiski valdošo šķiru politisku instrumentu savas dominēšanas nodrošināšanai[26],
negatīvo lomu starptautiskās vardarbības izraisīšanā un uzturēšanā, kā
arī globālās ekonomiskās nevienlīdzības atražošanā. Sākot ar XX
gadsimta septiņdesmitajiem gadiem radikāļu kritikā arvien lielāku lomu ieņēmuši
arī ar ekoloģijas problēmām saistīti jautājumi, galveno grēkāža lomu
paralēli uz maksimizētu peļņas iegūšanu centrētajai modernajai patērētāju
sabiedrībai atvēlot valstij kā šo patērētāju sabiedrību uzturošajam
birokrātiskajam aparātam.
Ja
abu ideoloģiju mūsdienu sekotāji joprojām vairāk vai mazāk ir vienoti šodienas
starptautiskās sistēmas attīstības procesu aprakstīšanā, tad laikā, kad
radikālie liberāļi apsveic individuālās autonomijas triumfu,
neomarksisti uzskata, ka globalizācija reprezentē despotiskā globālā
kapitālisma uzvaru.[27]
Acīmredzot draudi labklājības valstij, kādus daudzi pētnieki saskata kapitāla,
ražošanas un tirgus tā sauktajā transnacionalizācijā, likuši marksistiem
ja ne atteikties no klasiskās Engelsa tēzes par nenovēršamo valsts izzušanu,
izzūdot šķirām[28],
tad vismaz daļēji mainīt savu valsts ētiski normatīvo vērtējumu.
Apkopojot
var norādīt uz sekojošiem Hedlija Bula (Hedley
Bull) izdalītajiem valsts noliedzēju argumentiem:
1)
valsts ir šķērslis mieram un drošībai;
2)
valsts stāv ceļā ekonomiskā un sociālā taisnīguma sekmēšanai
pasaules sabiedrībā;
3)
valsts traucē cilvēkam dzīvot harmonijā ar
viņa vidi[29].
Mūsdienās
novērojamo politisko, ekonomisko un kultūras procesu, kurus vieno visai
diskutablais globalizācijas apzīmējums, ietvaros daudzi teorētiķi saskata
visu trīs iepriekšējā nodaļā minēto valsts kvalitāšu teritorialitātes,
suverenitātes un autonomijas vājināšanos vai pat izzušanu. Apskatot
procesus, kuri it kā liecina par valsts norietu, tie tiks sagrupēti atbilstoši
uzskaitītajām valsts kvalitātēm.
Tiek
apgalvots, ka pēc Aukstā kara, izzūdot bipolārajam pasaules dalījumam un
sabrūkot Dzelzs priekškaram, indivīdu sociālās attiecības ir kļuvušas
mazāk piesaistītas konkrētai teritorijai un arvien lielākā apjomā iegūst
suprateritoriālu raksturu. Jans Šolte (Jan
Scholte) norāda uz suprateritorialitātes manifestāciju sekojošās jomās:
1) komunikācija gan ceļošanas iespējas, gan modernās komunikāciju un masu mediju tehnoloģijas ļauj jebkurai personai jebkurā pasaules vietā gandrīz momentāni kontaktēt ar jebkuru citu personu jebkurā citā pasaules vietā;
2)
organizācijas arvien lielāku izplatību iegūst
gan komerciālas, gan pilsoniskas organizācijas, kuru darbība nenotiek tikai kādas
konkrētas valsts robežās[30];
3)
ražošana ražošana arvien vairāk tiek pārcelta
uz vietām, kur ir zemākās darbaspēka izmaksas, labvēlīgākās nodokļu
likmes vai citi ražošanu regulējošie noteikumi;
4)
tirdzniecība arvien vairāk preču tiek ražots
nevis lokālam bet globālam tirgum;
5)
finanses pateicoties modernajām tehnoloģijām
un finansu tirgus liberalizācijai kapitāls var pārvietoties bez jebkādiem
teritoriāliem ierobežojumiem neierobežotā ātrumā[31];
6)
ekoloģiskais apdraudējums gan ekoloģisko
problēmu cēloņi, gan to sekas nav teritoriāli ierobežoti;
7)
apziņa arvien vairāk cilvēku pasauli uztver
kā vienotu veselumu, vai arī saista sevi ar kopienām (kultūras, reliģiskām,
etniskām, lingvistiskām utt.), kuras pārsniedz valstu teritoriālās robežas.[32]
No
vienas puses modernā ekonomiskā attīstība it kā padara teritoriālu valsti
par nevajadzīgu, bet no otras puses preču, finanšu un indivīdu globālās plūsmas
mazina valsts kontroli pār ekonomiskajiem, politiskajiem un kultūras procesiem
pasaulē.
Suverenitāte
ir cieši saistīta ar teritorialitāti, jo tā paredz augstākās varas leģitimitāti
skaidri definētās teritoriālās robežās, kas balstās pretenzijā uz
organizētās vardarbības monopolu šajā teritorijā.[33]
Iepriekšējā apakšnodaļā apskatītā indivīdu sociālo attiecību
deteritorializācija it kā sagrauj ierasto valsts suverenitātes ietvaru, jo
var tikt apšaubīta valsts kā augstākās lēmējvaras spēja regulatīvi
ietekmēt no telpas faktora atbrīvotos indivīdus un to izmantotos resursus.
Savukārt indivīdu lojalitāšu dispersija it kā mazina pamatu, no indivīda
pozīcijām skatoties, valsts pretenzijām uz tās teritorijas rezidentu pārvaldīšanas
leģitimitāti.
Saskaņā
ar daudzu teorētiķu priekšstatiem no telpiskajiem ierobežojumiem atbrīvotais
indivīds kļūst par citu, tas ir ne valsts, publisku vai privātu, globālu
vai reģionālu varu objektu.[34]
Šajā kontekstā par valsts suverenitātes izzušanu it kā liecina XX gadsimta
otrajā pusē krasi pieaugušais starptautisko starpvaldību un nevalstisko
organizāciju skaits, kā arī to ietekmes šķietamā palielināšanās un
pretenzijas kļūt par patstāvīgiem aktieriem starptautiskajā sistēmā.[35]
Attiecīgi
suverenitātes ierobežojumi raduši atspoguļojumu arī starptautiskajās tiesībās.
Pirmkārt, saskaņā ar ANO Hartas VII nodaļu suverenitāte nav šķērslis
vardarbīgu akciju veikšanai pret valsti, ja tā radījusi draudus mieram. Otrkārt,
valstu suverenitāti it kā ierobežojot no ieražu un līgumu normām izrietošās
saistības. Treškārt, suverenitāte tiek saistīta ar valsts primāro uzdevumu
aizsargāt personas un īpašumu tās teritorijā, tas ir tiek pieļauta
iejaukšanās valsts iekšējās lietās gadījumā, ja tās realizētā
politika attiecībā pret saviem pilsoņiem neatbilst starptautiskajiem
standartiem.[36]
Tādējādi
vispārējās cilvēktiesības ir viens no populārākajiem piemēriem, kurā
tiek balstīta tēze par suverenitātes pārvietošanos no valsts uz
starptautisko organizāciju līmeni.[37]
Kā otru populārāko argumentu valsts suverenitātes mazināšanās atbalstītāji
min Eiropas Savienību, kurā tiek saskatīta suverenitātes aizplūšana no
valsts uz reģionālu starptautisku organizāciju. Tiek apgalvots, ka vairāku
valstu konstitūcijas paredz pat suverenitātes cedēšanu pārnacionālajām
organizācijām (piemēram, šādas normas esot Itālijas, Portugāles un Spānijas
konstitūcijās attiecībā uz Eiropas Savienību).[38]
Teorētiķi,
kuri uztur tēzi par valsts norietu, moderno tehnoloģiju attīstībā un postAukstā
kara starptautiskās sistēmas izmaiņās saskata vispārēju valsts rīcībspējas,
tas ir tās autonomijas, mazināšanos. Van Krevelds apraksta sekojošas
valsts rīcībspējas mazināšanās pazīmes:
1)
Līdz šim par galveno valsts uzdevumu uzskatīja tās
cīņu ar citām valstīm, kas varēja izpausties defensīvi, lai aizsargātu
savas intereses, vai ofensīvi, lai paplašinātu savu interešu sfēru. Šī
valsts spēja cīnīties ar citām valstīm samazinās[39],
jo kodolieroči, nevis esot palielinājuši valsts varu (spēku), bet gan
samazinājuši iespējas pielietot vardarbību starpvalstu attiecībās.[40]
2)
Moderno tehnoloģiju, ekonomikas un mēdiju ietekmē
valstīm radusies nepieciešamība unificēt un internacionalizēt infrastruktūru,
iesaistīties starptautiskajā tirdzniecībā un kapitāla kustībā, kā arī
elektroniskajā informācijas apmaiņā.[41]
Viss minētais mazina valsts spēju uz unilaterālu rīcību.
3)
Tiek atzīts, ka valstīm joprojām saglabājas
funkcija aizsargāt savu integritāti pret iekšējām nekārtībām, taču tiek
apšaubīta to spēja sekmīgi veikt šo uzdevumu. Šāds uzskats tiek balstīts
dažādu separātisko kustību pieaugumā daudzu valstu iekšienē. Tēzes
piekritēji atsaucas arī uz procesiem valstīs, kurās dominē tradicionālās
sabiedrības un kuras raksturo vardarbības lietošanas tiesību izkliede. Šādās
sabiedrībās kārtības uzturēšana koncentrēta ģimeņu galvu, cilšu vadoņu,
feodālo augstmaņu rokās.[42]
Tiek prognozēts, ka atsevišķās trešās pasaules valstīs valdošais haoss nākotnē
varētu pārcelties arī uz bagātajām Rietumu valstīm.[43]
Atsevišķi autori apgalvo, ka valsts iekšējās kārtības nodrošināšanas
spējas mazināšanās esot radījusi militārās un policejiskās sfēras
privatizāciju.[44]
4) Valsts rīcībspējas mazināšanās tiek saskatīta arī globalizācijas procesu izraisītajā labklājības valsts krīzē. Sociālo subsīdiju apcirpšana tiek minēta kā viens no pilsoņu lojalitātes samazināšanās iemesliem.[45]
Neskatoties
uz plašo literatūru, kas veltīta valsts lomas un iespēju samazinājumam
globalizācijas iespaidā, iespējamo valsti aizstājošo alternatīvu
atainojums tajā ir visai pieticīgs, ko nenoliedz arī paši valsts gala
apoloģēti.[46]
Šai
tēmai veltītajos darbos ir iespējams identificēt vismaz četrus sekojošos nākotnes
starptautiskās politiskās sistēmas redzējumus:
1)
pasaules valdība;
2)
neomediveāla kārtība, kurā suverenitātes un jurisdikcijas pārklājas;
3)
izolētu vai daļēji izolētu kopienu sistēma;
4)
bezvaldības pārvalde.
Runājot
par pasaules valdību tiek apgalvots, ka, valstīm vājinot vai atsevišķos
gadījumos pat atceļot līdzšinējos regulējošos ierobežojumus
starptautiskajai tirdzniecībai, finansu plūsmām, indivīdu pārvietošanās
iespējām un komunikācijai, it kā rodas vienota bezrobežu pasaule, kurā
planetāras integrācijas rezultātā nacionālās ekonomikas aizstās unitāra
globāla ekonomika, nacionālās valdības nomainīs globāla valdība, dažādās
lokālās kultūras aizvietos globālā kultūra un indivīdu nacionālās
lojalitātes pārvērtīsies uzticībā globālajai kopienai.[47]
Savukārt
citu autoru nākotnes vīzija ir pasaule, kurā valdības zaudē varu,
[nododot] to organizācijām, kas nav suverēnas un nav valstis. Dažas no šīm
organizācijām atrodas virs valsts, piemēram, Eiropas Kopējais Tirgus,
Rietumeiropas Savienība un, pāri visam, Apvienotās Nācijas, kas kopš Līča
kara sākušas spēlēt līdzīgu lomu viduslaiku pāvestiem, atļaujot vai
aizliedzot valstij vest starptautisku karu. Citām, kā starptautiskām organizācijām,
multinacionālajām korporācijām, mēdijiem un dažādām teroristiskām
organizācijām, dažas no kurām ir grūti atšķirt no parastu noziedznieku
bandām, ir pilnīgi atšķirīgs raksturs. [Taču] visām tām ir kopīgs tas,
ka tās vai nu uzņemas dažas valsts funkcijas, vai arī spēj izvairīties no
tās [valsts] kontroles.[48]
Šajā iedomātajā pasaulē valstu sistēma [
] dod vietu viduslaiku Kristīgās
pasaules pārklājošās vai segmentētās varas sistēmas sekulārai reinkarnācijai.[49]
Daži autori jau pašlaik saskata liecības tam, ka pasaule tiek pārvaldīta
neomideviāli. Karaļu, feodālo
kungu, baznīcas un ģilžu vietu tagad aizņem valstis, starptautiskās organizācijas,
industriālās asociācijas [
][50],
un tāpat kā viduslaiku Eiropā pastāv plašas un nozīmīgas anarhijai
[pakļautas] teritorijas, kurās tiek realizēta vai nu minimāla pārvalde, vai
tās nav vispār.[51]
Savukārt modernā cilvēka
arvien vājākā piesaiste konkrētai ģeogrāfiskai vietai nosaka arī indivīda
interešu kopības dispersiju telpā. Pensilvānijas Universitātes profesors Džons
Dikmans (John Dickman) vēl 1961.gadā
ir norādījis, ka daudziem ir vājāk izteikta uzticība pilsētai vai
valstij, nekā uzticība korporācijai, profesijai vai brīvprātīgai apvienībai.[52]
Ir novērojama atsevišķu sociālo grupu, kā arī interešu kopību teritoriāla
pašnorobežošanās. Par hrestomātisku piemēru varētu kalpot Alfavilla
Sanktpaulu piepilsētā. Šo apdzīvoto vietu raksturo vairākus metrus
augsti mūri, elektroniskās drošības ierīces, sargtorņi un bruņota
apsardze, kurai ir tiesības šaut uz nevēlamiem viesiem. Turklāt valsts
nefinansē un nevada šīs pilsētiņas drošības spēkus.[53]
Līdzīgas attīstības iedīgļus ASV ir novērojis Roberts Kaplans (Robert
Kaplan), aprakstot virkni teritoriāli norobežotas kopienas Kalifornijā,
kuru interese par federālajām institūcijām ir daudz mazāka nekā par saviem
biznesa partneriem Klusā okeāna salās. Viņš saskata arī veselu pilsētu
arvien lielāku autonomizāciju.[54]
Daži pētnieki, piemēram, Džeina Jakobsa (Jane
Jacobs) uzskata, ka pilsētas ir progresa lokomotīves, kamēr lauku
teritorijas ir pagrimuma aģenti. Atšķeļot pilsētas no to apkārtnes un atbrīvojot
tās no iracionālās valsts jurisdikcijas, to pārvaldītājiem tiktu dota iespēja
efektivizēt savu ekonomiku.[55]
Šādas attīstības tendences,
kā arī šādi normatīvie priekšstati atsevišķiem autoriem ļauj nosaukt pilsētvalsti
kā iespējamo valsts aizstājēju.[56]
Kā
vēl viena no nākotnes iespējām tiek minēta arī tā sauktā bezvaldības
pārvalde (governance without
government). Šī koncepta piekritēji uzskata, ka starptautisko vidi regulē
ne tikai valdības, kas apveltītas ar formālu varu un policejiskiem spēkiem,
bet arī normas, kas izriet no kopējiem mērķiem, kas, iespējams, formāli
nemaz nav fiksēti, kuru nodrošināšanai policejisks atbalsts nav nepieciešams
priekšnoteikums.[57]
Citiem vārdiem sakot ar šo jēdzienu tiek saprasts, ka pārvaldes procesā
piedalās ne tikai formālās institūcijas un organizācijas caur kurām tiek
radīti un uzturēti pasaules kārtību regulējošie noteikumi un normas
(valstis un starpvaldību organizācijas), bet arī tās organizācijas un
spiedienu grupas (sākot ar transnacionālajām korporācijām, transnacionālajām
sociālajām kustībām līdz neskaitāmām nevalstiskajām organizācijām),
kas spēj būtiski ietekmēt starptautiskās pārvaldes un varas sistēmas.[58]
Desmitgadi,
kas pagājusi kopš Aukstā kara beigām, ir jāuzskata par tranzītperiodu no
starptautiskās sistēmas stāvokļa, kuru noteica bipolārais spēka līdzsvars,
uz kādu citu, jaunu sistēmas stāvokli. Tādējādi nav pamata a priori pieņemt, ka pārejas periodā novērojamās atkāpes
starptautiskajās attiecībās no līdzšinējās prakses būtu jauno sistēmas
stāvokli raksturojošas pazīmes. Tranzītperiodam vajadzētu noslēgties vai
nu ar sistēmas pašstabilizāciju vai ar tās sabrukumu. Ievērojot to, ka iespējamais
sistēmas sabrukums nav šī darba tēma, šai varbūtībai netiks veltīta
atsevišķa uzmanība. Saistībā ar otru iespēju, manuprāt, ir maz ticams,
ka, sistēmai stabilizējoties, būs notikušas kvalitatīvas izmaiņas tās
elementos vai to attiecībās. Līdz ar
to ir pāragri zināmas problēmas, kas radušās valstij kā institūcijai,
uztvert kā tās galu. Visā cilvēces vēstures gaitā gan atsevišķu
valstu kā tādu, gan valsts kā institūcijas pastāvēšana ir tikusi apšaubīta,
taču, ja ne atsevišķas valstis, tad valsts kā universāla cilvēku kopdzīves
forma ir pārvarējusi īslaicīgās grūtības.
Vairums
parādību, kuras tagad identificē ar valsts lomas un spēju samazināšanos
nav nekas unikāls un pirmreizējs cilvēces vēsturē. Līdz ar to daudzi
statistikas dati, kurus plaši izmanto, lai pamatotu globālās integrācijas
procesus nebūt nav vērtējami viennozīmīgi. Piemēram, starptautiskās
tirdzniecības un tiešo ārzemju investīciju apjoms XX gadsimta 90. gados,
neskatoties uz it kā straujo pieaugumu, pēc Aukstā kara beigām, salīdzinot
ar pasaules kopprodukta apjomu, proporcionāli nepārsniedz 1913. gada līmeni.[59]
Jau 1909.gadā N. Eindžels (N. Angel)
izdeva grāmatu Lielā ilūzija, kurā, pamatojoties uz valstu savstarpējo
atkarību, noliedza lielu militāru konfliktu iespējamību. Tajā laikā
Lielbritānija un Vācija viena otrai bija svarīgākie tirdzniecības partneri
(ārējā tirdzniecība veidoja attiecīgi 52% un 38% no Lielbritānijas un Vācijas
IKP).[60]
Kā labi zināms, jau 1914.gadā sākās Pirmais pasaules karš kam sekoja
starpkaru perioda lielā autarķija. Līdz ar to nav pamata uzskatīt, ka
starptautiskā tirgus liberalizācija ir neatgriezeniska un atrodas ārpus
valsts kontroles.
Runājot
par tā saucamo globālo ekonomiku un vienoto pasaules tirgu, būtiski ir apzināties,
ka 84,2% no pasaules starptautiskās tirdzniecības norisinās 1/5 pasaules bagātāko
valstu starpā.[61]
Ja ASV, Japānu un ES uzskata par kopīgu tirgus vienību, tad to eksports veido
tikai 12% no šo valstu IKP. Piemēram, ASV 82% no iedzīvotājiem ir nodarbināti
saimniecības nozarēs, kas apkalpo iekšējo tirgu. Īstenībā ASV, ko uzskata
par globalizācijas dzinējspēku, ir ekonomika, kas 90% preču un pakalpojumu
ražo iekšējam patēriņam.[62]
Tirgus suprateritorializācija ir nosacīta,
jo tā reāli norisinās tikai Rietumu civilizācijas ietvaros.
Bez
tam, pretēji liberāļu pieņēmumiem, ka transnacionālais tirgus varētu
iztikt bez valsts arbitrāžas, valsts ir tā, kas ne tikai izdod regulējošus
noteikumus, bet arī nodrošina fizisku spēku šo normu iedzīvināšanai un
uzturēšanai. Tieši valstis ir radījušas un uztur transnacionālajam kapitālam
nepieciešamo regulējošo vidi, kas sevī ietver īpašuma drošības
garantijas, investīciju noteikumus, nodokļu režīmus, darba likumdošanu un
policejisko aizsardzību.[63]
Arī
globālajam finansu tirgum, kas pēdējo gadu laikā it kā ir kļuvis pilnīgi
neatkarīgs no jebkādas valsts pārraudzības, valsts piedāvātās drošības
garantijas ir vitāli nepieciešamas. Līdz ko nekontrolēto kapitāla plūsmu
rezultātā izraisīto krīžu sekas skar pašus finansu magnātus, tā viņi
valsti aicina palīgā, lai stabilizētu finansu tirgus, kas liecina par
kontroles atjaunošanas nepieciešamību. Jau kopš 1970. gada pašas valstis mērķtiecīgi
ir atteikušās no kapitāla plūsmas kontroles[64],
kas savukārt liecina par kontroles atjaunošanas iespējamību nepieciešamības
gadījumā. Piemēram, kopš XX gadsimta 80. gadiem ASV valdība ir piespiedusi
Karību salu ārzonu centrus akceptēt tā saucamos Savstarpējās tiesiskās
palīdzības līgumus, kas dod iespēju Vašingtonai pieprasīt informāciju par
noguldījumiem gadījumos, kad pastāv aizdomas par kriminālām darbībām.[65]
Ja
priekšstats par vienotu globālu tirgu ir apšaubāms, tad vēl jo vairāk ir
apšaubāma ideja par vienotas civilizācijas veidošanos. Šīs idejas avots ir
pieņēmums, ka likvidējot valstis atdalošās barjeras, tas būs mūsu
[Rietumu] dzīves veids, bet ne kāds cits, kas tiks universāli celts tronī.
[
] Mēs pieņemam, ka, ja pasaules dalījums atsevišķās valstīs beigsies
un būs ļauts veidoties globālai ekonomikai, sabiedrībai un politikai, tā būs
mūsu ekonomika, mūsu lietu kārtošanas veids, mūsu sociālie paradumi,
idejas un cilvēktiesību koncepti, mūsu pārstāvētie modernizācijas spēki,
kas prevalēs.[66]
Šāds priekšstats ir koloniālās ēras diktētā eiropocentrisma mantojums,
taču maz ticams, ka mūsu iespaids uz pārējo pasauli nav galvenokārt
atkarīgs no valsts varas īstenošanas.[67]
No
otras puses modernais multikulturālisms, kas priekšstatu par vienotu civilizāciju
balsta dažādu kultūru mierīgā līdzāspastāvēšanā vienas sabiedrības
ietvaros, var izrādīties nesavienojams ar vērtībām kurās sakņojas Rietumu
sabiedrība un tās liberāli demokrātiskais politiskais režīms.[68]
Līdz
ar to nav pamata, vismaz tuvākajā nākotnē, runāt par globālas valsts
izveidi, jo apgalvojumi par vienotu globālu tirgu un kultūru ir mīts vai labākajā
gadījumā pārspīlējums. Vairums cilvēku joprojām uzskata, ka pašu
valsts labklājība stāv pāri visam, ieskaitot pasaules valsts intereses
[
]. Pasaules tautas nav gatavas [
] gāzt no postamenta nāciju un tās
vietā uzcelt [
] kādu politisku organizāciju vai cilvēci.[69]
Tādējādi, ja arī tiktu izveidots šādas hipotētiskas globālas valsts
institucionālais pamats, tad pilnībā trūktu gan šādas valsts materiālā
pamata, gan arī attiecīgas šādas valsts idejas.[70]
Valsts idejas nepieciešamība paredz arī nacionālo interešu klātbūtni, bet
tās nav iedomājamas bez aizsardzības. Savukārt aizsardzība pieprasa
atgriešanos telpā. Līdz ar to
uzskatu, ka pirmā no valsts kvalitātēm teritorialitāte joprojām ir
aktuāla un klātesoša.
Priekšstats
par suverenitātes pārvietošanos no valsts līmeņa gan uz augstāko
starptautisko organizāciju, gan uz zemāko lokālo līmeni ir kārtējais mīts.
Suverenitāte nozīmē galīgo absolūto autoritāti konkrētajā teritorijā.
Taču realitātē nekad nav pastāvējis šāds ideāls modelis. Vienmēr, pat
absolūtā tirānijā pastāvējusi varas dispersija gan valsts iekšienē,
gan starptautiskajā sistēmā.[71]
Taču kādas parādības pilnīga nesakritība ar ideālo tipu neliecina par
šīs parādības neesamību.
Starptautiskās
organizācijas ir pašu valstu veidots instruments savu interešu realizācijai.
Šādas organizācijas rodas divējādi:
1) savstarpēji izdevīgu interešu realizācijai vienojoties ar vairāk vai mazāk salīdzināmiem varas resursiem apveltītām valstīm;
2)
spēcīgākajām valstīm uzspiežot vājākajām
institucionālu ietvaru savu nacionālo interešu aizstāvībai un attiecīgas
starptautiskās vides veidošanai un uzturēšanai.
Kā
teicis viens no starptautisko attiecību teorijas pamatlicējiem Edvards Kārs (Edward
Carr): Starptautiskā kārtība un starptautiskā solidaritāte
vienmēr būs to lozungs, kuri jūtas pietiekami stipri, lai to uzspiestu
citiem[72]
Savukārt Stefens Krasners (Stephen
Krasner) uzver, ka nedaudzos gadījumos valstis brīvprātīgi ir pieņēmušas
starptautisku uzraudzību, bet parasti vājie piekrīt stipro izvēlei.[73]
Apgalvojums,
ka Eiropas Savienība esot virsvalstiskas suverenitātes piemērs, ir vismaz
nekorekts, jo, ja Eiropas Savienību uztver kā starptautisku organizāciju, tad
tā savas funkcijas realizē pamatojoties uz dalībvalstu attiecīgu
pilnvarojumu (nevis cesiju[74]), kas jebkurā brīdī
var tikt atsaukts vai anulēts. Šādā gadījumā suverenitāte, tas ir
augstākā vara attiecīgajā teritorijā, saglabājas Eiropas Savienību
veidojošo valdību rokās. Vienlaikus protams joprojām darbojas augstāk
aprakstītais stiprāko diktāts vājākajiem.
Ja
Eiropas Savienībā mēs saskatām jaunas federatīvas valsts iedīgļus, tad
suverenitātes pārcelšanās uz savienības līmeni ir tikai loģiska un nekādā
ziņā neliecina par valsts kā institūcijas norietu vai vājināšanos. Pašreiz
iespējami novērojamā suverenitāšu pārklāšanās varētu būt tikai
pārejas periodu raksturojoša parādība. Jau no sākuma Eiropas integrācijas
ideja izrietēja no koncepcijas, ka procesa gala mērķis ir Eiropas
supervalsts, kontinentālu Eiropas Savienoto valstu radīšana, koncepcijas, kas
tikai apstiprina etatistu premisu ilgstošo vitalitāti.[75]
Vēl
mazāk pamata saskatīt valsts kā institūcijas noliegumu ir nacionālisma un
separātisma pieaugumā pēc Aukstā kara. Nav daudz liecību, ka nacionālistisko
separātistu grupu mēģinājumi dezintegrēt pastāvošās valstis [
] saturētu
nopietnus draudus valstij kā institūcijai. [
] Ja mēs jautājam, kādi ir
separātistu mērķi, [
] atbilde ir, ka viņi cenšas radīt jaunu valsti.[76]
Apspiestais nacionālisms meklē valstiskumu. Armēnim, kurdam, palestīnietim,
sikham, tamilam nacionalitāte ir nepietiekami sargājoša. Tikai pilsonība
sniedz izredzes uz drošību.[77]
Tādējādi realitāte piedāvā maz apliecinājumu
tēzei, ka suverenitāte aizplūstu no valsts. Mēs esam liecinieki tikai jaunu
valstu veidošanās procesam, vai nu apvienojoties esošajām nacionālajām
valstīm, vai arī tām sabrūkot. Kaut arī reģionālie integrētāji cenšas
samazināt valstu skaitu pasaulē, un nacionālistiskie separātisti cenšas to
palielināt, abi ir tikpat uzticami valsts kā institūcijas ilgstamībai, kā
viņu apkaroto valstu aizstāvji.[78]
Tēze
par valsts autonomijas vai tās rīcībspējas izzušanu, manuprāt, ir normatīvos
apsvērumos balstītām teorijām mākslīgi pielāgots arguments. Paši šīs tēzes
piekritēji neslēpj, ka tās apstiprinājumu viņi pirmām kārtām meklē trešās
pasaules valstīs.[79]
Uz šā pamata izdarīto novērojumu attiecināmība uz attīstītajām valstīm
šķiet visai apšaubāma. Šādu principiāli atšķirīgu politisku veidojumu
salīdzināšana acīmredzot ir iepriekš aprakstītās juridiskās fikcijas,
kas paredz valstu savstarpēju vienlīdzību, manifestācija. Savukārt citi
autori apšauba valsts kategorijas piemērojamību tā sauktajām bankrotējušajām
valstīm, jo tām trūkst tradicionālo valstu institucionālo īpašību,
tai skaitā līdzekļu, lai apmierinātu savu pilsoņu sociālekonomiskās
vajadzības. Šādas valstis Roberts Džeksons (Robert
Jackson) piedāvā saukt par kvazivalstīm.[80]
Savukārt
attīstītajās valstīs novērojamās tendences liecina par gluži pretējo.
Kopš piecdesmitajiem gadiem valdības aktivitātes kopumā, kā to liecina
nodokļu un valdības izdevumu procentuālā daļa no nacionālā ienākuma,
ekonomiski visattīstītākajās valstīs ir pieaugušas.[81]
Vairums valstu, tai skaitā tās, kurās neoliberāļu valdības krasi samazinājušas
publisko sektoru, XX gadsimta beigās ir palielinājušas savu budžetu. Atkāpšanās
notikusi tikai valsts īpašumtiesību jomā uz ražošanas līdzekļiem, ko
lielā mērā atsver valsts ekspansija citās jomās.[82]
Pārvaldītāji ir sapratuši, ka viņu kontroles spējas pieaugs, ja viņi
novērsīsies no problēmām, ko nevar atrisināt. Piemēram, kopš Vestfāles
miera līguma, līderi izvēlējās atteikties no kontroles pār reliģiju, jo tā
izrādījās pārāk gaistoša.[83]
Tādējādi praksē, ja mēs skatāmies uz attīstītajām
valstīm un abstrahējamies no tā sauktajām kvazivalstīm, nav rodams
pamatojums apgalvojumam, ka valstu rīcībspēja jeb autonomija būtu iedragāta.
Valsts
rašanās cēlonis neatkarīgi no teorētiskās pieejas vienmēr ticis saistīts
ar drošības un kārtības uzturēšanu. Nenoliedzami viens no valsts kā
instrumenta attiecīgās sabiedrības rokās uzdevumiem ir bijis izplatīt savu
interešu sfēru uz citu sabiedrību rēķina, ja nepieciešams izmantojot arī
vardarbīgus līdzekļus. Taču ievērojot to, ka valstis nedarbojas vakuumā un
katra rīcība izraisa atbildes reakciju, ir bijusi iespējama tāda relatīvu
stabilitāti nodrošinoša instrumenta kā spēka līdzsvars pastāvēšana. Spēka
līdzsvaru starptautiskajā sistēmā var panākt un nodrošināt tikai valsts,
bet ideja, ka, atceļot valsti, karš tiktu likvidēts, tiek balstīta verbāli
sajaucot karu plašā nozīmē kā konfliktu starp politiskām grupām un karu
šaurā izpratnē kā bruņotu sadursmi starp suverēnām valstīm.[84]
Līdz ar to cerības uz mieru
neinstitucionalizētā pasaulē ir iluzoras, jo galvenā nozīme, ko varam
piešķirt pasaules kārtības konceptam, ir vienkārši lokālo teritoriju, kurās
valstis kolektīvi nodrošina kārtību, summa.[85]
Apgalvojums, ka valsts ir galvenais pasaulē
pastāvošās ekonomiskās nevienlīdzības uzturētājs ir patiesībai
neatbilstošs, jo jau kopš 1972. gada Romas Kluba ziņojuma Izaugsmes ierobežojumi
nav noslēpums, ka pasaules ekonomikas sistēmai vajadzētu sabrukt nekontrolēta
iedzīvotāju un ražošanas pieauguma rezultātā.[86]
Savukārt 1992. gadā Riodežaneiro notikušās ANO Apkārtējās vides
konferences dati liecina, ka 20% bagāto valstu izmanto 85% pasaules koksnes,
75% apstrādāto metālu un 70% enerģijas. Tas nozīmē, ka, lai visiem planētas
iedzīvotājiem nodrošinātu patreizējo bagāto valstu dzīves standartu būtu
nepieciešami vismaz trīs zemesložu resursi.[87]
Maz ticams, ka Rietumu valstu pilsoņi (pat, ja tas būtu tehniski iespējams) būtu
gatavi atteikties vismaz no 2/3 savu ienākumu un patēriņa, lai paaugstinātu
pārējās pasaules iedzīvotāju dzīves līmeni. No tā izriet, ka vienīgā būtiskā
resursu pārdale būtu realizējama tikai vardarbīgā ceļā. Iespējamos
konfliktus starp nabagiem un bagātajiem, kā ārpus tā arī iekšpus
valsts robežām, spēj ierobežot un novērst tikai teritoriāla valsts, jo tā
vienīgā ir stratēģiski aizsargājama teritorija.
Savukārt uzskatīt valsti par galveno šķērsli
cilvēka spējai dzīvot nepiesārņotā un drošā vidē ir ne tikai nevietā,
bet arī bīstami. Šobrīd ekoloģiskais apdraudējums ir pieaudzis tādā mērā,
ka ir ieguvis vispārēju draudu raksturu. Cīņā ar šiem draudiem ir trīs
iespējamie ceļi:
1)
ierobežot šo apdraudējumu izraisošās cilvēku
aktivitātes;
2)
novērst vai mazināt šo apdraudējumu radīto
kaitējumu;
3)
esošā stāvokļa mākslīga atkalpietuvināšana
lietu dabīgajam stāvoklim.
Visi
šie ceļi prasīs vēl nebijušu resursu koncentrāciju. Šāda potenciāla resursu mobilizāciju spēj veikt tikai valsts.[88]
Kā
norādīts jau iepriekš vienota pasaule nepastāv un nav pamata uzskatīt,
ka tāda radīsies tuvākajā nākotnē. Tādējādi nav iespējama arī globāla
valdība. Starptautisko attiecību angļu skolas pārstāvju piedāvātā ideja
par Rietumu valsti kā globālās valsts aizmetni drīzāk uztverama kā
alegorija[89],
un patiesībai atbilstošāks šķiet Hantingtona piedāvātais unimultipolārais
pasaules modelis, kurā līdzās globālā mērogā dominējošajām ASV pastāv
reģionālās lielvalstis.[90]
Atsevišķas
izolētas kopienas nespētu pastāvēt anarhiskā vidē ar tādu resursu
izkliedes nevienlīdzību bez virs tās esošās valsts aizsardzības. Alfavilla
droši vien nesagaidītu nākamo rītausmu pēc Braziljas valdības likvidācijas.
Savukārt
neomideviālisms arī uztverams tikai
kā alegorija, kas radīta, lai raksturotu sistēmas stāvokli tranzīta periodā.
Jau
pats termins bezvaldības pārvalde pēc manām domām ir neloģisks.
Nevalstiskās organizācijas, kas kā jauni neatkarīgi starptautisko attiecību
aktieri it kā metot izaicinājumu valstij, profitē izmantojot tranzīta
perioda radīto apjukumu un atsevišķos gadījumos varas vakuumu. Taču ilgākā
laika periodā nevalstisko organizāciju nozīme un spēja ietekmēt
starptautisko vidi ir apšaubāma:
1) nevalstiskās organizācijas ir radītas kā instrumenti, lai ietekmētu valsti atsevišķās jomās. Lēmumus pieņem un patiesās darbības joprojām veic valsts;
2)
nevienai nevalstiskai organizācijai nevar tikt
deleģēta institucionalizētas vardarbības pielietošana, jo to dibināšana
nav balstīta sabiedriskajā līgumā un tās neatbilst pārstāvniecības
principu prasībām;
3)
nevalstisko organizāciju dienas kārtība ir ļoti
ierobežota un vairumā gadījumu to dalībnieki šo dienas kārtību uztver ļoti
šauri.
Rezumējot var apgalvot, ka kāda organizācija
iegūst starptautisko attiecību aktiera īpašības par tik, par cik tā iegūst
valsts īpašības.
Visā
vēstures gaitā pēckaru periodos valstsvīri un teorētiķi ir sludinājuši
jaunās pasaules kārtības, sākot ar brīvību, vienlīdzību, brālību
un beidzot ar tautu pašnoteikšanos, lai reaģētu uz karu atstāto
sajukumu.[91]
Situācija pēc Aukstā kara nav izņēmums, nomainīts ir tikai lozungs
vienotā pasaule. Diemžēl tāpat kā brīvība, vienlīdzība, brālība
un tautu pašnoteikšanās arī vienotā pasaule iestājusies
tikai dažiem. Šādā dalītā pasaulē, lai novērstu neizbēgamo haosu valsts
ir nepieciešama un domājams arī pietiekama, un par tās norietu runāt ir pāragri.
To
apliecina arī darba gaitā konstatētais:
1)
viens no tēzes par
valsts norietu avotiem starptautisko attiecību teorijā slēpjas disciplīnas
lietotajās abstrakcijās;
2)
zināmas problēmas, kas
radušās valstij kā institūcijai, uztveramas kā pārejas perioda parādības;
3)
tirgus un kultūras
suprateritorializācija ir nosacīta, jo tā reāli norisinās tikai Rietumu
civilizācijas ietvaros, līdz ar to nav pamata mazināt teritorialitātes nozīmi
starptautiskajā politikā;
4)
realitāte piedāvā maz
apliecinājumu tēzei, ka suverenitāte aizplūstu no valsts. Mēs esam
liecinieki tikai jaunu valstu veidošanās procesam, vai nu apvienojoties esošajām
nacionālajām valstīm, vai arī tām sabrūkot;
5)
praksē, ja mēs skatāmies
uz attīstītajām valstīm un abstrahējamies no tā sauktajām kvazivalstīm,
nav rodams pamatojums apgalvojumam, ka valstu rīcībspēja jeb autonomija būtu
iedragāta;
6)
valsts joprojām ir vienīgais
instruments ar kura palīdzību iespējams
uzturēt relatīvu kārtību dalītajā pasaulē un novērst vispārēja haosa
iestāšanos;
7)
valsts ir vienīgā
institūcija, kas spēj mobilizēt cilvēkus un resursus, lai:
a)
ierobežotu iespējamos
tradicionālos draudus, novēršot konfliktus starp nabagiem un bagātajiem,
kā ārpus tā arī iekšpus valsts robežām;
b)
cīnītos ar netradicionālajiem
draudiem ekoloģiskās katastrofām, terorismu utt.;
8)
jebkura organizācija var
iegūt starptautisko attiecību aktiera īpašības par tik, par cik tā iegūst
valsts īpašības.
Ņemot
vērā darba gaitā secināto, uzskatu, ka mana darba hipotēze
valsts joprojām ir un turpmāk joprojām arī paliks starptautiskās politikas
galvenais aktieris ir apstiprinājusies.
Noslēgumā
es gribētu vēlreiz citēt Hedleju Bulu (Hedley
Bull): Ir kļūdaini, kā to dara valstu sistēmas kritiķi, sākt ar
mērķu vai atbilstošu utopiju sīku izstrādāšanu un to sasniegšanas
plānu izveidi. [
] Labāk sākt ar pasaules kārtības elementiem, kuri reāli
eksistē, un apsvērt kā tos varētu attīstīt. Tam mūs ir jānoved pie
valsts un valstu sistēmas, bez kurām vispār nebūtu nekādas kārtības.[92]
Bruce
D.Poter, War and the Rise of the State:
The Military Foundations of Modern Politics. New
York: Free Press, 1994, xx, 380 p.
Bull,
H. The States Positive Role in World Politics. World Politics Debated: A Reader in Contemporary Issues. New York:
McGraw-Hill Book Company, 1989, pp. 24-35.
Buzans,
B. Cilvēki, valstis un bailes. Problēmas,
kas saistītas ar starptautiskās drošības izpēti periodā pēc aukstā kara.
Rīga: AGB, 2000., 375 lpp.
Carr,
E. H. The Twenty Years Crisis 1919
1939. An Introduction to the Study of International Relations. London:
Papermac, 1981, xiv, 236 p.
Creveld,
M. v. The Fate of the State. Parameters.
Vol. XXVI, Spring, 1996, pp. 418.
Davies,
N. Europe. A History. London:
PIMILICO, 1997, xix, 1365 p.
Del
Roso, S.J. Jr. The Insecure State (What Future for the State?). Deadalus,
Vol. 124, no. 2, Spring 1995.
Eayrs,
J. The Outlook for Statehood. World
Politics Debated: A Reader in Contemporary Issues. New York: McGraw-Hill
Book Company, 1989, pp. 16-23.
Engelss,
F. Ģimenes, privātīpašuma un valsts
izcelšanās. Sakarā ar Ljuisa H. Morgana pētījumiem. Rīga: Liesma,
1970., 285 lpp.
Fukuyama,
F. Are we at the end of history? Fortune,
Vol. 121, no. 2, 1990, pp. 7578.
Global Politics in a Changing World:
A Reader. Ed. Mansbach, R. W. & Rhodes, E. Boston/New York: Houghton Mifflin
Company, 2000, xiii, 471 p.
Hall,
J. A. State. The Oxford Companion to
Politics of the World. Ed. Krieger, J. Oxford University Press, 1993, pp.
878879.
Held,
D. & McGrew, A., Goldblatt D. & Perraton, J. Global Transformations. Politics, Economics and Culture. Oxford:
Polity Press, 1999, xxiv, 515 p.
Huntington,
S.P. The Clash of Civilizations and the
Remaking of World Order. New York: Simon and Schuster, 1996, 367 p.
Huntington,
S.P. The Lonely Superpower. (US military and cultural hegemony resented by other
powers). Foreign Affairs, March 1999,
pp. 8-25.
Jacobs,
J. Cities and the Wealth of Nations.
Principles of Economic Life. New York: Random House, 1984, ix, 257 p.
Kaplan,
R. D. The Coming Anarchy: How Scarcity, Crime, Overpopulation, Tribalism, and
Disease are Rapidly Destroying the Social Fabric of Our Planet. The Atlantic Monthly. Vol. 273, no. 2, 1994, February, pp. 4465.
Kaplan,
R. Travels into America's Future. The
Atlantic Monthly. Vol. 277, no. 78, 1998, JulyAugust.
Krasner,
S.D. Sovereignty. Foreign Policy.
2001, February.
LaFeber,
W. America, Russia, and the Cold War,
19451996. New York: McGrawHill, 1997, xiii, 408 p.
Morgenthau,
H. J. Politics among nations: The Struggle
for Power and Peace. New York: Alfred A. Knopf, 1985, xiv, 688 p.
Puriņš,
G., Šulcs, U. Liberālā demokrātija un nākotne. Eiropas
dialogi. Rīga: Eiropas Komisijas Delegācija Latvijā, 2001., 54.57.
lpp.
Rosenau,
J.N., Governance, Order, and Change in World Politics. Governance Without Government: Order and Change in World Politics. Ed.
Rosenau, J.N., Czempiel, E.O. Cambridge University Press, 1992, pp. 129.
Shaw,
M. The State of Globalization: towards a theory od state transformation. Rewiew
of International Political Economy. Vol. 4, no. 3, 1999, pp 497513.
Scholte,
J. A. Global Capitalism and the State. International
Affairs. Vol. 73, no. 3, July 1997, pp. 427452.
States of Disarray. The Social Effects of Globalization.
UNRISD and Banson, 1995, 172 p.
Strange,
S. The Study of Transnational Relations. International
Affairs. vol. 52, No.3, July 1976, pp. 333334.
The Globalization of World
Politics. An Introduction to international relations.
Ed. Baylis, J. & Smith, S. Second edition. Oxford: Oxford University Press,
2001, xxx, 690 p.
The Responsibility to Protect: Research,
Bibliography, Background. Ottawa: International Development Research Centre,
2001, 410 p.
Uchitelle,
L. World Economy is as Interconnected Today as in 1913. New York Times, April 30, 1998.
Viotti,
P. R.; Kauppi, M. V. International
Relations Theory. Realism, Pluralism, Globalism. New York Macmillan
publishing company, 1993, xii, 606 p.
Walker,
R.B.J. Inside/Outside: International
Relations as Political Theory. Cambridge University Press, 1995, xii, 234 p.
Waltz,
K. N. Globalization and Governance. PS:
Political Science and Politics. December 1999.
Waltz,
K. N. Globalization and American Power. The
National Interests. Vol. 59, Spring 2000, pp. 46 56.
Wæver,
O. Figures of International Thought: Introducing Persons Instead of Paradigms. The
Future of International Relations. Masters in the Making. Ed. Neumann, I.
B.; Wæver, O. London: Routlege, 1997, pp. 129.
Кола,
Д. Политическая
социология.
Москва: Весь
Мир, 2001, xxii, 405 ст.
Мартин,
Г. П., Шуманн, Х. Западня
Глобализации.
Атака на
процветание
и демократию.
Москва:
Альпина, 2001, 330 ст.
Политическая
наука: новые
направления.
Ред. Р.Гудин, Х.Д.Клингеманн.
Москва: Вече 1999,
815 ст.
Тоффлер,
Э. Шок
будущего.
Москва: АСТ, 2001, 558
ст.
Уткин.
А.И. Глобализация:
процесс и
осмысление. Москва:
Логос, 2001, 254 ст.
Фуkуямa,
Ф. Конец
истории. Вопросы
Философии, 1990, No.3,
ст. 134148.
Encyclopedia Britannica.
www.britannica.com.
Hirst,
P. Politics: territorial or non-territorial? www.theglobalsite.ac.uk/press, 2001.
Roberts, J. Introduction
to International Relations: Lecture Notes. Towson University, 1998. www.towson.edu/~roberts.
In
the post-Cold war literature it is widely assumed, that there is no future for
the state as an institution. It is argued that the main qualities of the state,
such as territoriality, sovereignty and
autonomy, are disappearing. However, the hypothesis of this paper is, that the
state still is and will continue to be the primary actor in international
politics. To support this thesis, this paper argues that one of the reasons for
the assumption of the declining role of the state is the disciplinary
abstraction of international relations. Further it is demonstrated that (1) the
role of the state as an institution is mainly questioned during a transition
period; (2) the supraterritorialization of markets and culture is uncertain and
in real terms it is occurring exclusively within the boundaries of the Western
civilization; (3) during the processes of the coalescence or collapsing of
existent national states we are witnessing the origination of new states; (4) if
we look at developed states ignoring so-called quasi-states, there is little
evidence for a declining autonomy of the states; (5) the state is the only
instrument to provide relative order in a divided world; (6) the state is only
an institution to mobilize people and resources, to limit traditional threats
and to combat untraditional ones. Finally it is concluded, that any organization
could obtain the qualities of an actor in international relations on the scale,
on which it obtains the qualities of a state.
[1] Skatīt, piemēram, Eayrs, J. The Outlook for Statehood. World Politics Debated: A reader in Contemporary Issues. Ed. Levine, H.M. New York: McGraw-Hill Book Company, 1989. pp. 1623.
[2] Skatīt Fukuyama, F. Are we at the end of history? Fortune, Vol. 121, no. 2, 1990, p. 7578.; Фуkуямa, Ф. Конец истории. Вопросы Философии, 1990, No. 3, ст. 134148.
[3] Pilsoņu aizsargāšana no bruņota uzbrukuma ir bijusi valsts galvenais raison d'être, lojalitātes pamats. (Eayrs, J. The Outlook for Statehood. World Politics Debated: A reader in Contemporary Issues. Ed. Levine, H.M. New York: McGraw-Hill Book Company, 1989. pp. 1623.)
[4] LaFeber, W. America, Russia, and the Cold War, 19451996. New York: McGrawHill, 1997. pp. 327371.
[5] Creveld, M, van. The Fate of the State. Parameters. Vol. XXVI, Spring 1996, pp. 418.
[6] Huntington, S.P. The Clash of Civilizations and the Remaking of World Order. New York: Simon and Schuster, 1996. p. 35.
[7]
Pēc būtības es nepievienojos domai par kardinālajām izmaiņām
starptautiskajā sistēmā pēc uzbrukuma Ņujorkas starptautiskās
tirdzniecības centram. Uzskatu, ka izmaiņas notikušas tikai cilvēku apziņā
veidā, kādā mēs uztveram apkārtējo pasauli un valodā, kādu mēs
lietojam, lai to aprakstītu.
[8] Krasner, S.D. Sovereignty. Foreign Policy. 2001, February.
[9] Del Roso, S.J. Jr. The Insecure State (What Future for the State?). Deadalus, Vol. 124, no. 2, Spring 1995.
[10] Lai gan atsevišķi autori starptautisko attiecību teorijas ietvaros identificējuši diskusijas par to vai starptautisko attiecību teorija attiecināma tikai uz moderno (nacionālo) valstu savstarpējo attiecību izpēti, vai arī tā ir piemērojama visai cilvēces politiskajai vēsturei (skatīt Wæver, O. Figures of International Thought: Introducing Persons Instead of Paradigms. The Future of International Relations. Masters in the Making. Ed. Neumann, I. B.; Wæver, O. London: Routlege, 1997, pp. 129 > p. 7.), absolūtais vairākums šodienas autoru disciplīnas ietvaros runā tikai un vienīgi par Vestfāles sistēmu, tādējādi radot iespaidu par teorijas ietvaros it kā panāktu konsensusu.
[11] Viennozīmīga modernās valsts asociēšana ar nacionālo valsti arī ir apšaubāma. (Skatīt Shaw, M. The State of Globalization: towards a theory od state transformation. Rewiew of International Political Economy. Vol. 4, no. 3, 1999, pp 497513.)
[12] Held, D. & McGrew, A., Goldblatt D. & Perraton, J. Global Transformations. Politics, Economics and Culture. Oxford: Polity Press, 1999, p. 32.
[13] Walker, R.B.J. Inside/Outside: International Relations as Political Theory. Cambridge University Press, 1995, p. 125.
[14]
Starptautisko attiecību teorijas, tāpat kā visu citu sociālo zinātņu,
jēga lielā mērā balstās uz īstenības šajā gadījumā
starpvalstu politikas procesu vienkāršošanu. Šīs vienkāršošanas
mērķis ir saprast pagātnes notikumu loģiku un, izmantojot iegūtos
rezultātus, iespēju robežās paredzēt nākotnes notikumus. Lai būtu
iespējams kaut kādā veidā strukturēt un analizēt starptautiskos
notikumus, procesi, kas norisinās valstu iekšienē, tiek lielā mērā
ignorēti, saprotot valsti kā metaforu, kas raksturo valsts iekšpolitiskās
cīņas rezultātu par tik, par cik tas atstāj iespaidu uz citām valstīm.
[15] Roberts, J. Introduction to International Relations: Lecture Notes. Towson University, 1998. www.towson.edu/~roberts.
[16] Sākotnēji šādas nostājas avots bija 18.gadsimta starptautisko tiesību ietvaros radītā juridiskā fikcija, kas tikai valstīm piedēvēja tiesības un pienākumus. (Skatīt Bull, H. The States Positive Role in World Politics. World Politics Debated: A Reader in Contemporary Issues. New York: McGraw-Hill Book Company, 1989. pp. 24-35 > p. 25.; Held, D. & McGrew, A., Goldblatt D. & Perraton, J. Global Transformations. Politics, Economics and Culture. Oxford: Polity Press, 1999, p. 62.) To nomainīja starptautisko attiecību reālisma teorijas ideja par valsti kā unitāru un racionālu aktieri starptautiskajā sistēmā, kuras mērķis bija starptautisko attiecību aprakstīšanas un modelēšanas nolūkā vienkāršot realitāti. (Viotti, P. R.; Kauppi, M. V. International Relations Theory. Realism, Pluralism, Globalism. New York Macmillan publishing company, 1993. p. 6.)
[17] The Globalization of World Politics. An Introduction to international relations. Ed. Baylis, J. & Smith, S. Second edition. Oxford: Oxford University Press, 2001, p 360.
[18] Citēts pēc Del Roso, S.J. Jr. The Insecure State (What Future for the State?). Deadalus, Vol. 124, no. 2, Spring 1995.
[19] Hirst, P. Politics: territorial or non-territorial? www.theglobalsite.ac.uk/press, 2001.; Held, D. & McGrew, A., Goldblatt D. & Perraton, J. Global Transformations. Politics, Economics and Culture. Oxford: Polity Press, 1999, p. 29.; Hall, J. A. State. The Oxford Companion to Politics of the World. Ed. Krieger, J. Oxford University Press, 1993, pp. 878879.
[20] Encyclopedia Britannica. www.britannica.com.
[21] The Globalization of World Politics. An Introduction to international relations. Ed. Baylis, J. & Smith, S. Second edition. Oxford: Oxford University Press, 2001, p 360.
[22] Кола, Д. Политическая социология. Москва: Весь Мир, 2001, ст. 22.
[23] Гоулдман, К. Международные отношения: общие проблемы. Политическая наука: новые направления. Ред. Р.Гудин, Х.Д.Клингеманн. Москва: Вече 1999, ст. 388. Goldmans (Goldmann) izdala vēl trešo cēloņu grupu autoru izmantotās dažādās metodoloģiskās pieejas, taču šī darba ietvaros, neskaitot iepriekšējā nodaļā apskatītos atsevišķos metodoloģiskos apskatus, tam papildus uzmanība netiks pievērsta.
[24] Scholte, J. A. Global Capitalism and the State. International Affairs. Vol. 73, no. 3, July 1997, pp. 427452.
[25] Held, D. & McGrew, A., Goldblatt D. & Perraton, J. Global Transformations. Politics, Economics and Culture. Oxford: Polity Press, 1999, p. 4.
[26] Engelss, F. Ģimenes, privātīpašuma un valsts izcelšanās. Sakarā ar Ljuisa H. Morgana pētījumiem. Rīga: Liesma, 1970., 218. lpp.
[27] Held, D. & McGrew, A., Goldblatt D. & Perraton, J. Global Transformations. Politics, Economics and Culture. Oxford: Polity Press, 1999, pp. 34.
[28] Engelss, F. Ģimenes, privātīpašuma un valsts izcelšanās. Sakarā ar Ljuisa H. Morgana pētījumiem. Rīga: Liesma, 1970., 222. lpp.
[29] Bull, H. The States Positive Role in World Politics. World Politics Debated: A Reader in Contemporary Issues. New York: McGraw-Hill Book Company, 1989. pp. 24-35 > p. 24.
[30] Uzņēmumu skaits, kas operē vairāk kā vienā valstī, pieaudzis no 3.500 1960.gadā līdz 40.000 1995.gadā (Scholte, J. A. Global Capitalism and the State. International Affairs. Vol. 73, no. 3, July 1997, pp. 427452.). Saskaņā ar Pasaules Bankas datiem transnacionālo korporāciju īpatsvars pasaules kopproduktā ir pieaudzis no 4,5% 1970.gadā līdz 9% 2000.gadā (Уткин. А.И. Глобализация: процесс и осмысление. Москва: Логос, 2001, ст. 56.).
[31] Saskaņā ar Starptautisko norēķinu bankas datiem dienas laikā vidēji īpašnieku maina 1,5 triljoni dolāru. Šī summa katru gadu palielinās par 15% (Мартин, Г. П., Шуманн, Х. Западня Глобализации. Атака на процветание и демократию. Москва: Альпина, 2001, ст. 77, 322.).
[32] Scholte, J. A. Global Capitalism and the State. International Affairs. Vol. 73, no. 3, July 1997, pp. 427452.
[33] Turpat; Held, D. & McGrew, A., Goldblatt D. & Perraton, J. Global Transformations. Politics, Economics and Culture. Oxford: Polity Press, 1999, p. 45.
[34] Held, D. & McGrew, A., Goldblatt D. & Perraton, J. Global Transformations. Politics, Economics and Culture. Oxford: Polity Press, 1999, p. 4.
[35] 1909.gadā pasaulē pastāvēja 37 starptautiskās starpvaldību organizācijas un 176 starptautiskās nevalstiskās organizācijas, bet 1996.gadā attiecīgi 260 un 5472. Laika periodā no 1946. līdz 1975. gadam spēkā esošo starptautisko līgumu skaits pieauga no 6351 līdz 14061 (Held, D. & McGrew, A., Goldblatt D. & Perraton, J. Global Transformations. Politics, Economics and Culture. Oxford: Polity Press, 1999, p. 53).
[36] The Responsibility to Protect: Research, Bibliography, Background. Ottawa: International Development Research Centre, 2001, pp. 78.
[37] Krasner, S.D. Sovereignty. Foreign Policy. 2001, February.
[38] Scholte, J. A. Global Capitalism and the State. International Affairs. Vol. 73, no. 3, July 1997, pp. 427452.
[39] Creveld, M, van. The Fate of the State. Parameters. Vol. XXVI, Spring 1996, pp. 418.
[40] Bruce D.Poter, War and the Rise of the State: The Military Foundations of Modern Politics. New York: Free Press, 1994.
[41] Creveld, M, van. The Fate of the State. Parameters. Vol. XXVI, Spring 1996, pp. 418.
[42] Turpat.
[43] Kaplan, R. D. The Coming Anarchy: How Scarcity, Crime, Overpopulation, Tribalism, and Disease are Rapidly Destroying the Social Fabric of Our Planet. The Atlantic Monthly. Vol. 273, no. 2, 1994, February, pp. 4465.
[44] Skatīt: Shearer, D. Outsourcing War. Global Politics in a Changing World: A Reader. Ed. Mansbach, R. W. & Rhodes, E. Boston/New York: Houghton Mifflin Company, 2000, pp. 7482. Piemēram, ASV privātajos drošības dienestos ir nodarbināti 1,6 miljoni cilvēku apmēram tikpat cik aktīvajā karadienestā. Šo dienestu gada budžets sasniedz 52 miljardus dolāru, kas ir vairāk nekā visiem ASV policijas departamentiem kopā.
[45] Creveld, M, van. The Fate of the State. Parameters. Vol. XXVI, Spring 1996, pp. 418.
[46] Skatīt: Eayrs, J. The Outlook for Statehood. World Politics Debated: A Reader in Contemporary Issues. New York: McGraw-Hill Book Company, 1989, pp. 16-23.
[47] Scholte, J. A. Global Capitalism and the State. International Affairs. Vol. 73, no. 3, July 1997, pp. 427452.
[48] Creveld, M, van. The Fate of the State. Parameters. Vol. XXVI, Spring 1996, pp. 418.
[49] Bull, H. The Anarchial Society: A Study of Order in World Politics. London, 1977, p. 264.
[50] Eayrs, J. The Outlook for Statehood. World Politics Debated: A reader in Contemporary Issues. Ed. Levine, H.M. New York: McGraw-Hill Book Company, 1989. pp. 1623.
[51] Strange, S. The Study of Transnational Relations. International Affairs. vol. 52, No.3, July 1976, pp. 333334.
[52] Тоффлер, Э. Шок будущего. Москва: АСТ, 2001, ст. 108
[53] Мартин, Г. П., Шуманн, Х. Западня Глобализации. Атака на процветание и демократию. Москва: Альпина, 2001, ст. 226230.
[54] Kaplan, R. Travels into America's Future. The Atlantic Monthly. Vol. 277, no. 78, 1998, JulyAugust.
[55] Jacobs, J. Cities and the Wealth of Nations. Principles of Economic Life. New York: Random House, 1984. p. 220.
[56] Eayrs, J. The Outlook for Statehood. World Politics Debated: A reader in Contemporary Issues. Ed. Levine, H.M. New York: McGraw-Hill Book Company, 1989. pp. 1623.
[57] Rosenau, J.N., Governance, Order, and Change in World Politics. Governance Without Government: Order and Change in World Politics. Ed. Rosenau, J.N., Czempiel, E.O. Cambridge University Press, 1992, pp. 129.
[58] Held, D. & McGrew, A., Goldblatt D. & Perraton, J. Global Transformations. Politics, Economics and Culture. Oxford: Polity Press, 1999, p. 50.
[59] Uchitelle, L. World Economy is as Interconnected Today as in 1913. New York Times, April 30, 1998.
[60] Уткин. А.И. Глобализация: процесс и осмысление. Москва: Логос, 2001, ст. 13.
[61] States of Disarray. The Social Effects of Globalization. UNRISD and Banson, 1995.
[62] Waltz, K. N. Globalization and Governance. PS: Political Science and Politics. December 1999; Waltz, K. N. Globalization and American Power. The National Interests, Vol. 59, Spring 2000, pp. 46 56.
[63] Scholte, J. A. Global Capitalism and the State. International Affairs. Vol. 73, no. 3, July 1997, pp. 427452.
[64] Мартин, Г. П., Шуманн, Х. Западня Глобализации. Атака на процветание и демократию. Москва: Альпина, 2001, ст. 75.
[65] Scholte, J. A. Global Capitalism and the State. International Affairs. Vol. 73, no. 3, July 1997, pp. 427452.
[66] Bull, H. The States Positive Role in World Politics. World Politics Debated: A Reader in Contemporary Issues. New York: McGraw-Hill Book Company, 1989. pp. 24-35 > p. 3334.
[67] Turpat.
[68] Tā, piemēram, Stenfordas universitātē (Kalifornija, ASV), pateicoties afroamerikāņu un musulmaņu kopienu spiedienam, kopš 1989. gada Rietumu kultūras kursa vietā pasniedz Kultūras ideju un vērtību kursu, kā literatūras sarakstā Vergīlijs, Cicerons, Tacits, Dante, Luters, Akvīnas Toms, Mors, Galilejs, Loks un Mills ir aizstāti ar Rigobertu Manču (Rigoberta Manchu), Francu Fanonu (Frantz Fanon), Huanu Rulfo (Juan Rulfo), Sandru Kisneros (Sandra Cisneros) un Zoru Nīlu Harstoni (Zora Neale Hurston). No minētajiem autoriem nevienam nepiemīt grēks būt par mirušu balto eiropiešu vīrieti. Teorijā šeit varētu daudz runāt par multikulturālisma un etniskās dažādības ieviešanu Amerikas akadēmiskajā vidē. Nelaime ir tā, ka nav zināms ne tibetiešu Tacits, ne afrikāņu Akvīnas Toms, ne meksikāņu Mills, kuru darbus mācīt studentiem. Patiešām nevienā no nosauktajām neeiropiešu kultūrām nav daudz kā tāda, kas varētu ilustrēt Amerikas, domājams, liberālās tradīcijas saknes. (Davies, N. Europe. A History. London: PIMILICO, 1997, p. 29.)
[69] Morgenthau, H. J. Politics among nations: The Struggle for Power and Peace. New York: Alfred A. Knopf, 1985. p. 535.
[70]
Par minētajām nepieciešamajām valsts sastāvdaļām skatīt: Buzans, B. Cilvēki,
valstis un bailes. Problēmas, kas saistītas ar starptautiskās drošības
izpēti periodā pēc aukstā kara. Rīga: AGB, 2000., 68.80. lpp.
[71] Krasner, S.D. Sovereignty. Foreign Policy. 2001, February.
[72] Carr, E. H. The Twenty Years Crisis 1919 1939. An Introduction to the Study of International Relations. London: Papermac, 1981, p. 87.
[73] Krasner, S.D. Sovereignty. Foreign Policy. 2001, February.
[74] Skatīt iepriekš 12. lpp.
[75] Bull, H. The States Positive Role in World Politics. World Politics Debated: A Reader in Contemporary Issues. New York: McGraw-Hill Book Company, 1989. pp. 24-35 > p. 26.
[76] Turpat
[77] Eayrs, J. The Outlook for Statehood. World Politics Debated: A reader in Contemporary Issues. Ed. Levine, H.M. New York: McGraw-Hill Book Company, 1989. pp. 1623.
[78] Bull, H. The States Positive Role in World Politics. World Politics Debated: A Reader in Contemporary Issues. New York: McGraw-Hill Book Company, 1989. pp. 24-35 > p. 26.
[79] Skatīt: Creveld, M. v. The Fate of the State. Parameters. Vol. XXVI, Spring 1996, pp. 418.
[80] Del Roso, S.J. Jr. The Insecure State (What Future for the State?). Deadalus, Vol. 124, no. 2, Spring 1995.
[81] Krasner, S.D. Sovereignty. Foreign Policy. 2001, February.
[82] Scholte, J. A. Global Capitalism and the State. International Affairs. Vol. 73, no. 3, July 1997, pp. 427452.
[83] Krasner, S.D. Sovereignty. Foreign Policy. 2001, February.
[84] Bull, H. The States Positive Role in World Politics. World Politics Debated: A Reader in Contemporary Issues. New York: McGraw-Hill Book Company, 1989. pp. 24-35 > p. 2728.
[85] Turpat.
[86] Del Roso, S.J. Jr. The Insecure State (What Future for the State?). Deadalus, Vol. 124, no. 2, Spring 1995.
[87] States of Disarray. The Social Effects of Globalization. UNRISD and Banson, 1995.
[88] Puriņš, G., Šulcs, U. Liberālā demokrātija un nākotne. Eiropas dialogi. Rīga: Eiropas Komisijas Delegācija Latvijā, 2001., 56. lpp.
[89] Skatīt: Shaw, M. The State of Globalization: towards a theory od state transformation. Rewiew of International Political Economy. Vol. 4, no. 3, 1999, pp 497513.
[90] Huntington, S.P. The Lonely Superpower. (US military and cultural hegemony resented by other powers). Foreign Affairs, March 1999, pp. 8-25.
[91] Del Roso, S.J. Jr. The Insecure State (What Future for the State?). Deadalus, Vol. 124, no. 2, Spring 1995.
[92] Bull, H. The States Positive Role in World Politics. World Politics Debated: A Reader in Contemporary Issues. New York: McGraw-Hill Book Company, 1989. pp. 24-35 > p. 35.